Gastón Taratuta rozjel své podnikání v roce 2005 ve Spojených státech s pěti tisíci dolary za auto, které předtím prodal v Argentině. Dnes jeho Aleph Group pomáhá firmám inzerovat na sociálních sítích jako Twitter, Snapchat nebo Linkedin v devadesáti zemích, má tržby přes 130 milionů dolarů a řadí se mezi jednorožce, tedy firmy s valuací přes miliardu dolarů.

Teď si devětačtyřicetiletý Argentinec připsal další úspěch. Ve čtvrtek večer si ze slavnostního vyhlášení v Monaku odnesl cenu pro Světového podnikatele roku. V konkurenci padesáti podnikatelů z více než čtyřiceti zemí zabodoval i díky tomu, že jeho podnikání má společenský přesah.

Taratuta ho postavil na tom, že propojuje firmy a inzerenty v rozvojových zemích se známými sociálními sítěmi. Zároveň investuje do vzdělávacích programů, které pomáhají lidem v těchto zemích rozjet kariéru v oblasti digitálních médií. Za cíl si stanovil vyškolit padesát tisíc lidí a alespoň části z nich sehnat práci u některého z patnácti tisíc inzerentů z řad svých klientů.

„Být podnikatel je mnohem víc než jen budovat úspěšný byznys. Je to o vytváření příležitostí tam, kde je jiní dosud neviděli. Jen pár odvětví zažilo takový rozvoj za poslední dvě dekády jako digitální reklama. A to je přesně důvod, proč mě tak baví tenhle obor spoluutvářet,“ řekl Taratuta po vyhlášení.

Než se vrhnul do podnikání, prošel si celou řadou pozic v marketingu a obchodu a svou korporátní kariéru zakončil ve společnosti Universo Online jako prezident pro mezinárodní operace v Miami.

K tomu, aby si založil vlastní firmu, ho motivovala zkušenost z jeho rodné země – Argentiny, kde byl trh digitální reklamy velmi málo rozvinutý a velké sociální sítě o něj nejevily přílišný zájem.

Že vsadil na správného koně, potvrzuje i to, že jen v roce 2021 se tržby jeho skupiny Aleph Group zvedly o 85 procent. Tu tvoří původní společnost Internet Media Services (IMS) a další podobné firmy, které během dvou dekád Gastón Taratuta postupně přikupoval.

Působí i v Česku, a to prostřednictvím společnosti Httpool, která na zdejším trhu zastupuje exkluzivně řadu platforem, včetně Linkedinu, Twitteru či Snapchatu.

Právě Twitter a Snapchat loni do Aleph Group investovaly. Zařadily se tak po bok dalších investorů a partnerů jako CVC Capital Partners, MercadoLibre nebo Sony. A v blízké budoucnosti plánuje argentinská skupina vstoupit na burzu.

Česko letos v Monaku reprezentoval další jednorožec – online supermarket Rohlík.cz a jeho zakladatel Tomáš Čupr. Spolu s ním do Monte Carla vyrazili také vítězové předchozích dvou ročníků – Josef Průša, zakladatel výrobce 3D tiskáren Prusa Research, a Oliver Dlouhý z vyhledávače a prodejce letenek Kiwi.com.

Soutěž Podnikatel roku pořádá od roku 1986 poradenská společnost EY a od roku 2000 se koná i v Česku. Na českého vítěze globální podnikatelské olympiády si ale musíme ještě počkat.