Stojím uprostřed prodejny a prohlížím si zboží. Beru do ruky botu. Zkoumám ji pečlivě ze všech stran a znovu ji pokládám do regálu. Popojdu o kus dál, kde je vystavená elektronika. Zvednu stříbrný iPhone. A v tu chvíli za sebou uslyším hlas: „Klidně s ním hoďte o zem.“ No tak dobře. Napřahuji se a o vteřinu později telefon přistane na podlaze přede mnou.

Přežil. Jakto? Je totiž virtuální. Stejně jako všechno kolem mě. Nacházím se ve virtuální realitě v testovací prodejně společnosti Precismo. Ta ve své laboratoři „vyrobila“ zmíněnou botu, telefon i další zboží vystavené v digitálním obchodě od ovoce přes láhve s alkoholem až po zbraně.

Nejde přitom o digitální modely vytvořené šikovným grafikem pomocí počítače, ale o dokonalé kopie reálných věcí. Česká firma pro tyto účely vyvinula speciální 3D scanner, který je jedním z nejvyspělejších v oboru.

Po mojí návštěvě zůstal ve virtuálním obchodě docela nepořádek. Házení nerozbitnými věcmi se mi vcelku zalíbilo. Už už se chystám, že je sesbírám a vrátím na místo, když mi jeden ze zakladatelů Precisma Mikoláš Herskovič prozradí sladké tajemství: pro tyhle účely tady mají tlačítko na úklid. Mačkám červený knoflík a voilà – všechny věci se v mžiku vrátí na své místo. A obchod je znovu jako ze škatulky.

Sundávám z hlavy brýle pro virtuální realitu a rázem se ocitám zpět v sídle Precisma v Rudné u Prahy. Šéf firmy Mikoláš Herskovič ji založil spolu s kamarádem Zdeňkem Glazerem, který působí jako technický ředitel společnosti. Oba měli v minulosti fungující IT firmy, ale virtuální realita je lákala natolik, že se rozhodli změnit obor a vrhnout se do nové oblasti.

„Věděli jsme, že virtuální realita je budoucnost. Ale zároveň jsme si uvědomovali, že tam bude velká konkurence. Bylo nám jasné, že velcí hráči obsadí sexy část vývoje, jako jsou třeba brýle. Je to podobné jako u automobilek: všichni chtějí dělat auta a nikdo benzin. A my se rozhodli dělat ten benzin,“ popisuje Herskovič.

Můžete prozkoumat každý detail. Máte tak dokonalou představu, co si kupujete

Když s Glazerem přemýšleli, co by se do „nádrže“ virtuální reality dalo nalít, napadlo je dělat digitální kopie reálných předmětů a vytvořit z nich obří databázi. Všechno od nábytku přes nádobí až po elektroniku. Jenže se ukázalo, že najít vhodný scanner není tak úplně jednoduché. Většina zvládala jen specifické úkoly – například dokázala naskenovat matné materiály, ale už ne sklo.

Po půl roce marného hledání se tak podnikatelé rozhodli vytvořit technologii vlastní. Vývoj jim nakonec zabral tři roky. Společně si teď prohlížíme výsledek jejich snažení, který se nachází v suterénu firmy. Na otočné platformě před námi trůní teniska, která se zrovna klonuje do digitálního světa. Obklopují ji zuřivě blikající světelné panely, zatímco se nad botou naklání robotické rameno, které vytváří tisíce jejích fotek.

„Na jednotlivých snímcích toho není moc vidět. Jsou to dílčí vstupy, kdy třeba jedna fotka detekuje jen zelené odlesky. Náš software s vlastním algoritmem z nich ale nakonec dokáže složit naprosto realistický model. Je to jako pečení dortu. Samotná syrová vajíčka a mouka jsou nic moc, ale když se to spojí a upeče, chutná to dobře,“ přibližuje šéf firmy.

A dodává, že kdyby spojovali dohromady pouze klasické fotografie, tak budou v jejich modelu velké mezery. Na rozdíl od takzvané fotogrammetrie je tak technologie Precisma mnohem přesnější. Ostatně výraz „precizní“ se odráží i v názvu firmy. „Šli jsme složitější cestou než konkurence, ale zato poctivou,“ říká Herskovič.

Využívají při tom umělou inteligenci a neuronové sítě, které jim pomáhají postupně zkracovat čas skenování. Z deseti hodin už se dostali na čtyřicet minut pro jeden produkt a cílem je zvládnout skenovací sekvenci za pouhých pět minut.

Jejich technologie zaujala i investory z Koopeo Ventures, se kterými odstartovali celý projekt. Na rozjezd od nich dostali necelý milion eur. A podobnou částku (v přepočtu asi šestadvacet milionů korun) společnost získala loni od dalšího investičního fondu Nation 1.

Virtuální kopie produktů se zatím využívají především v e-commerce. Mezi zákazníky Precisma tak patří třeba výrobce spotřebního zboží Procter & Gamble nebo třeba výrobce optiky Meopta. Díky 3D modelům si jejich zákazníci mohou zboží prohlédnout ze všech stran a úhlů, tedy lépe než na běžných fotkách.

„Materiál se chová naprosto věrně. Poznáte sklo od plastu. Jsou tam vidět všechny odlesky. Můžete prozkoumat každý detail. Máte tak dokonalou představu, co si kupujete. Minimalizují se díky tomu vratky. A firmy zároveň získají konkurenční výhodu. Pokud prezentují produkt high-tech formou, vytvářejí asociaci, že je high-tech i samotná značka,“ vysvětluje podnikatel.

Výhodou navíc je, že si nemusíte stahovat žádnou speciální aplikaci. Model má podobu malého datového balíčku s instrukcemi pro procesor počítače nebo telefonu, který zbylý výpočet modelu dokončí. Nejste tak nijak limitovaní zařízením nebo prohlížečem, který používáte.

Trojrozměrný model je možné propojit i s rozšířenou realitou a promítnout si ho do skutečného prostoru. Můžete ho tak obcházet, hýbat s ním nebo měnit jeho velikost. Stejně tak se dá využít pro online konfigurátory, pomocí nichž si zákazníci navrhují vlastní verzi produktu.

Časem se podle Herskoviče 3D skenování uplatní také ve virtuálních obchodech podobných tomu testovacímu z úvodu tohoto článku. V tuto chvíli je však stále jen málo lidí, kteří mají doma brýle pro virtuální realitu. A jde tak zatím spíše o hudbu budoucnosti.

Technologie Precisma se hodí rovněž pro kontrolu kvality ve výrobních závodech. Vytvoří digitální dvojče produktu a pomocí neuronových sítí odhaluje případné chyby. Šetří tak peníze za výrobu prototypů i za pracovníky, kteří by jinak kontrolovali kvalitu výrobků manuálně.

Firma je na trhu od loňska a obrat má zatím v řádech jednotek milionů korun. V blízké době však chce výrazně růst a postupně proniknout i na zahraniční trhy. Plánuje přitom vytvořit síť skenovacích míst po celé Evropě a časem i v globálním měřítku.

„Naším cílem je, aby 3D modely byly tak přirozenou součástí e-shopů, jako jsou nyní fotky. A aby vybírání zboží online bylo stejně snadné jako v kamenných prodejnách. Přibývá nám pomalu konkurence, která ale nemá tak kvalitní technologie. Věříme proto, že nad ní vyhrajeme díky tvrdé a poctivé práci i díky tomu, že nejsme žádná rychlokvaška,“ říká Herskovič.