Stačilo pár měsíců a příspěvků na Instagramu, aby se Božidara Richterová v roce 2017 stala jednou ze senzací nejen české módní scény. Jejím barevným bomberům s vyplétanými plastickými vzory se nedalo vyhnout, chtěl je každý, nosily je celebrity i influencerky.

Jenomže pak jako by značka nesoucí křestní jméno své zakladatelky zmizela, návrhářka se odmlčela a nějakou dobu o pletených kouscích, které si vybudovaly zástup oddaných zákazníků, nebylo slyšet.

Teď, po třech letech, přišlo nečekané znovuoživení značky a modely představené na přehlídce v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Week jsou těm původním na míle vzdálené.

Defilé modelek v chuchelské aréně předvedlo převážně černé a bílé pletené kousky doplněné o kabáty, kašmírové kalhoty nebo hedvábné šaty, občas se objevila hnědá nebo khaki. Všechno striktně minimalistické a v porovnání s dobře známými robustními bombery působící až étericky.

„Dala jsem si za úkol, že si to chci tentokrát užít. Že to chci udělat podle sebe a ne podle klientů nebo abych se zalíbila,“ hodnotí návrhářka spokojeně přehlídku. Její příprava trvala tři roky, Božidara na ní pracovala skoro celou dobu, co se značka „stáhla“ ze středu pozornosti.

„Nechtěla jsem se ukazovat za každou cenu, když jsem neměla pocit, že jsem připravená,“ zdůvodňuje pauzu, během které si ujasnila hlavní priority konceptu své značky.

Navrhovat věci, které jsou příjemné, lehké a praktické a čím čistší, tím lepší. Vytvořit kapsulový šatník základních kusů, které něco vydrží a zároveň jsou tak pohodlné, že je na sobě sotva cítíte. Upřednostňovat nositelnost a nadčasovost před snahou šokovat za každou cenu.

A taky upřednostňovat kvalitu před kvantitou, být značkou pro ty, kteří kvalitní ruční práci i materiály ocení. „Nedělám to pro peníze, dělám to pro krásno,“ shrnuje Božidara.

Kromě posíleného sebevědomí, které jí velí řídit se v tvorbě vlastními pravidly, čiší z každého slova energické návrhářky obrovská vášeň pro detail a zapálení. Jedny šaty, které se na přehlídce objevily, trvalo ušít dva roky, než návrhářka se švadlenou došly ke vzájemné spokojenosti.

„Vypadá to jednoduše, ale najít ten dokonalý střih, který sedne každému a přizpůsobí se, bylo strašně náročné,“ popisuje Božidara složitý proces, který stojí za každým zdánlivě jednoduše vypadajícím kouskem.

Dnes už prodávané kousky sama neplete. Místo toho má několik pletařek v Česku a švadlenu v Anglii. A vyvíjela se i cesta za materiály, která byla dlouhá a složitá. Najít kvalitní vlnu bylo extrémně náročné a uspokojivému výsledku předcházelo mnoho pokusů, proto vozí kašmír z Itálie a nově teď spolupracuje i s továrnou z Českého Švýcarska.

„Ráda podpořím české firmy, ale musí to být kvalitní. Jeden svetr, který bude kousat, může zničit pověst celé značky,“ vysvětluje Božidara proces, do kterého se opět propisuje její tendence vše dotáhnout k absolutní dokonalosti.

Po úspěšném představení výsledku teď návrhářka pracuje na nové, letní kolekci. Oproti té zimní by v ní měly přibýt další hedvábné šaty, háčkované kousky, konopné látky, overaly, prodyšné kardigany, ale i barevné oděvy. Divoké odstíny, které by si nezadaly se zvýrazňovači, ale nečekejte, i letní modely se budou držet tlumených zemských tónů.

Její představení snad vystudovaná učitelka francouzštiny stihne už na zářijovém pražském fashion weeku, přestože sama přiznává, že jen pár měsíců na přípravu je pro ni oproti třem rokům skoro šibeniční termín. Pomalá precizní práce je pro ni přitom typická už od vzniku značky. „Bez času kvalita nejde,“ je přesvědčená Božidara.    

Potvrzují to i šaty ze současné kolekce, jejichž výroba trvá kvůli náročnosti vzoru měsíc. S tím se pojí také vysoká cena, a tak nebudou ani v běžné nabídce e-shopu, jen na objednávku pro ty nejoddanější zákazníky. Ostatně i ty „obyčejné“ kousky na sobě mají cenovku několika set eur. Vzhledem k časové náročnosti ručního pletení to jinak ani nejde.

Návrat Božidary Richterové zpět do českého módního byznysu přichází v období boomu „tichého luxusu“. Trend upřednostňující minimalistické, ale precizně zpracované oblečení z těch nejkvalitnějších materiálů před extravagantními vzory a do očí bijícími logy proslavil mimo jiné populární seriál Boj o moc a Božidaře hraje do karet.

„Nemám potřebu nikoho oslovovat, nechci být úplně viděna,“ popisuje strategii niche značky její tvůrkyně.

Přesto věří, že si i nová estetika svou klientelu najde. Netvoří ani na zakázku, své nabídce zkrátka důvěřuje. „Možná, když najdu nějakou pěknou vlnu, upletla bych někomu výjimečně něco v barvě. Ale musí být tlumená,“ směje se.