Nad budoucností české online dvojky na trhu s elektronikou visí řada otazníků. Po dvou letech od akvizice CZC polským Allegrem se začínají množit spekulace o tom, že se místo slíbeného rozvoje e-shopu s elektronikou blíží jeho zánik. Spekulace podporuje zavírání poboček i nejasná komunikace nového majitele.

E-shop CZC.cz čeští zákazníci znají jako ten, který se hrdě přihlásil k tomu, že je dvojkou na trhu. Jeho slogany „Jsme sice dvojky, ale…“ nebo „Dvojky to umí za míň“ daly za vyučenou ukřičenějšímu Alzákovi a firma úspěšně stavěla na tom, že být dvojkou na trhu není vůbec žádná ostuda – naopak, může to být i výhoda. 

Český internetový obchod s počítači a elektronikou, který v roce 1998 založili, tehdy ještě jako Czech Computer, z vlastního obýváku manželé Josef a Ivona Matějkovi, se během více než dvou dekád dostal mezi špičky v oboru s miliardovými obraty. 

V roce 2017 pak e-shop s elektronikou plně ovládla skupina Mall Group, kterou pak jako celek o pět let později koupila polská skupina Allegro, jež na přelomu tisíciletí začínala jako aukční platforma pro nadšence z různých oblastí a během let se proměnila v nejoblíbenější tržiště elektronického obchodování v Polsku s provozním ziskem čtrnáct miliard korun.

Allegro tehdy skupinu Mall koupilo ve ztrátě. „Zadlužení ke konci roku kleslo na 1,8násobek, tedy zpět na úroveň z doby před akvizicí Mall Group. V polovině roku 2022, těsně po koupi, činil tento ukazatel 3,5násobek, v prosinci 2022 pak 2,9násobek,“ uvádí souhrnná zpráva skupiny. 

CEO Allegro Group Roy Perticucci dříve pro Forbes uvedl, že skupina usiluje o ozdravení českých obchodů. Tento týden se ale v mediích začala šířit zpráva, že CZC končí a zcela jej pohltí Allegro, kde se stane jedním z mnoha prodejců. Že by se něco takového mohlo stát, přitom někteří lidé z oboru odhadovali už dříve.

CZC informaci vyvrací, pochybnosti ale zůstávají. Jak informovaly Novinky.cz, v posledních měsících CZC v tichosti zavírá pobočky tohoto e-shopu a redukuje počty zaměstnanců, přičemž většinu stávajících zaměstnanců firma včlenila do hierarchie Allegra.

„Značka CZC nikam nemizí, v současné době pracujeme na vytvoření vhodného softwarového řešení, které nám umožní značku zachovat a zároveň udržet náklady pod kontrolou,“ řekl ve středu pro Forbes.cz ke spekulacím Marcin Gruszka, ředitel komunikace Allegro Group. 

V tiskové zprávě z tohoto týdne CZC uvedlo, že společnost Allegro vyvíjí v současné době nový CZC shop na své sdílené platformě, díky čemuž mohou zákazníci nakupovat produkty dostupné na CZC také prostřednictvím Allegra a využívat přitom známé prostředí CZC s Allegro benefity. 

Na otázku Forbes.cz, zda původní doména CZC.cz zůstane zachována i v budoucnu, nebo dojde k přesměrování na polský web, společnost odmítla odpovědět. Stejně tak se nevyjádřila ani k tomu, proč dochází k uzavírání poboček CZC v Česku a snižování stavů.

Začátek konce?

„Není oficiálně potvrzeno, že CZC končí. Komunikace Allegra je ale dost nejasná. Říkají, že CZC nekončí, ale bude na Allegro platformě. To vlastně jinými slovy znamená, že končí, ale jako by to nikdo nechtěl říct nahlas,“ domnívá se David Cikánek, konzultant společnosti Expando s tím, že Allegro si koupilo fungující a úspěšný e-shop, ale zbavilo ho jeho jedinečných vlastností a propustilo většinu zaměstnanců. 

Polská strategie Allegra podle Cikánka nebude v Česku fungovat pro sortiment, který CZC prodává. Allegro se nyní jeví spíše jako low-cost platforma, podobná Temu nebo AliExpress, než prémiový segment, kde bylo CZC. 

Značky CZC i MALL jsou ostatně stále větší než Allegro v Česku: MALL má obrat 8,5 miliardy korun, CZC 4,1 miliardy korun a Allegro 3,9 miliardy korun.

„Akvizice CZC Allegrem měla potenciál konkurovat Alze, ale Allegro tento potenciál nevyužilo. Allegro si koupilo konkurenceschopný e-shop, ale nechává ho pomalu zemřít, což posiluje konkurenci Alzy, Datartu nebo Mironetu. Pokud se Allegro podaří prosadit na českém trhu a začne generovat provozní zisk, což se zatím nedaří, nemyslím si, že to bude díky akvizici CZC, ale spíše navzdory ní,“ myslí si Cikánek.

