Říká se, že jsou dvě oblasti, které se v Česku za posledních sto let téměř nezměnily – školství a pohřebnictví. Zatímco ta první se v posledních letech těší čím dál většímu zájmu investorů, kteří cítí potřebu ji zmodernizovat, ta druhá zatím inovativní zásahy příliš neláká. A není divu – smrt je totiž už po staletí jedním z vůbec největších společenských tabu.
Jde o téma, o kterém lidé neradi přemýšlí i mluví, což nakonec vede k tomu, že jakmile přijde chvíle, kdy je třeba postavit se smrti čelem a řešit ji v případě někoho blízkého, jen málokdo ví, co vše tento stresující a vyčerpávající proces obnáší.
Změnit to chce český startup Goodbye, který se zkostnatělé pohřebnictví snaží zdigitalizovat a zjednodušit vše, co se týká smrti a samotných příprav na ni.
Zakladatel Jiří Štěpánek si dal původně za úkol pouze zjednodušit proces psaní závěti a s tím také začal na webu mojezavet.cz. Jakmile se však do oboru ponořil hlouběji, zjistil, že se mu zde otevírá velký prostor pro inovace. Dnes tak v rámci své služby nabízí také další možnosti, například kremaci nebo vyhledání nejbližší pohřební služby v okolí.
„Pro většinu rodin je smrt velký nápor jak po psychické, tak finanční stránce. Zajišťování pohřbu často vyžaduje zdlouhavé návštěvy v kancelářích pohřebních služeb, které mnohdy využívají neznalosti lidí a vytvoří vám cenovou nabídku podle toho, jaké máte zrovna na ruce hodinky,“ vysvětluje podnikatel, jak obor funguje už 150 let.
Jeho cílem je prý tuto komplikovanou záležitost alespoň trochu zjednodušit a nabídnout lidem jiné řešení.
Už na první pohled díky svému originálnímu názvu startup Goodbye dokazuje, že chce k tématu přistupovat trochu jinak. Viktoriánský styl a temné barvy evokující ponurou náladu nahradil kombinací modro-žluto-bílé a usiluje o to, lidem ukázat, že nemusí jít o tak komplikovanou záležitost, jak se dosud mohlo zdát.
Možnost vytvořit si online závěť spustil Štěpánek se svým týmem loni na podzim. „Kvůli koronaviru si lidé začali víc uvědomovat, že tu nebudou navždy. Jenže psaní závěti je často složitý proces, který vyžaduje hodně úsilí i peněz, a proto se k němu hodně lidí nakonec ani nedostane,“ vysvětluje, co ho vedlo k myšlence to celé zjednodušit.
Jmenuje přitom dva hlavní způsoby, jak je to v současné době možné vyřešit. Prvním z nich je stáhnout si šablonu na závěť z internetu a sám si ji vyplnit. Přitom ale varuje, že tento způsob může být u dědického řízení snadno napadnutelný, protože člověk bez právního vzdělání nemá možnost všimnout si nepřesností nebo zastaralého provedení.
Druhou možností je potom sepsání závěti společně s právníkem, kde je třeba současně také notářský zápis. To je ale náročnější jak časově, tak finančně a závěť může vyjít až na deset tisíc korun. Goodbye zvolil možnost třetí a nabízí alternativní, a přitom jednoduché řešení.
„Na našem webu stačí vyplnit online formulář a odeslat ho ke kontrole, aby se na dokument podíval náš odborník. Ten často klientovi zavolá zpět, aby si ujasnil případné nepřesnosti a doptal se na další informace ohledně dědictví. Nakonec potom stačí dokument podepsat před dvěma očitými svědky,“ vysvětluje Štěpánek proces, který prý trvá maximálně 24 hodin.
„Abychom proces ještě trochu zlidštili, nabízíme také možnost přidat osobní vzkaz pro každého dědice nebo třeba možnost odkázat domácího mazlíčka,“ dodává a upozorňuje, že Goodbye neposkytuje služby v případě vydědění nebo když klient vlastní majetek mimo Evropu. „V těchto případech lidem doporučujeme obrátit se na právní poradce.“
Rozloučení po svém
Podle Štěpánka tady právě taková služba dosud chyběla, a to dokazuje i velký zájem o ni. To hlavní, co chce ale mladá firma nyní inovovat, jsou pohřby. Respektive přístup k rozloučení se zesnulým. „Díky informacím ze závětí jsme zjistili, že čím dál víc lidí nechce honosný pohřeb, ale naopak skromnou kremaci a osobnější rozloučení jen s nejbližší rodinou,“ říká.
Firma proto do svého portfolia služeb přidala také kremaci bez obřadu, kterou je možné si objednat i vyřešit plně online. Cena je pevně stanovená na 12 900 korun a zahrnuje přepravu zesnulého, vyřízení dokumentů, kremaci a doručení urny s popelem až domů. Způsob rozloučení si přitom může každý určit podle sebe, ať už půjde o rodinný výlet, posezení, nebo vůbec nic.
„Průměrný pohřeb v Česku vyjde na 25 až 40 tisíc korun a nejčastěji se na ceně projeví právě vysoké poplatky pohřebním službám, za květiny, auta nebo občerstvení. Chceme tenhle zaběhnutý a zkostnatělý režim změnit a nabídnout lidem i jiné možnosti,“ vysvětluje Jiří a dodává, že služba je aktuálně dostupná jen v Praze a v blízkém okolí, ale brzy by se měla rozšířit i do dalších měst.
V Česku podle Štěpánka žádná taková zatím neexistuje, i proto má také jeho startup velký prostor pro modernizaci, jinde ve světě ale podobné firmy už vznikají. Příkladem je americká společnost Tulip nebo britská Beyond, které zároveň poskytováním závětí vybírají peníze pro neziskové organizace.
Jimi se inspiroval i zakladatel Goodbye. „Stačí jeden klik a v rámci své závěti můžete odkázat část svých peněz na dobročinné účely,“ dodává.