Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Jako Tesla

info LAS VEGAS, NEVADA - JANUARY 05: A general View at the VinFast electric vehicle lineup and technologies reveal at CES 2022 on January 05, 2022 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Denise Truscello/Getty Images for VinFast)

S výrobou elektromobilů míří po Tesle do Německa i vietnamská automobilka Vinfast. Podle jejího vedení totiž musí dnes být výroba blízko trhu, aby přesvědčila zákazníky.

Právě o to Vinfast, která zrovna na veletrhu CES v Las Vegas představila pět modelů elektroaut, v Německu enormně stojí. Kdy a kde by chtěla svou továrnu postavit a o jak velkou investici půjde, ale zatím neřekla.

Jisté je, že ač jde zatím o malou automobilku, jejíž roční prodej elektroaut se letos má dostat nad 42 tisíc kusů, ambice má velké. Za dva roky chce rozjet svou výrobu i v USA.

Bojíme se

Přesně to říká každá sedmá firma v Německu, která vnímá svou existenci jako ohroženou v důsledku pandemie koronaviru. Vyplývá to z průzkumu mnichovského ekonomického institutu Ifo. Největší obavy mají majitelé cestovních kanceláří, restauratéři a hospodští i hoteliéři. Oproti tomu průmyslníci se cítí ve větším bezpečí.

Doučování za miliardy

Nemusí to být jen přivýdělek pro zdatnější spolužáky. Z doučování je i velmi slušný byznys, jak dokazuje rakouský startup Go Student, který nyní získal investici 300 milionů eur a jehož hodnota díky tomu vystřelila na tři miliardy eur.

Podnik, který nabízí doučování všech běžných předmětů online, funguje šestým rokem a za tu dobu se dostal už na dvaadvacet trhů. Kromě těch nejsilnějších, jako je Německo, Rakousko a Švýcarsko, funguje i v Kanadě, USA a Jižní Americe. V Česku Go Student zatím nepůsobí.

Ačkoli rychle rostoucí firma ještě není zisková, plánuje další expanzi hlavně v Asii. A časem možná zamíří i na burzu.

Propadák

Pořádný sešup zažil koncern Volkswagen na svém nejdůležitějším trhu, v Číně. Za uplynulý rok se mu tam meziročně prodeje propadly o čtrnáct procent, což je navíc v kontrastu s tím, že celkové prodeje aut v Číně loni meziročně rostly.

Manažeři Volkswagenu slabé výsledky vysvětlují nedostatkem čipů a problémy v logistice. Ani letošní rok ale nespíš nebude o moc lepší, protože čipů je stále málo. Nejvíc se prodeje propadly u značky Volkswagen a Škoda, naopak Porsche a Bentley i loni v Číně rostly.

Zásah. Loď potopena

info 23.11.2019, Mecklenburg-Vorpommern, Wismar: Der Schleppverband mit dem 216 Meter langen Mittschiff des ersten Global-Class-Kreuzfahrtschiffes «Global Dream» kommt nach seiner Überführung aus Warnemünde am Standort Wismar der MV Werften an. Hier wird das Schiff komplett zusammengebaut und dann 342 Meter lang sein. Gemessen an der Passagierkapazität wird die «Global Dream» das größte Kreuzfahrtschiff der Welt sein. (Luftaufnahme mit einer Drohne /Copter) Foto: Bernd Wüstneck/dpa-Zentralbild/dpa +++ dpa-Bildfunk +++

Spíš než loď je potopena rovnou celá loděnice. Společnost MV Werften, která před začátkem pandemie profitovala z boomu velkých výletních lodí, se nyní dostala do insolvence. O práci tak nejspíš přijdou téměř dva tisíce lidí, kteří pracovali na stavbě zaoceánské lodi Global Dream.

Ta měla pojmout přes devět tisíc cestujících a 2500 členů posádky a kromě klasického vybavení takové lodi se v ní počítalo i se zábavním parkem, horskou dráhou a tobogánem. Teď není jisté, jestli se Global Dream vůbec někdy dokončí.