Byly to náročné dny. Jednání střídalo jednání, pracovní doba se nejednou natáhla na více než 14 hodin. Schůzky Karel Semerák ještě zvládal, ale když měl ujít pár metrů do auta nebo se jen obléknout, trpěl. Zadýchal se, jako by právě absolvoval běžecký maraton. Po týdnu bylo zřejmé, že problém jen tak neodezní a jde o pořádný malér.

Lékaři v motolské nemocnici, kde skončil, odhalili prodělanou trombózu. „Zatáhl jsem obvazem nohu víc, než bych měl, ucpala se mi žíla do třísel, sraženina se utrhla, běžela krevním řečištěm přes srdce a zastavila se v plicích, kde způsobila embolii,“ popisuje Semerák.

„V takové chvíli se vám život převrátí naruby. Začnete uvažovat a také fungovat jinak.“

Špatný zdravotní stav tak jen uspíšil Semerákův konec v telekomunikacích, o němž delší dobu uvažoval. Firmu Sense Progress, která od roku 1991 distribuovala především systémy pro přenos dat, hlasů či videí, v roce 2017 prodal a konečně se naplno pustil do plnění svého snu: vytvoření vlastního produktu, s nímž by mohl uspět nejen v Česku.

Čistička vzduchu, na níž Karel Semerák začal pracovat již dříve, se nabízela – s ohledem na prodělané onemocnění si uvědomil, jak důležité je prostředí, v němž žije, a vzduch, který dýchá. Běžně dostupné čističky ho navíc o své účinnosti nepřesvědčily.

Ještě více Semeráka nakrklo, když posléze zjistil, že trh je zcela zdeformovaný výrobci a jejich líbivými marketingovými slovy, neodpovídajícími realitě.

Neznalost je bohužel velká.

„Výrobci spoléhají na to, že veřejnost čističkám příliš nerozumí. Neznalost je bohužel velká. Lidé si koupí čističku a pak platí, že víra uzdravuje,“ tvrdí podnikatel. „Proto jsem začal dávat dohromady zařízení, u kterého vím, že skutečně filtruje a poskytuje mi čistý vzduch.“

Jeho vize byla od počátku jasná: zkonstruovat nejen účinný, ale také uživatelsky příjemný přístroj, který by měl zároveň pěkný design, aby se mohl stát trvalou součástí interiéru. Nezajímala jej přitom výsledná cena.

A tak produkt osadil revolučním filtrem ULPA 15, jedním z nejkvalitnější motorů na trhu od německé společnosti Ziehl‐Abegg, a místo plastu sáhl po materiálech, jako je kov, sklo a dřevo. Ostatně proto váží výsledný výrobek necelých 30 kilogramů a prodejní částka se pohybuje kolem 50 tisíc korun.

Čistička od Sense Vital Air, jak Karel Semerák svou novou firmu pojmenoval, se vyvíjela a ladila přes pět let, tedy v době, kdy svět neměl o covidové pandemii žádné tušení. Přístroj, který pro firmu vyrábí strategický partner Bühler CZ, je univerzální a dá se nakonfigurovat podle potřeby uživatele – ať už astmatika či onkologického pacienta.

„Čističku jsem konstruoval tak, aby byla schopna vyčistit prostředí jak od prachových částic menších, než je jeden mikrometr, tak od těkavých organických látek, které se uvolňují do prostředí a jsou jedovaté, třeba formaldehydy z nábytku nebo lepidla z koberců,“ vysvětluje Semerák.

Unikátnost výrobku tkví zejména ve zmíněném filtru kategorie ULPA 15, jímž nikdo jiný dosud čističku vzduchu neosadil. Americký výrobce tohoto filtru udává téměř stoprocentní účinnost, což potvrdil měřením i Ústav chemických procesů Akademie věd.

Firma začínala před téměř čtyřmi lety jako startup. Počáteční investice, jež se vyšplhaly na 25 milionů korun, financovala převážně příjmy z vydaných dluhopisů ve výši 20 milionů, zbytek tvořily úspory zakladatele.

Od letošního března, kdy Sense Vital Air zahájila prodeje, do konce roku eviduje tržby kolem 12 milionů korun (se ziskem na pomezí 20 až 25 procent). Zhruba tři čtvrtiny prodaných čističek putovaly do zahraničí.

Vydání Forbesu Zázrak

Obrovská poptávka je v Rakousku, kde výrobek vlastní několik škol, nemocnic, veřejných institucí, ale také armáda. Čističku nicméně znají už i v Německu, Rumunsku či Norsku. Další země by měly brzy následovat, vyjednávání však zbrzdil covid.

Kromě toho se ale Semerák rozhodl se svým produktem nezištně pomáhat v boji s pandemií. Zhruba dvě desítky čističek daroval například do nemocnic v Praze, Ostravě a Znojmě nebo do škol.

Přístroj, který byl loni na mezinárodním technickém veletrhu v bulharském Plovdivu oceněn zlatou medailí, by se do budoucna měl dočkat řady vychytávek – například dálkového ovládání či automatického detekování prostředí na základě čidel, která jsou již nyní vyvinuta.

Ještě předtím ale Karla Semeráka a jeho pracovníky čeká důležitější úkol: přesvědčit společnost, že jeho čistička je účinná a vyplatí se ji pořídit navzdory vysoké ceně.