Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Japonský mastodont jde do světa

Jestli jste někdy měli pocit, že auta japonské značky Lexus to s tou agresivní čelní maskou přehání, tak jste neviděli nejnovější SUV model LX 600. Tenhle tank na čtyřech kolech má techniku z nejnovější Toyoty Land Cruiser. Má ale nabídnout víc luxusu.

Bohužel ne u nás a zatím ani nikde jinde v Evropě. Hlavními trhy pro něj od příštího roku budou USA, Japonsko a pouštní země, kde ropa prýští z hlubin země. A kde to s emisními omezeními nepřehání stejně jako na starém kontinentu.

Tohle monstrum totiž pohání šestiválec s objemem 3,5 litru s výkonem 415 koní. O elektřině ani zmínka. Z pohledu luxusu bude na vrcholu stát verze Ultra Luxury, která vzadu počítá jen se dvěma samostatnými sedadly.

Díky tomu cestující na zadním sedadle mohou položit opěradlo až o 48 centimetrů, nebo si odsunout přední sedadlo a získat tak prostor pro nohy široký víc než metr. A ještě jedna radost – když si posádka pustí rádio, hudba směrem k ní se rozezní z celkem 25 reproduktorů prémiové značky Mark Levinson. Oh la-la!

Trápení škodovky nekončí

Škodovka už nejede ani na půl plynu. Část výroby se zastavila už před víkendem a ode dneška to propuká naplno. Omezování výroby, případně její úplné zastavení. Na jak dlouho? To nikdo neví, takže stojí škodovka a stojí i fabriky napříč Českem, které pro ni (a další evropské automobilky) dodávají jednotlivé díly. Už teď Škoda Auto z výroby hlásí, že letos pravděpodobně vyrobí o 250 tisíc aut méně.

Slabou útěchou tak pro mladoboleslavskou automobilku může být alespoň důvěra ve vedení koncernu VW. Škodovka totiž dostala na starost platformu MQB-A0, na které koncern staví ta nejmenší auta. Koncern s ní chce prorazit například v Indii, Rusku, Africe, jihovýchodní Asii nebo zemích Latinské Ameriky.

Co má vedení ale ještě před sebou, je jednání s odboráři o kolektivní smlouvě. Ti letos asi tak ostří nebudou. Sami totiž připouští, že se Škoda nachází v nejsložitější situaci ve své novodobé historii. Požadavky tak budou odpovídat současné ekonomické realitě.

„Zkrátka nelze mít v letošním roce nereálné sny o vysoce růstových hodnotách. Zaměření bude směřovat především k zajištění zaměstnanosti,“ uvádí odboráři ve svém týdeníku.

Svátek u Mercedesu. AMG One je na dosah

Jen 275 vyrobených kusů a cena v přepočtu přes 70 milionů. To je na základě formule 1 postavený Mercedes-AMG One s výkonem tisíc koní. Mimochodem, jeden kus poputuje taky do Česka. Vlastně už tu měl letos být, ale zahájení prodeje se kvůli technickým komplikacím i koronaviru protáhlo o tři roky. Teď už je jasné, že vyrábět se začne příští rok.

Ohromný výkon mercedesu, na jehož vývoji se podílel i Lewis Hamilton, zajistí šestiválcový motor s objemem 1,6 litru. Budou s ním ale ještě pracovat čtyři další elektromotory. Mercedes pak zrychlí z 0 na 100 kilometrů za hodinu pod 3 sekundy a na dvoustovku to zvládne pod 6 sekund.

O AMG One se ucházelo celkem pět zájemců z Česka. Uspěl jen jeden, kterého si automobilka vyhodnotila jako nejoddanějšího, což stvrdil také zaplacením zálohy půl milionu eur. Za to kromě hypersportovního auta, jehož hodnota v budoucnu jen poroste, dostane i na míru šité závodní rukavice.

Na jedno nabití skoro 900 kilometrů

Mercedes-Benz ještě jednou. Tentokrát ale nejde o rychlost a výkon, nýbrž o schopnost dojet co nejdál. V kategorii elektromobilů český rekord stanovil Mercedes-Benz EQS, s nímž posádka během jednoho dne a na jedno nabití ujela 852,9 kilometru.

