Když si představíte úspěšnou českou digitální agenturu s globálními klienty, okamžitě předpokládáte, že sídlí v Praze (a v drtivé většině případů byste se trefili). Zlínské Madeo však celé republice ukazuje, že to jde i z regionu.

Ze svých kanceláří v srdci Baťova města pracuje pro klienty jako Bridgestone, KPMG nebo norský Equinor, což je jedna z největších těžebních společností a bez nadsázky tamější národní poklad (z 67 procent vlastněný státem) s tržbami přes 60 miliard dolarů.

Čtěte také: Z undergroundu až na světovou špici. DJ udělal z Česka drum’n’bassovou velmoc

K takovým klientům Madeo dovedl jeho zakladatel a CEO Martin Landsberger Pospíšil, který začal podnikat už ve svých 14 letech na živnostenský list rodičů a dnes se svým týmem ze Zlína zefektivňuje kampaně nejen zmíněných firem.

O zlínském agenturním zázraku bylo slyšet zejména loni na podzim, když ho za nezveřejněnou sumu koupila norská společnost BrandMaster, jeden z největších hráčů na poli marketingové automatizace v Evropě. Společně letos plánují utržit na 260 milionů korun.

Pro časté zahraniční hovory si v Madeu zřídili speciální místnost. 

Podobně jako celá řada technologických/internetových firem i Madeo vzniklo během studií. Pospíšil strávil střední školu v Rakousku, kde se ve své zálibě designování webových stránek ještě více utvrdil. „Jeden z mých internátních vychovatelů, kteří se mi věnovali, je dnes významným IT profesorem na univerzitě ve švýcarském Churu. Zpětně musím uznat, že za svůj rozvoj v oboru vděčím z velké části právě jemu,“ rekapituluje dvaatřicetiletý podnikatel.

Po návratu se uchýlil ke studiu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a postupně na sebe nabaloval další webové nadšence, až v roce 2009 vznikla značka Madeo, pod níž začali společně tvořit weby. V týmu se objevovaly hlasy, zda nebude lepší přesunout se do hlavního města, kde je snadnější přístup k šikovným lidem i ke klientům.

„Nechci znít naivně, ale částečně mě ovlivnil i Baťův podnikatelských duch, který tu pořád přežívá. Věřil jsem, že když budeme odvádět skvělou práci, můžeme dokázat velké věci i odsud,“ komentuje Pospíšil své rozhodnutí ve Zlíně setrvat.

Madeo za svou práci získalo celou řadu mezinárodních ocenění. V rámci žebříčku Awwwards (nejprestižnější cena za webdesign) dokonce drží české prvenství.

Schůzky a „klasický“ byznys development jim byly povětšinou vzdálené a místo schůzek trávili veškerý čas nad skicami a za monitory. Ostatně jen v kancelářích zde najdete snad každou knihu, která se týká webového designu. I díky jeho přístupu se pak Madeu povedla poměrně nevídaná věc – přeskočit region a Prahu a zamířit rovnou za hranice.

Spouštěcím momentem bylo, když je přes e-mail oslovil člověk ze Švédska s tím, že potřebuje pomoci s webovou identitou firmy. Na práci zlínské digitálky narazil v žebříčku nejhezčích webových realizací, který tehdy na internetu koloval a v němž se Madeo často objevovalo. Spolupráce se nakonec rozvinula a byla základem etablování se na skandinávském trhu.

„Vtipné je, že onu švédskou firmu koupil BrandMaster dva roky předtím, než koupili nás. Z náhodného kontaktu se tak nakonec stal náš kolega,“ usmívá se Pospíšil.

Loňská akvizice velkým hráčem však Madeo nezabila. Ve Zlíně převzali vývoj některých produktů BrandMasteru a nadále působí pod svou značkou. „Už se tolik nesoustředíme na tvorbu webů, ale primárně rozvíjíme marketingové nástroje pro automatizaci interních work-flow. Řečeno úplně jednoduše – pomocí softwaru velkým firmám šetříme náklady na marketing i čas,“ vysvětluje Pospíšil.

Díky BrandMasteru se firmě otevřely dveře k opravdu velkým zakázkám pro Mercedes-Benz nebo pro výrobce pneumatik Bridgestone. A protože zajímavá práce, která přesahuje hranice země, přitahuje talent, museli si před několika měsíci pronajmout další patro budovy, kde sídlí.

„Tu ideu, že dáme lidem ze Zlína a okolí možnost dělat světový byznys bez nutnosti stěhovat se do Prahy nebo mimo Česko, jsem měl od doby, kdy jsem se tu rozhodl zůstat. Troufám si tvrdit, že dnes v této fázi jsme… Vždyť právě z Prahy nám sem už několik lidí přišlo!“