skip to main content
Lepší Česko

Mladý podnikatel svou platformou pomáhá potřebným. Teď chce zachránit českou kulturu

3 minuty čtení

„Rád bych do svých 30 let zaměstnával 100 lidí a vytvořil si dostatečné pasivní příjmy, abych mohl pomáhat lidem kolem sebe a plnit si své sny.“

Takhle mluvil na jaře roku 2016 tehdy dvaadvacetiletý David Procházka, když bylo jeho primární činností podnikání v oblasti rozvozu růží. O čtyři roky později sice stále nezaměstnává 100 lidí a květinový byznys stihl prodat, ale desítkám lidí už pomohl – a nakročil tak vytyčeným směrem. Nedávno spustil internetovou platformu Donio, kde si může kdokoli založit sbírku.

Sloužit by měla především lidem v těžké životní situaci: někdy lze přispět na léčbu vzácné nemoci, jindy na vodicího psa nebo třeba provoz hospicu. Svůj prostor si ale najdou i sbírky více komunitní, jako například ta pro botanický prostor Haenke.

Reklama

Trik spočívá v tom, že přispívající nezískávají „pouze“ dobrý pocit, ale prostřednictvím svého daru často hrají o nevšední zážitek, typicky se zajímavou osobností, která je patronem dané sbírky.

Mezi výhrami se v minulosti objevilo například pozvání do televizního pořadu s Jakubem Kohákem nebo z těch kurióznějších joint s Jiřím Macháčkem.

„Je to velmi snadná cesta, jak oslovit širší cílovou skupinu a motivovat ji. Sbírku může založit kdokoli a my si z vybrané částky nenecháváme ani zlomek, vše putuje potřebným,“ popisuje Procházka.

Nápad na Donio se mladému podnikateli zrodil v hlavě v době, kdy se ještě věnoval svému nadačnímu fondu Společný cíl, který založil s kamarádem Matějem Misařem dva roky po dokončení střední školy. Jeho principem byla právě pomoc potřebnému bez nároku na odměnu.

Procházka si všímal, že se plno lidí chce zapojit, ale mnohdy mohou jen finančně. „Že nemají kapacitu na to, někam přijít a něco s námi dělat,“ přemítá.

Reklama

„Řekl jsem si, že by bylo fajn postavit platformu čistě pro finanční pomoc a zároveň na modelu, který tu ještě není. Podíval jsem se do zahraničí a inspiroval se právě tím, když se potřebný podpoří pomocí patrona, tedy známé osobnosti,“ říká Procházka, na jehož „dobroplatformě“ se během necelých čtyř měsíců od spuštění vybralo přes 1,8 milionu korun.

Ve světle posledních dní Donio získává ještě další rozměr. Není překvapivé, že jednou z mnoha oblastí, které koronavirem – respektive opatřeními proti jeho šíření – trpí, je kultura. Pro leckterá divadla, galerie, muzea či kina mohou být ztráty likvidační, čemuž se Procházka a jeho devítičlenný tým pokoušejí čelit.

Ve spolupráci s MALL.TV tak rozběhli projekt #KulturaŽije, v jehož rámci mohou lidé podpořit své oblíbené umělce, kteří se ze dne na den ocitli ve finanční tísni. „Funguje to tak, že oni streamují představení a u toho jsou widgety na sbírku u nás. Zájem ze strany kulturních institucí je už nyní velký,“ pochvaluje si Procházka iniciativu, kterou mají na starosti jeho kolegyně Lada Brůnová a Eva Kašpárková.

A ten cíl do třicítky?

„Chci pomoci co nejvíce lidem, takže teď vím, že se následující roky budu věnovat tomu, aby Donio rostlo a přerozdělovalo každý měsíc co nejvíce peněz potřebným.“

Reklama
Reklama