Turbulence nejsou pro zdárný let optimální. Přesto období, v němž „to hází“, nezabránilo v letu vzhůru společnosti Shoptet a spoustě dalších firem, která vzala platforma na palubu. Plyne to z čerstvě oznámených čísel svědčících o významném loňském růstu.

Shoptet poskytující platformu pro vybudování a komplexní provoz e-shopů navýšil meziročně tržby o necelých sto milionů na sumu 414,8 milionu korun. Ještě zajímavější jsou následná čísla: více než 32,5 tisíce podnikatelů využívajících služeb Shoptetu zaznamenalo minulý rok obrat 59 miliard korun oproti předloňským padesáti miliardám.

„Výsledky pravděpodobně kopírují do jisté míry inflaci, nicméně potvrzují nastolený trend, že Češi stále častěji podporují malé a středně velké podnikatele. Díky tomu tito obchodníci zvyšují podíl na celkovém e-commerce trhu,“ komentuje výsledky ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Podnikatelé v e-commerce jsou na tom navíc podle všeho lépe než ti v kamenných obchodech. Svědčí o tom i průzkumy společnosti Comgate, jež poskytuje platební brány pro e-shopy a současně platební terminály do prodejen.

Obchodníci v e-commerce hlásí pro Comgate pozitivnější data než ti s kamennými provozovnami. Například v meziročním srovnání tržeb mezi vánoční sezonou 2022 a 2021 zaznamenalo nárůst 36,6 procenta e-shopů, bezmála o deset procent víc než podnikatelé v maloobchodu a službách, kde si zlepšení pochvaluje 27,1 procenta respondentů.

„Průzkumy naznačují, že ekonomické překážky jsou pro podnikatele s kamennými provozovnami výraznější než pro ty v e-commerce, což jistě souvisí i s mírou režijních nákladů. Zároveň se stále projevuje přesun části zákazníků na internet a i tenhle faktor může situaci v online světě vylepšovat,“ míní ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.

S jeho slovy ladí i data poskytnutá Shoptetem. Celkový počet objednávek byl za loňský rok 24,5 milionu, meziroční nárůst je 8,3 procenta. Shoptet si také stále silněji upevňuje pozici na zahraničních trzích. Na Slovensku se obrat prodejců zvýšil z 5,8 na 7,2 miliardy korun (meziročně plus 23,9 procenta), počet objednávek narostl o 14,4 procenta na 3,6 milionu.

Nováček mezi Shoptetem obsazenými trhy – Maďarsko – si v prvním roce fungování připsal stovky nových e-shopů. „V rámci střední a východní Evropy je Česko nejvyspělejším e-commerce trhem. Slovensko a Maďarsko nás postupně dohání a v následujících letech nabídnou oba trhy zajímavý potenciál k růstu,“ konstatuje Samuel Huba.

Ředitel Shoptetu si rovněž chválí nově zavedený produkt, přesně před rokem spuštěný ostrý provoz platební brány Shoptet Pay, která podle něj předčila očekávání. Aktuálně s ní platí pět tisíc obchodníků, celá tisícovka pak využívá propojení s bankou.

Díky permanentně se zvětšujícímu rozsahu e-commerce může být Shoptet stále ambicióznější. Společnost chystá představit i na Slovensku službu Shoptet Premium, která v tuto chvíli funguje u nás. Služba je primárně určená pro velké a na trhu již etablované značky a hráče, s cílem nahradit budování e-shopů na míru.

V Česku na téhle bázi běží bezmála sto zavedených obchodů jako Philips, Petcentrum, Marlenka, Kofola, pivovar Svijany či Penny Market. Proto je podle Huby logické nabídnout Shoptet Premium i na dalších trzích.