Allegro zaplatilo za akvizici MALL a další entity necelou jednu miliardu eur, tedy asi 25 miliard korun. „Domnívám se, že nyní si v Allegru trhají vlasy, protože kdyby tuto miliardu eur investovali do expanze na lokální trh bez akvizice kohokoli, vydělali by mnohem více a bez zbytečných starostí,“ zamýšlí se Cikánek.

Rebranding MALL na Allegro podle něj dává smysl, ale očekával by, že to bude mnohem rychlejší, jelikož oboje jsou vlastně e-commerce tržiště. Naopak, u CZC to podle Cikánka smysl nedává vůbec. „Jako zákazník jsem zklamán a nerozumím obchodnímu smyslu, který nechává CZC postupně zaniknout,“ říká.

„Allegro má v Polsku výsledky, které jsou neuvěřitelné. Proto si vždy nechávám určitou možnost, že něco míjím a fungovat to bude. Ale osobně bych tomu moc nevěřil a nevidím tam nějaký master plán,“ dodává David Cikánek.

Podobně to vidí i další matadoři české e-commerce. 

„Pokud se skutečně rozhodli vypnout e-shop CZC.cz a přesměrovat zákazníky na Allegro.cz, tak to považuji za velmi nešťastné rozhodnutí. Zejména z toho pohledu, že CZC.cz má silnou základnu věrných zákazníků, které Allegro nemá šanci přesunout na Allegro.cz. Také CZC.cz obsahuje mnoho funkcionalit, které Allegro nemá a ani mít nebude,“ komentuje spekulace o konci CZC Tomáš Braverman, šéf Slevomatu. 

Allegro by podle něj tímto krokem přišlo minimálně o 90 procent zákazníků a výnosů. „Přitom CZC.cz je jeden z největších e-shopů v České republice, který zároveň doručuje profit. Byznysově to tak vnímám jako velmi nešťastně a špatné rozhodnutí, pokud k němu došlo,“ dodává Braverman. 

Podle Martina Rozhoně, investora a zakladatele e-shopového giganta Vivantis, kterého předloni prodal skupině Mall Group, je to reálně konec CZC jako silné dvojky na trhu, která měla jasně vydobytou pozici vůči Alze. 

„Na druhou stranu chápu, že do marketplacové strategie Allegra nezapadalo provozovat specializované e-shopy. Myslím si, že CZC tím vyklidí místo na trhu, které zaplní částečně Alza a pak další speciálky typu Mironet a podobně,“ odhaduje Rozhoň.

„Pokud by došlo ke sloučení a nedopracovaly by se na platformě Allegra pro značku CZC funkcionality, kvůli kterým zákazníci na CZC nakupovali a vraceli se, což samozřejmě není otázka pár měsíců,  budou lidé hledat srovnatelnou alternativu. A pokud měli dříve nějaký důvod nenakupovat na Alze, a takových zákazníků mělo CZC vždy poměrně dost, budou tu alternativu hledat těžko,“ doplňuje Jitka Dvořáková, která CZC až do loňského roku řídila deset let.

Nakupování v obchodech s elektronikou je podle ní částečně i emocionální věc, vztah ke stylu, jakým obchod fungoval, protože většina výrobků je k dispozici v několika e-shopech, byť možná s horším nákupním komfortem, včetně Allegra.

„Může to být samozřejmě i složitější pro jednotlivé IT značky, které budou odkázány na zbývající dva velikány Alzu a Datart, a proto jim může chybět partner, který byl vždy připraven spolutvořit obchodní propozici v zájmu zákazníků, vztah a kreativní prostředí, které bavilo obě strany,“ zamýšlí se Dvořáková.

Co se zavírání poboček týče, CZC byl vždy celkem živý organismus, který podle Dvořákové nelze hodnotit jen podle počtu prodejních míst.

„Byla období, kdy jsme šli na kvantitu ve snaze obsadit trh, následovala nutnost udělat kvalitativní revizi z hlediska úrovně služby nebo geografického rozložení a výkonu. A na závěr sofistikovaně hodnotit jednotlivé pobočky podle jejich ekonomických ukazatelů, aby se zamezilo zbytečným dotacím. K tomu je třeba zohlednit, že i poměr počtu vlastních a partnerských poboček se také čas od času mění, respektive přelévá z pragmatických důvodů,“ komentuje krok Allegra Dvořáková.

Alegro je podle ní velmi silný regionální hráč s velkou expanzní ambicí, který má svou jasnou strategii a cíle, ve kterých se musí vypořádat se značkou lokálního charakteru aniž by zásadně rozšiřoval komplexitu celého byznys modelu a podřizoval ji emocím jednoho trhu.

„Nehledě na to, že z pohledu čísel celého Allegra není velikost CZC významným elementem. A protože se jedná o polskou společnost, nebylo by asi fair požadovat od ní ten emocionální pohled,“ uzavírá bývalá šéfka CZC.