Počet Čechů, kteří využívají placené služby pro streamování videí, se letos zvýšil zhruba o dvě stě tisíc na 2,8 milionu osob. To odpovídá asi 43 procentům lidí ve věku 15 až 69 let. Na jednoho uživatele připadají v průměru dvě služby, loni to bylo 1,5 služby. Vyplývá to z letošního průzkumu mediálního zastupitelství Atmedia mezi více než čtyřmi tisíci respondenty.
„Pokud mluvíme o 2,8 milionech Čechů využívajících průměrně dvě placené VoD (video on demand) služby, hovoříme o zhruba 6,5 milionech využívaných účtů nebo přístupů k nim. Jedna pětina z nich ovšem patří ke sdíleným účtům, uživatelé je tedy sdílí se svými známými nebo přáteli. Někteří na sdílený účet přispívají, jiní nikoliv,“ uvedl ředitel marketingu Atmedia Pavel Müller. Podíl sdílených účtů se u jednotlivých placených služeb pohybuje od osmnácti do čytřiadvaceti procent.
Uživatelé, kteří za placené video služby platí přímo poskytovatelům, za ně měsíčně utrácí v průměru 333 korun. Nejdražší službou je z hlediska průměrné měsíční platby Netflix, u dalších nejvyužívanějších placených VoD služeb jsou průměrné měsíční útraty podobné.
Nejoblíbenější službou je na českém trhu s velkým náskokem dlouhodobě Netflix, který využívají přes dvě třetiny uživatelů streamovacích služeb. V první pětce jsou také Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+. Disney+ přitom vstoupila na trhu loni v červnu a Prima+ letos v únoru.
Důležitým lákadlem jednotlivých streamovacích služeb jsou podle výsledků průzkumu původní pořady. Uživatelé využívají jednotlivé placené VoD služby především proto, že chtějí zhlédnout konkrétní pořad, například film nebo seriál. Dalším důvodem je možnost vybrat si video obsah podle aktuální nálady a poté bohatá nabídka videoobsahu. U lokálních služeb, jako je Voyo nebo Prima+, patří k dalším významnějším důvodům možnost sledovat obsah dříve, než je dostupný v televizi.