Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.
Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.
Jako Tesla
S výrobou elektromobilů míří po Tesle do Německa i vietnamská automobilka Vinfast. Podle jejího vedení totiž musí dnes být výroba blízko trhu, aby přesvědčila zákazníky.
Právě o to Vinfast, která zrovna na veletrhu CES v Las Vegas představila pět modelů elektroaut, v Německu enormně stojí. Kdy a kde by chtěla svou továrnu postavit a o jak velkou investici půjde, ale zatím neřekla.
Jisté je, že ač jde zatím o malou automobilku, jejíž roční prodej elektroaut se letos má dostat nad 42 tisíc kusů, ambice má velké. Za dva roky chce rozjet svou výrobu i v USA.
Bojíme se
Přesně to říká každá sedmá firma v Německu, která vnímá svou existenci jako ohroženou v důsledku pandemie koronaviru. Vyplývá to z průzkumu mnichovského ekonomického institutu Ifo. Největší obavy mají majitelé cestovních kanceláří, restauratéři a hospodští i hoteliéři. Oproti tomu průmyslníci se cítí ve větším bezpečí.
Doučování za
miliardy
Nemusí to být jen přivýdělek pro zdatnější spolužáky. Z doučování je i velmi slušný byznys, jak dokazuje rakouský startup Go Student, který nyní získal investici 300 milionů eur a jehož hodnota díky tomu vystřelila na tři miliardy eur.
Podnik, který nabízí doučování všech běžných předmětů online, funguje šestým rokem a za tu dobu se dostal už na dvaadvacet trhů. Kromě těch nejsilnějších, jako je Německo, Rakousko a Švýcarsko, funguje i v Kanadě, USA a Jižní Americe. V Česku Go Student zatím nepůsobí.
Ačkoli rychle rostoucí firma ještě není zisková, plánuje další expanzi hlavně v Asii. A časem možná zamíří i na burzu.
Propadák
Pořádný sešup zažil koncern Volkswagen na svém nejdůležitějším trhu, v Číně. Za uplynulý rok se mu tam meziročně prodeje propadly o čtrnáct procent, což je navíc v kontrastu s tím, že celkové prodeje aut v Číně loni meziročně rostly.
Manažeři Volkswagenu slabé výsledky vysvětlují nedostatkem čipů a problémy v logistice. Ani letošní rok ale nespíš nebude o moc lepší, protože čipů je stále málo. Nejvíc se prodeje propadly u značky Volkswagen a Škoda, naopak Porsche a Bentley i loni v Číně rostly.
Zásah. Loď
potopena
Spíš než loď je potopena rovnou celá loděnice. Společnost MV Werften, která před začátkem pandemie profitovala z boomu velkých výletních lodí, se nyní dostala do insolvence. O práci tak nejspíš přijdou téměř dva tisíce lidí, kteří pracovali na stavbě zaoceánské lodi Global Dream.
Ta měla pojmout přes devět tisíc cestujících a 2500 členů posádky a kromě klasického vybavení takové lodi se v ní počítalo i se zábavním parkem, horskou dráhou a tobogánem. Teď není jisté, jestli se Global Dream vůbec někdy dokončí.