Součástí pokusu o rekord bylo přitom simulovat běžný styl jízdy, proto si dvojice jezdců stanovila, že během jízdy objedou celou republiku a nebudou se vyhýbat ani hornatým oblastem. Celkem navštívili 13 ze 14 krajů včetně Prahy a drželi se horní hranice rychlostních limitů.

Posádka navíc uvedla, že dojezd by teoreticky mohl být ještě delší. Bylo by jen potřeba využít pojistky v podobě možnosti dálkového zpřístupnění rezervy v baterii. Ta ale slouží řidiči až ve chvíli, kdy se opravdu dostane do nouzové situace. Za normální situace energetická rezerva slouží k ochraně akumulátoru.

Nenápadná Kia má superelektroauto

O automobilce Kia se zas až tak moc nemluví. V Česku jsou to po značce Hyundai ti druzí z korejského poloostrova, kteří se snaží porazit škodovku. Teď je ale důvod si poupravit názor. Na trh se totiž blíží elektrická Kia EV6.

Kromě futuristického designu slibuje dojezd přes 520 kilometrů a hlavně rychlé nabíjení, díky kterému se za necelé 4,5 minuty dojezd zvýší o 100 kilometrů. Dobití z 10 na 80 procent kapacity baterie pak má zabrat jen 18 minut.

Českou premiéru má EV6 ještě před sebou, ale automobilka už v květnu spustila předprodej. Za tu dobu si auto, jehož cena začíná na částce 1,2 milionu korun, takzvaně naslepo objednalo osmnáct zákazníků. Plány Korejců jsou ale samozřejmě mnohem ambicióznější. 

Už jen proto, že prodeje za září na tuzemském trhu v meziročním srovnání vzrostly téměř o třetinu na 868 vozů. Jihokorejská automobilka se díky tomu v minulém měsíci umístila v první čtveřici všech výrobců. Za prvních devět měsíců pak Kia v Česku prodala celkem 7370 aut.

Další Číňané na obzoru

Je to pár týdnů, kdy v Česku zahájila prodej čínská automobilka Dongfeng. A do Evropy už se tlačí další. Na starém kontinentu odstartoval prodej značky Hongqi, která hodlá prorazit nejprve s SUV pojmenovaným E-HS9. Jestli vám připomíná Roll-Royce Cullinan, není to náhoda. 

Na jeho podobě se totiž podílel bývalý šéfdesignér Rolls-Royce Giles Taylor, který měl v Rolls-Royce na starost modely Phantom 8, Ghost a právě i Cullinan. Poté se nechal zlákat Čínou a přesunul se do centrály designu v Mnichově, odkud v současnosti pracuje pro čínský koncern FAW zastřešující tři automobilové značky. A Hongqi je jedna z nich.

Na rozdíl od Cullinanu, který pohání dvanáctiválec, je ale přes pět metrů dlouhý Hongqi E-HS9 čistý elektromobil. I proto si Číňané jako vstupní trh vybrali Norsko, kde se elektromobilům daří nejvíc. Nejlevnější verze E-HS9 tam po přepočtu začíná na ceně 1,5 milionu korun. Ujet na jedno nabití by měla 465 kilometrů.

Jak se vede v Německu? Jednoduše nic moc

Německo je zpravidla ukázka toho, jak to bude během pár týdnů nebo měsíců vypadat i v Česku. A z pohledu prodeje aut z něj nepřichází žádné dobré zprávy. Během září se tam totiž prodalo 196 972 nových osobních aut, což je meziroční pokles o 25,7 procenta. Nejsilnější dováženou značkou se opět stal Hyundai. Česká automobilka Škoda Auto prvenství nejsilnější importované značky ztratila už v srpnu.

Z německých značek získala v září největší podíl automobilka Volkswagen, konkrétně to bylo 15,7 procenta. I tak si ale tato automobilka v meziročním srovnání v prodeji pohoršila o 23,3 procenta. Z dovážených značek se v září v meziročním srovnání dařilo Tesle, jejíž prodeje narostly o víc než polovinu.

Možná i proto se ve statistikách ukázal výrazný nárůst čistých elektromobilů. Těch se v Německu meziročně prodalo o 58,8 procenta víc. Jejich zářijový podíl na prodaných osobních autech tak činil 17,1 procenta. Podle všeho nastává nejvyšší čas začít objednávat domácí nabíjecí stanice…