Možná je to pandemií a lockdownem, možná něčím jiným. Každopádně podcasty zažily v roce 2020 strmý nárůst popularity. Kromě počtu lidí, kteří je poslouchají, se průběžně zvyšuje i počet lidí, kteří podcasty natáčejí, a zdá se, že tenhle formát má před sebou zářivou budoucnost. Zkrátka přestává to být obskurní kratochvíle pro pár nadšenců.
Ale ještě je potřeba urazit pořádný kus cesty. Průzkum agentury Nielsen Admosphere pro Médiář z října 2020 sice ukázal, že 60 procent uživatelů českého internetu zná termín podcast či podcasting, jen 23 procent si je ale jistých, že skutečně ví, co přesně tyto pojmy znamenají.
To je poměrně běžný problém. Přece jenom termín podcast nemá v Česku tradici a není příliš srozumitelný. Ostatně vznikl kombinací anglických slov ipod a broadcast. Běžně tak Češi vnímají podcast pouze jako rozhovor, a tak sledování Show Jana Krause na YouTube považují za konzumaci podcastu. Technicky to správně není, ovšem většina českých podcastů je opravdu rozhovorového formátu, takže se určitému zmatení posluchačů nelze divit.
Data dále odkrývají, že 53 procent těch, kteří podcasting znají, skutečně podcasty i poslouchá. A zhruba pětina posluchačů si některý z nich pustí alespoň jednou týdně.
Z dalšího výzkumu, který v březnu 2020 uskutečnil opět Nielsen společně s boomlab.cz, dále vyplývá, že nejaktivnější posluchači pocházejí z nejmladší dotazované generace v rozmezí 15 až 24 let, kterou následuje generace lidí ve věku 25 až 34 let. Poměr posluchačů podcastů je větší ve městech (50 procent) než na vesnici (35 procent) a podcasty jsou nejoblíbenější u lidí s vysokoškolským vzděláním.
Jen pro srovnání, americké výzkumy ukazují, že podcasty zná za oceánem přibližně 75 procent lidí. To je asi o pět procent více než minulý rok. A více než 100 milionů Američanů podcasty také poslouchá.
Výzkum ukázal i nejposlouchanější formáty. Mezi posluchači vítězí rozhovory a zábavné podcasty. Z dat Spotify plyne, že nejpopulárnějšími kategoriemi jsou Society & Culture, Comedy, Lifestyle & Health, Arts & Entertainment a Education.
Většina českých posluchačů (63 procent) podcasty poslouchá právě přes aplikaci Spotify. S odstupem za ní je aplikace Českého rozhlasu, která se opírá o stovky podcastů ze své originální tvorby, Google Podcasts a Apple Podcasts. Spotify se přitom do podcastů vrhlo teprve před dvěma lety, kdy ohlásilo, že jeho budoucností nebude jen muzika.
Švédský gigant od té doby zvládl minimálně pět velkých akvizic s podcasty úzce spojených – Gimlet a Anchor za 230 milionů dolarů, The Ringer za 200 milionů dolarů, Megaphone za 235 milionů dolarů a The Joe Rogan Experience za více než 100 milionů dolarů. A tahle sázka se mu vyplácí. Ve třetím kvartálu 2020 si podcast pustilo už 22 procent jeho uživatelů a objem podcastové reklamy se zvýšil oproti předcházejícímu roku na dvojnásobek.
Posluchač, který poslouchá každý týden, si v průměru naladí šest podcastů za týden. Průměrně to vychází na naposlouchaných 6 hodin a 39 minut týdně.
Podle analýzy podcastové sítě Voxnest zažily podcasty masivní růst zejména v prvotních měsících pandemie. Z mé zkušenosti a dalších zdrojů to však nevypadá tak jednoznačně.
Zatímco video z pandemie zcela určitě profituje, audiopodcasty jsou u poměrně velké skupiny lidí spojeny s cestováním a dojížděním, kterých výrazně ubylo. Také se ukázalo, že zatímco velkým podcastovým jménům se dařilo růst, malým a začínajícím pandemie spíše uškodila. Čas na poslouchání se mohl zmenšit právě kvůli absenci cestování, a tak bylo pro nové kanály logicky těžší proniknout do uší posluchačů.
V roce 2020 na podcastovou vlnu naskočila také většina českých médií a mediálních domů. Úspěch podcastů od serveru Seznamzpravy.cz a Info.cz zřejmě tyto subjekty motivoval i k tvorbě takzvaných podcast networků a produkci mnoha podcastových kanálů pod jednou střechou. V rámci mladých influencerů tuto taktiku praktikují i čeští Elite Bloggers.
Mnoho dalších podcastových projektů pak vniklo ke konci roku 2020. Celkem loni světlo světa spatřilo více než tisíc nových českých podcastů. To je více než všechny předchozí roky dohromady.
A když vezmu v úvahu, jak pozitivně jsou v podcastech přijímána reklamní sdělení, a skutečnost, že je tato forma monetizace v Česku zatím stále v plenkách, počítám s tím, že růst podcastů bude pokračovat i v letošním roce. Podcasty se rozšíří o spoustu dalších zajímavých tvůrců a samozřejmě i posluchačů.
Autor provozuje server ceskepodcasty.cz.