Firma z Dolní Dobrouče postavila svůj byznys na výrobě jediné látky, která má své využití nejen v kosmetice, ale také ve zdravotnictví. Řeč je o lidskému tělu vlastní kyselině hyaluronové. Společnosti se loni a předloni rekordně dařilo, její obrat přesáhl v obou letech miliardu korun.

 „Letos už růst nečekáme, už i na nás dopadá aktuální krize,“ tvrdí její spoluzakladatel a generální ředitel Vladimír Velebný.

Ve firmě, která čítá kolem tří stovek zaměstnanců, tvoří téměř polovinu z nich vědci. Contipro si podle slov Velebného mladé talenty vyhlíží už na středních školách. „Děláme pro studenty letní školy, několikrát do roka pro ně pořádáme i semináře a různá laboratorní cvičení,“ popisuje.

Noví lidé budou ve firmě potřeba i v budoucnu, zájem o kyselinu hyaluronovou totiž neklesá. „V kosmetice je to jedinečná látka, vyrábí se z ní široké spektrum výrobků, i třeba nanovlákna nebo nosiče pro různé aktivní látky a podobně. Kyselina má před sebou v kosmetice velký rozvoj a ještě větší v medicíně,“ tvrdí Velebný.

Contipro přitom vyváží 95 procent produkce do zahraničí. Firma patří podle jeho slov mezi pět největších světových hráčů na tomto poli. Kyselinu dodává na všechny kontinenty kromě Antarktidy. „Tučňáci jako jedni z mála kyselinu nepotřebují,“ říká s úsměvem původním vzděláním biochemik.

V Contipru se však chystají, že v budoucnu přibyde v tomto lukrativním oboru konkurence, a chtějí být o krok napřed. Proto v průběhu následujících let investují do vývoje a do modernizace výroby celkem miliardu a půl korun.

Contipro se chce také stále víc soustředit na výzkum a vývoj nových produktů. Tato kyselina známá z reklam a z krémů proti vráskám má totiž velké využití třeba i jako podpůrný prostředek při léčbě rakoviny.

Kde se dá všude tahle kyselina využít? Proč se už se nevyrábí jako původně z kohoutích hřebínků? Které trhy, kam se vyváží, jsou klíčové a které nejnáročnější? A jak vzpomíná Velebný na začátky v oboru?

Poslechněte si další díl Forbes Byznys podcastu.