skip to main content
Forbes Woman

Krize, nebo katarze? Jak se český byznys vyrovnal s uzavřením obchodů a proč je před vládou napřed

4 minuty čtení

Zpřísňující se pravidla, restrikce, nejasná komunikace ze strany vlády, pozdě nebo chaoticky sdělovaná opatření… A zároveň nutná péče o zaměstnance i zákazníky.

Současná situace okolo druhé vlny koronavirové pandemie není snadná pro nikoho. Ovšem v předvánočním období může být lockdown pro některé české firmy doslova likvidační. Oslovili jsme proto několik žen z českého byznysu, každou z jiného oboru podnikání, s různě velkými firmami i různým počtem zaměstnanců.

Zeptali jsme se, jak se jejich firmám momentálně daří, jak prožívají lockdown a zavřené provozovny, z čeho mají největší obavy, co jim nejvíce komplikuje život – a zda vidí v současné situaci i nějakou příležitost pro byznys.

Odpovědi mnohých oslovených jsou překvapující. Trápí je jiné věci, než by člověk čekal: nebojí se ani tak o svoje vlastní podnikání, jako spíš o osudy a úděl těch druhých. Zároveň nečekají na rozhodnutí vlády a mnohé z nich zavedly ve svých firmách preventivní opatření dříve, než to bylo povinné. A o své lidi se umějí postarat.

Reklama

V druhém díle naší ankety odpovídá majitelka společnosti Profimed Alexandra Kala a Tamara Kotvalová, majitelka rodinné firmy Carollinum.

Alexandra Kala, majitelka, Profimed

Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

1. Jak se daří vaší firmě teď na podzim? Jak momentálně fungujete? Je to lepší nebo horší než na jaře? Jak reagují vaši zákazníci?

Naše práce je postavena na prodeji pomůcek pro orální a celkové zdraví. Nečelíme poklesu poptávky, ale značná část našeho obratu je bohužel ovlivněna nařízením vlády o zákazu maloobchodního prodeje.
Prodej a poradenství nabízíme samozřejmě i v onlinu a většina zákazníků toho využívá. Nicméně to nikdy  nenahradí osobní komunikaci s vyškolenými poradkyněmi.

2. Minulý týden vláda vyzvala firmy, aby nechaly většinu personálu na home officu. Jak to funguje ve firmě, jako je ta vaše?

Vzhledem k tomu, že jsme v medicínském oboru  a spolupracujeme v úzkém kontaktu se špičkovými odborníky napříč stomatologií, imunologií a dalšími obory, tak jsme měli dostatek znalostí, abychom situaci vyhodnotili dříve než naše vláda.

Striktní home office jsme vyhlásili s dvoutýdenním předstihem. Nemluvě o tom, že již od září jsme zavedli přísné kontroly tělesné teploty všech zaměstnanců a mytí rukou a dezinfekci  při příchodu do práce.  Pak jsme pokračovali ve zrušení jednacích místností, které jsme přeměnili na dislokované pracoviště pro tým logistiky, a v dalších opatřeních. Nicméně  již na jaře jsme se intenzivně věnovali  edukaci a hygieně, a proto jsem ráda, až hrdá,  že máme dodnes 120 zdravých zaměstnanců a jen pět bylo covid pozitivních, kvůli rodinným příslušníkům.

3. Jak vnímáte nynější atmosféru ve společnosti, která není ani zdaleka tak soudržná jako na jaře? Máte nějaký osobní lifehack, který vám pomáhá se se současnou situací popasovat?

Reklama


Především atmosféra v naší společnosti již není řadu let dobrá. Současná situace vede společnost spíše ke katarzi, kterou bych ráda přejmenovala na evoluci, neb nás posouvá dále: měníme žebříček hodnot, kdy zdraví má vyšší hodnotu než majetek, kdy vědci a lékaři přináší budoucnost,  kdy přírodu nelze podceňovat a je potřeba ji chránit pro další generace. Chtěla bych však především podpořit všechny podnikatele, kteří jsou v nelehké situaci. Je to pro nás všechny velká životní zkouška. Můj lifehack? Smutné nás nedostanou.

Tamara Kotvalová, majitelka, Carollinum

Tamara Kotvalová s rodinou | Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

1. Jak se daří vaší firmě/týmu teď na podzim? Jak momentálně fungujete? Je situace podobná jako na jaře? Jak reagují vaši zákazníci? Využili jste lockdown k nějakým změnám uvnitř firmy?

Využíváme zkušeností z jara. Během první vlny se ukázalo, že je potřeba hodně věcí změnit, a to jak uvnitř firmy, tak i směrem ke klientům. Nastavili jsme si úplně nový systém a ten funguje. Zoptimalizovali jsme některé činnosti a po 15 letech došlo i k výrazným personálním změnám. Je vidět, že to firmě prospělo.

Přestože je pro všechny z nás tento rok těžký, myslím si, že pro Carollinum je rok 2020 spíš obrozením. Zároveň teď díky optimalizaci pracují všichni na maximum, proto jsme nepotřebovali omezit náklady a neplánujeme snižovat mzdy. Je opravdu krásně vidět, že jsme ryze rodinná firma – všichni si vzájemně pomáháme.

A naši zákazníci? I marketingové aktivity spíše navyšujeme, než bychom ubírali. Probíhá velká kampaň s našimi ambasadory, spustili jsme e-commerce a nabízíme službu concierge Bezpečný nákup na značky z butiku Carollinum. Připravujeme 120stránkový magazín o novinkách, který budeme distribuovat zákazníkům.

I to je jeden ze způsobů komunikace. S našimi klienty jsme v dennodenním kontaktu. Oslovujeme je na sociálních sítích, rozesíláme newslettery… Protože jsou naše butiky zavřené, museli jsme se naučit prodávat jiným způsobem. Naše know-how tkví v osobním přístupu k zákazníkům, ten si budujeme už léta.

Během pětadvaceti let podnikání jsem zažila už hodně náročných období, a i když je dnešní situace jiná, my jsme připraveni. Naše firma je silná a věříme, že se nám podaří toto období zvládnout.

Hodinky byly vždycky dobrou investicí. Je to jasně vidět u prodejů vintage hodinek na světových aukcích. Kvalitní mechanické hodinky slouží i jako úložka peněz, což teď lidé vnímají mnohem silněji než kdy jindy. Někdy si říkám, že nic v životě není náhodou, to bychom si měli všichni uvědomit. Důležité je neztrácet pokoru a být připravený i na zlé časy. 
 
2. Minulý týden vláda vyzvala firmy, aby nechaly většinu personálu na home officu. Jak to funguje ve firmě, jako je ta vaše?

Denně si voláme, máme schůzky po dvou v rouškách, je-li to třeba. Fungujeme na teamsech a na e-mailech. Intenzita je samosebou v těchto dnech vysoká. Komunikujeme s našimi obchodními partnery v zahraničí, všichni jsou velmi vstřícní a snažíme se vzájemně podpořit.

Práci z domu jsme zavedli pro celý backoffice, kancelář je již delší dobu téměř prázdná. Ale jestli se ptáte, zda nás to těší, tak nikoli. My se v kanceláři rádi potkáváme, diskutujeme, slavíme narozeniny a všechno společně prožíváme. Máme si vždycky co říct, jsme jako rodina. Moc mě teď bavilo chodit do práce, byla tam skvělá atmosféra. Snad se k tomu již brzy vrátíme.

Reklama
Reklama