skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Písecký startup chce změnit trh. IT servis a cloud firmám nabídne jako zboží, přes e-shop

Firmy zbavuje závislosti na jejich zastaralých technologiích, šetří jim náklady a řeší starosti s nedostatkem kvalifikovaných ajťáků. Startup The Cloud Provider (TCPRO) z Písku během dvou let přesvědčil firmy, že outsourcovat IT se vyplatí, a teď má ambiciózní plány. „Chceme vyrazit do světa a změnit trh s cloudovým servisem,“ říká jeho jednatel a CEO Lukáš Kučera.

Do Písku přišel absolvent ekonomického oboru na Jihočeské univerzitě a pozdější středoškolský i vysokoškolský pedagog za manželkou z Českých Budějovic. Tehdy ještě amatérský zájem o IT povýšil paralelním studiem oboru informační a znalostní management na Fakultě informatiky v Hradci Králové.

Když narazil na inzerát Technologického centra Písek, rozhodl se svoje znalosti a zájem využít v praxi – nastoupil jako šéf mladého projektu EDU-PRO Consulting, který rozjížděl dotační služby pro soukromý i pro veřejný sektor.

Učil se rychle. Už po roce v píseckém inkubátoru přešel do jeho vedení, kde se aktivně podílel na ekonomickém i strategickém řízení všech spin-off projektů. „Zaměřovali jsme se na cloudová řešení, internet věcí a outsourcing služeb s tím spojených. Ambicí bylo nabídnout komplexní portfolio IT služeb, které na českém trhu nikdo nenabízí. A tak vzniklo TCPRO – The Cloud Provider, jehož rozvoji pomohla silná finanční podpora investora Jaromíra Grégra,“ popisuje Kučera, který dva roky firmu řídí.

„Náš byznys je poskytnout firmám v rámci outsourcingu nejen cloud, ale komplexní portfolio služeb. Kvalifikované experty, servery, storage či sítě jako službu, včetně monitoringu a non-stop technické podpory v češtině i angličtině,“ popisuje servis, který oceňují české i mezinárodní firmy.

Písecký startup tak během dvou let získal řadu zákazníků, kterým poskytuje cloudové služby spolu s nepřetržitým supportem. „Naše zákaznické portfolio tvoří z osmdesáti procent pobočky zahraničních firem nebo mladé, dynamické české firmy, které řídí mladí manažeři,“ vypočítává Kučera.

Praha není Písek a cloud je co?

Rozjezd píseckého providera přitom nebyl zrovna hladký. „Měli jsme relevantní IT specialisty a odborníky. Měli jsme budget. Ale neměli jsme sales, neměli jsme obchodníky,“ vysvětluje, co zpočátku začínající startup brzdilo v rozletu. Pro mnohé potenciální zákazníky byl virtuální cloud pořád neuchopitelný, a navíc moc nedůvěřovali jiným poskytovatelům než těm pražským.

A tak si Kučera společně s technickým ředitelem Pavlem Páblem vyhrnuli rukávy a vyrazili do boje. Osobně vysvětlovali firemním zákazníkům, „co je to cloud a jak funguje“, hard marketing nahradili networkingem v podobě pořádání vlastních IT snídaní pro potenciální zájemce.

Vysvětlovací kampaně brzy nesly ovoce. Firmy postupně začaly chápat, že díky stále dostupnějšímu outsourcingu cloudu a IT služeb nemusí udržovat interní a přebujelé IT oddělení s velkým budgetem. Můžou minimalizovat investiční náklady a ty provozní optimalizovat.

Vyšší výkon a větší volnost za menší peníze

„Nechtějí neočekávatelně utrácet kvůli poškozené či dosluhující technologii a netouží komunikovat s dvaceti firmami, kdy každá poskytuje jeden větší produkt či jiné IT řešení, software či aplikaci. Nehledě na starosti se sháněním, školením a placením IT specialistů, kterých prý na celoevropském trhu chybí téměř milion,“ vysvětluje Lukáš Kučera, proč IT outsourcing nakonec zabral.

Dnes jsou mezi zákazníky písecké firmy například pražská společnost Atos IT Solutions and Services, startup Itera Technologies, potravinový řetězec Albert či nadnárodní firma Konica Minolta IT Solutions Czech. Jako servisní IT firma fungují TCPRO i pro jiné cloudové či softwarové providery, kteří svá řešení poskytují on-premise, bez nadstavby komplexního servisu.

„Nebráníme se firmám, které pracují na jiném „podvozku“, vyvíjejí software či ho poskytují ve formě SaaS. Díky flexibilní architektuře a snadné škálovatelnosti jsme schopni rychle vyhovět jejich potřebám,“ hlásí CEO TCPRO.

Písecký „podvozek“, jak Kučera říká vlastnímu certifikovanému cloudu, klientům nabízí v obchodním modelu „pay as you go“ – firmy platí jen za spotřebovaný výkon, který lze navíc dle aktuálních potřeb navyšovat. „Firmám tím dokážeme ušetřit desítky procent z nákladů na správu vývojového prostředí či významně navýšit výkon IT infrastruktury,“ podotýká.

Dvacetičlenný tým TCPRO, z něhož dvě třetiny tvoří IT technici, vygeneroval za první rok fungování obrat čtrnáct milionů korun, letos firma očekává růst o dalších šedesát procent.

App Store na cloudové služby

„Jsme před dvacetimilionovou investicí do nových technologií. Peníze reinvestujeme zpátky a nabíráme lidi. Nemůžeme si s přibývajícím množstvím klientů dovolit sebemenší výpadek služeb,“ ví dobře šestatřicetiletý šéf a netají se ani dlouhodobějšími ambicemi.

„Máme kontakty na zahraniční partnery, zpracované analýzy rakouského a německého trhu. Chceme za hranice. Do pěti let chceme být významným providerem IT služeb v regionu střední a západní Evropy.“

Postupně chce TCPRO nabízet služby, které se budou co nejvíc odlišovat od konkurence a zároveň vyhoví potřebám trhu. „Radíme zákazníkům – outsourcujte – a to chceme udělat my. Posunout cloud na úroveň e-shopu, kde si zákazník na jednom místě najde svou službu, nakliká, zaplatí a o nic se nestará. To je naše budoucnost,“ věří Lukáš Kučera. „Hledáme investory, kteří nám umožní rychleji růst, dobýt Evropu nebo vytvořit takový App Store na cloudové služby.“

Když budou lidi…

S podobně agilním přístupem si připravují i personální budoucnost. Chodí prezentovat do středních škol, pořádají pro studenty exkurze a z písecké průmyslovky berou ročně čtyři pět studentů na praxi. Vytvořili unikátní lab, kde si v rámci projektových dnů učitelé i studenti můžou „osahat“ nejmodernější technologie.

„Hodnota středoškoláka a vysokoškoláka je pro nás téměř totožná. Vysokoškolák je jen o pět let starší, řekne si o dvojnásobný plat a je méně ochotný přijímat fakt, že se musí učit od základů,“ vysvětluje. Aby jim vyškolení technici neodcházeli jinam, vytvořili pro seniornější kolegy interní akademii s pravidelnými workshopy. „Stabilní tým je pro nás klíčový.“