Finanční ředitel skupiny Jon Eastick v rozhovoru pro Forbes mluví o tom, jak se jim daří po roce na českém trhu a jestli se obává čínské konkurence.

Čerstvě zveřejněné obchodní výsledky potvrzují, že si skupina Allegro drží svou pozici jednoho z největších hráčů na poli e-commerce. I dál nicméně platí, že nejúspěšnější je Allegro na svém mateřském trhu, v Polsku.

„Čeká nás hodně zajímavých projektů. V příštích dvou letech se budeme zaměřovat na transformaci Mall a CZC jakožto součásti skupiny Allegro. Čeká nás hodně práce, ale máme v Česku skvělý tým,“ říká Jon Eastick, finanční ředitel Allegro Group.

Zatímco s výkonem českého allegra.cz je Eastick spokojený, u Mall a CZC tomu tak není. Akvizice českých společností prý ale polský gigant rozhodně nelituje. 

Ve čtvrtek jste zveřejnili výsledky, které předčily očekávání. Jak je hodnotíte? 

Celkově jsme velmi spokojení. V Polsku jsme opět vyrostli, hodnota klíčového ukazatele GMV (tedy objem zboží či služeb, které skupina přes marketplace zprostředkovala, pozn. redakce) vzrostla na polském trhu meziročně o 8,5 procenta. EBITDA z polského trhu narostla meziročně o 28 procent na téměř 3 miliardy zlotých, což je v přepočtu 17,7 miliardy korun. 

Náš byznys je teď ve velmi silné finanční pozici, což nám dává prostředky, které potřebujeme na investice do nových trhů. Začali jsme loni s Českou republikou a v krátké době zamíříme na Slovensko. 

Allegro.cz roste opravdu dobře, ke konci prosince jsme měli v Česku 1,6 milionu aktivních zákazníků. Jde o zhruba patnáct procent populace, což je skvělý výsledek na to, že jsme na český trh vstoupili teprve loni v květnu. 

Jak hodnotíte výkonnost Mall Group? 

Určitě jsme spokojení s allegro.cz. Mall a CZC se hodně soustředí na specifické produkty, jako je například elektronika nebo domácí spotřebiče. Tito dva prodejci měli v České republice během posledních osmnácti měsíců složité období. Jak víte, ekonomická situace byla pro zákazníky z mnoha důvodů obtížnější.

Teď jsme ve fázi transformace, aby se z Mall i CZC stali efektivní obchodníci jako součást celé skupiny Allegro. Zisky oproti těm, které měl Mall jako nezávislý prodejce, jsou teď v posledním čtvrtletí trochu nižší v porovnání s předchozími lety a nejsme s tím úplně spokojení. 

Celkově se nám ale daří poměr zisků a ztrát držet a náš český tým pracuje velmi tvrdě například na tom, abychom poskytli rychlejší doručování z Polska a aby čeští kupující měli možnost vybírat zboží, které dosud bylo jen na polském trhu. 

Nebylo chybou koupit Mall Group a další firmy? Stálo to za to? 

Rozhodně to mělo smysl v tom, že jsme se dostali k nové zákaznické základně. Jak už jsem řekl, v Česku už máme 1,6 milionu zákazníků a začínali jsme přitom od nuly.

Mall a další společnosti jsme koupili na vrcholu cyklu. Od té doby se ekonomická situace zkomplikovala, a z toho plynuly ty hospodářské výsledky. To jsou ale věci, které se v byznysu stávají a my nyní pracujeme na tom, aby se situace našich českých značek obrátila.

Tuzemská média už dříve informovala, že jste odepsali téměř polovinu hodnoty Mall Group. Trápí vás to? 

Jestli mě to trápí? Načasování akvizice nebylo asi úplně ideální. Kdybychom počkali trochu déle, cena mohla být jiná. Ale tohle je čistě hypotetické. Museli jsme jednat v tu dobu, kdy se to dělo, a posunout se dál. Jak jsem říkal, tohle se prostě v byznysu stává. 

Připomněl bych tady opačný příklad – koupili jsme firmu FinAi (nyní Allegro Pay – jeden z největších hráčů v oblasti spotřebitelského financování v Polsku – pozn. redakce), která byla před čtyřmi lety v bankrotu a teď je jednou z našich tváří a její pořízení, byť to tak tehdy nevypadalo, je skvělým úspěchem. 

Středoevropský trh je pod obrovským tlakem čínské konkurence, například Temu. Jak se s tím vyrovnáváte?  

Temu má zajímavé cenové nabídky a hodně utrácí za reklamu a marketing. Řekl bych, že se snaží přimět zákazníky, aby kupovali výhodně ve slevových akcích.  Kdežto Allegro je mnohem víc o šíři nabídky, poskytuje racionálnější nakupování, snažíme se nabízet skvělé ceny. Například v Polsku je součástí každodenního života, v Česku, jak doufám, se tak brzo stane. 

Je pravdou, že firmy jako Temu nebo Aliexpress mají v některých zemích velký podíl na internetových nákupech. V Polsku je to jen malé procento. Ale je příliš brzy na to říct, jestli Temu bude se svými slevovými akcemi úspěšné. 

A kde vidíte největší výzvu letoška? 

To je zajímavá otázka. Pracujeme na spoustě projektů. V příštích dvou letech se budeme hlavně zaměřovat na transformaci Mall a CZC jakožto součásti skupiny Allegro. Čeká nás hodně práce, ale máme tu skvělý tým, který může počítat s podporou polských kolegů.