Jakub Veselský pochází ze severočeských Teplic, kde také se svým obchodním partnerem Honzou Bouškou spustil první e-shop a otevřel svou první kamennou prodejnu. V následujících letech přibyly pobočky v Praze a vloni se značka Freshlabels pustila za hranice a otevřela obchod s batohy v Berlíně.
Přestože populárního prodejce, který je nadále spíš e-commerce byznysem než tím retailovým, pandemie v některých ohledech významně ovlivnila, Jakub nepřestává být optimistou.
„V tuto dobu existují i dobré zprávy. Například nám kontinuálně roste prodej na nových doménách pro německý a celoevropský trh,“ říká Jakub Veselský.
Jak se vám jako firmě daří, Jakube?
Daří se nám dobře. Ovšem jen tak, jak relativní tenhle pojem v současné době může být.
Odhadneš, jaký bude letošní obrat?
Určitě nižší, oproti očekávání předpokládám minimálně o takových 30 procent.
Jak jste se s pandemií vyrovnávali personálně?
Na jaře jsme museli zavřít obchody, což pro nás byl dost velký zářez. Zpočátku jsme doma nechali personál a těm, kdo u nás měli jen dohody a podobně, jsme je bohužel nemohli prodloužit. Postupem času, když bylo jasnější, že to je situace, která bude trvat delší dobu, jsme museli přistoupit i k propouštění části stálých lidí. Teď jsme o 25 procent tenčí než vloni, takže šlo o docela výrazný sešup.
Máte jeden obchod i v Berlíně. Vysledovali jste nějaký rozdíl v zákaznickém chování u nás a v Německu, kde byl přístup tamní vlády k byznysům a podnikatelům, alespoň podle ohlasů mezinárodních médií, dost exemplární?
Rozdíl byl velký a pro nás bylo porovnání s Českem velmi zajímavé. Jedna věc je, jak se k pandemii postavil německý stát, a druhá, jak se k tomu postavil německý zákazník, ale jedno samozřejmě souvisí s druhým. Německo má promakaný systém pomoci, který existuje, je schválený a v nějakém krizovém momentě se prostě jen aktivuje. Asi týden po nuceném zavření našeho berlínského obchodu nám na účet automaticky dorazila finanční podpora od německé vlády, kterou jsme vůbec neočekávali ani jsme o ni nežádali. Vysvětlili nám, že jde o plošnou pomoc německým byznysům. Pro firmy i zaměstnance existuje kurzarbeit, což jim umožňuje být ve větším klidu. Tam tedy nevznikla žádná panika. Propad německých tržeb byl oproti Česku taky jen zhruba poloviční. A rozdíl byl bezpochyby i v daleko chaotičtějším jednání české vlády.
Zareagovali jste na pandemii nějak marketingově?
Jelikož jsme tušili, že to ovlivní negativně naše cash flow, tak jsme hned na jaře rozeslali newsletter s nabídkou dárkových poukázek. Reakce nás docela příjemně překvapila, vybrali jsme částku, která nám pokryla třeba týdenní tržbu v obchodě. Dokonce – to bylo tou dobou docela dojemné – nám fanoušci psali e-maily a vzkazy, kde nám vyjadřovali podporu. Nicméně v současné době je ta první akce už jenom takovou kapkou v moři, protože krize trvá relativně dlouho.
Zaznamenali jste nějaký problém s dodávkami?
To úplně nemůžu říct. Spíš jsme to my, kdo opatrněji vybírá, co vezmeme na sklad. Objednáváme o něco míň a víc o tom uvažujeme, snažíme se nemít sklad úplně plný a spíš průběžně rozprodávat, abychom udrželi cash flow.
Nakupujete pravidelně celou řadu brandů. Všiml sis, že by měla pandemie nějaký zásadní vliv na trendy?
Prodáváme hlavně lifestylové oblečení a doplňky, takže na jaro a léto už bylo rozhodnuto, zboží bylo tou dobou vyrobené, takže tam se to příliš neodrazilo. Pro podzim a zimu už vidíme, že se firmy samy rozhodly osekat část produktové řady a vyrábí se menší počet kusů. Během další sezony nastane ještě nová situace, kdy budou všichni výrobci velmi opatrní v tom, kterým prodejcům budou dále dodávat a kolik zboží jim odešlou. Myslím si totiž, že na jaře část čistě retailových prodejen pokrachuje.
Víš už o nějaké značce, která tuto krizi neustála?
Z těch, které prodáváme my, vím o značce Horizn Studios z Německa. Jde – asi dost symbolicky – o výrobce cestovních kufrů. S poklesem prodeje produktů určených k cestování to logicky neustáli. Je ale možné, že měli finanční problémy už předtím, protože skončili už někdy v dubnu nebo květnu.
Předjímáš nějaké trendy, které z pandemie vzejdou?
Krátkodobé trendy jsou určitě roušky, které se staly součástí outfitu a nějakou dobu tomu tak bude. Každý brand, který prodáváme, už má vlastní kolekci roušek. To je ale spíš krátkodobý trend. Co tu zůstane určitě dlouho a tam už nebylo vyhnutí a koronavirus to jen urychlil, je přechod na e-commerce. Když jste si na jaře chtěli něco koupit, museli jste to, ať jste chtěli nebo ne, koupit online. Nemyslím si ale, že úplně zmizí klasický retail. Lidi si dál chtějí některé zboží vyzkoušet a osahat, zvlášť pokud kupují něco prémiového nebo například věci na outdoor. Mapa retailových prodejen se ale určitě změní a pravděpodobně zmenší.
Myslíš, že taková změna bude oproti zahraničí u nás větší?
Já si naopak myslím, že tady těch klasických retailových obchodů nezkrachuje tolik, jako třeba v Rakousku nebo v Německu. Když pojedete do menšího města někde v rakouských Alpách, tak tam narazíte třeba na 10 menších obchodů s módou, které žijí čistě ze zákazníků, procházejících kolem. Na Západě je stále celá řada kamenných prodejen, které tam existují od nějakých 80. či 90. let, zcela bez e-shopů. Ty budou mít teď podle mě největší problém.
Máš ty sám nějaký oblíbený brand?
Jedna značka, kterou hodně nosím a mám ji hodně i v hlavě, protože s nimi pravidelně něco řešíme, je Patagonia. Jde o americkou outdoorovou značku, která je na trhu už desítky let. Já sice nejsem žádný horolezec jako zakladatel Patagonie Yvon Chouinard, ale jsou mi osobně hodně blízcí. Je to velmi etický brand, který staví na vztahu k přírodě, ekologii, recyklaci, na opravách existujících výrobků, kde to jde. To je něco, co budeme po pandemii řešit ještě o něco víc než dřív.