Z platformy Shoptet vybudoval firmu, která má dnes prsty ve třech čtvrtinách českých e-shopů. Teď Miroslav Uďan staví nový startup a ostatním radí, jak budovat úspěšnou firmu.
„Podnikání je hra, člověk by ji neměl brát moc vážně. Když navíc pochopí její principy, je už jednodušší ji hrát,“ soudí Uďan v podcastu Život je Bohatý šéfredaktora Forbesu Petra Šimůnka.
Sám z této hry už jednou vyšel jako pomyslný vítěz: po dvanácti letech budování platformy Shoptet z firmy vystoupil a většinový podíl postupně prodal investorovi Ondřeji Tomkovi. Loni pak oznámil, že rozjíždí hned dva nové projekty.
Prvním chce mapovat a zlepšovat zákaznické cesty ve firmách tak, aby jejich vedení mělo vždy přehled, co se ve firmě děje. Druhým pak radí začínajícím podnikatelům a podnikatelkám, jak firmu budovat. Obojí přitom vychází z Uďanových bohatých zkušeností.
„Díky Shoptetu jsem detailně poznal všechna zákoutí a úskalí podnikání. Vím, co trápí samotné podnikatele, i to, jakých chyb jsem se mohl vyvarovat,“ tvrdí podnikatel. Prostřednictvím startupu s příznačným názvem Out of dark plánuje vytvořit platformu, ve které najdou šéfové firem přehlednou mapu všech aktivit firmy vůči zákazníkům.
„Sám jsem při předávání pozice CEO v Shoptetu potřeboval, aby se nástupce co nejrychleji zorientoval v tom, jak kdo pracuje pro klienty, co má na starosti a jaké to přináší výsledky,“ vysvětluje Uďan. Díky takzvanému customer journey mappingu budou mít manažer či manažerka vždy přehled, jak efektivně nakládat se zdroji ve firmě.
„Řekněme, že potřebujete ušetřit třicet procent nákladů. Díky naší platformě se do grafické mapy podíváte a vidíte vše, co firma dělá, jaký to má efekt a co naopak takový efekt nemá,“ popisuje s tím, že obdobné systémy, které by tuto funkci měly plnit, přetékají zbytečně detailními a nedůležitými daty, která vedení pouze zatěžují.
Startup, sloužící k mapování a zlepšování celého životního cyklu zákazníka v jednom dashboardu, aktuálně shání první investici. „Jsme v seedovém kole,“ směje se Uďan. „Tyhle pojmy jsem v Shoptetu vůbec nepoužíval, od začátku jsme byli ziskoví a tuhle fázi jsme přeskočili,“ vzpomíná.
„Málokdo má ale peníze na to, aby rozjel firmu správně, přesně tak, jak se to má ideálně dělat,“ přiznává muž, který i v rámci svého prvního podnikání zažil mnoho pokusů a omylů. Právě proto chce začínající podnikatele a podnikatelky podobných přešlapů ušetřit.
Kromě startupu Out of dark tak založil platformu SvýmPánem.cz, prostřednictvím které popisuje, jak začít podnikat, na co vše si dát pozor a jak postupně vybudovat úspěšný byznys.
„Podnikání je dřina, zároveň v něm ale zažijete největší zadostiučinění. Sám jsem si to uvědomil až po dvanácti letech v Shoptetu. Byl to stres, ale později mi došlo, že právě ten mě bavil,“ přiznává.
„To dobrodružství, nervy, přátelé kolegové… Vše vytváří mix potřebnosti a naplnění života. Hodně podnikatelů chce vybudovat firmu, aby už nikdy nemuseli pracovat, ale málokdo si uvědomuje, že právě to budování dává životu smysl,“ míní Uďan.
Sám si po odchodu z Shoptetu život bez práce vyzkoušel. „A bylo to peklo na zemi. Měl jsem už všechno, kdybych nechtěl, nemusel bych nikdy pracovat, ale ta prázdnota se nedá popsat, byly to nejhorší okamžiky,“ říká otevřeně.
„I proto bych si přál, aby pocit z budování něčeho zažívalo víc lidí, aby věděli, že je tím největším zadostiučiněním, a i když obnáší těžkou cestu, není to tak nemožné, jak se občas zdá,“ uzavírá.