Když si dnes půjdete dát cacio e pepe do vyhlášené pražské restaurace Casa De Carli, pepř použitý v jídle bude zásadně kampotský. A nejen tam – podobné to bude s pokrmy v Sasazu, Levitate, Salabce nebo třeba tatranském hotelu Kempinski.
Může za to firma nazvaná Pepper Field. Tenhle český počin, o němž už jste pravděpodobně slyšeli, nyní získal jedno pozoruhodné prvenství: je největším exportérem kampotského pepře na světě.
Řečí čísel to znamená, že ze sto deseti tun kampotského pepře, které se ročně z Kambodže vyvezou, jde čtyřicet na vrub Pepper Fieldu. A jeho zakladatelé jsou nově ve vedení tamní asociace, která na všechny náležitosti stran pěstování a vývozu kampotského pepře dohlíží.
„Dá se říct, že nyní nikdo nemůže ani exportovat pepř z Kambodže, aniž bychom o tom věděli a bylo to pod naší kontrolou,“ usmívá se Klára Dohnalová (na úvodní fotografii), která společně s Davidem Pavlem za projektem stojí.
Společně jsou strůjci pozoruhodné skutečnosti, že Češi jsou zároveň největším celosvětovým konzumentem této vzácné suroviny. A také faktu, že Pepper Field loni utržil bezmála padesát milionů korun.
Aby šest let stará společnost ještě znásobila svou stopu, přichází její vedení posílit zkušený manažer Dušan Smoljak, který působil jako provozní ředitel marketingové agentury Acomware. Kromě řízení digitálního týmu se bude soustřeďovat na expanzi na zahraniční trhy.
„Letos se soustředíme na Francii, Německo, ale i severské státy, z nichž nejvíce na Dánsko,“ popisuje Dohnalová. „Francie a Německo jsou logickým krokem, protože jsou to země číslo dvě a tři v dovozu kampotského pepře a jeho popularita je tam velká,“ doplňuje.
Dánsko je zase svatý grál vysoké a inovativní gastronomie, přičemž Pepper Field používají například v bývalé jedničce na seznamu nejlepších restaurací světa, kodaňském Geraniu.
„Díky zahraniční expanzi si chceme letos sáhnout na tržby minimálně o padesát procent vyšší,“ doufá Dohnalová. Mozaiku tržeb mají doplňovat i nadstavbové produkty jako oříšky, chipsy nebo třeba gin, na kterém Pepper Field spolupracuje s hvězdným českým lihovarníkem Martinem Žufánkem.
Spoluzakladatelské duo Pavel–Dohnalová dohromady ovládá šedesát procent firmy, přičemž více než třetinový podíl náleží miliardáři a minoritnímu akcionáři Tipsportu Jaroslavu Beranovi. Čtyřprocentní podíl má také šéfkuchař Matteo De Carli.