Coby bývalý poloprofesionální pokerový hráč vydělal Michal Krapinec miliony, v křesle generálního ředitele Českých drah pečuje o ještě mnohem dramatičtější částky. Za loňský rok hlásí rekordní zisk firmy ve výši čtyř miliard korun a v příštích deseti letech hodlá proinvestovat 164 miliard.

Lacině lze na úvod zavtipkovat, že rozhovor s prvním mužem Českých drah začal kupodivu včas. „Statistika ovšem dojem o nedochvilnosti našich vlaků vyvrací,“ reaguje Michal Krapinec.

„Národní metrika říká, že vlak, který dorazí do konečné stanice maximálně do pěti minut nad rámec jízdního řádu, je bez zpoždění. Podle této metriky je bez zpoždění 87,4 procenta všech našich vlaků.“

„A kdybychom toto číslo očistili o skutečnosti, které nesouvisejí přímo s námi jako s dopravcem a nemůžeme je ovlivnit – že nám pod kola vlítne divočák, že je auto na přejezdu, že je poškozená kolej a podobně –, dostaneme se na 98,7 procenta. Spolehlivost vlaků v Německu, s nímž se často rádi srovnáváme, je přitom v tomto směru pouhých 66 procent.“

Velká skupina lidí i tak na váš podnik brblá, na druhou stranu máte hodně fanoušků, lhostejní nejste téměř nikomu. To je pro firmu dobře, když budí emoce, ne? 

Je to absolutně klíčové. Zrovna nedávno jsme měli seminář s mentálním koučem Marianem Jelínkem a ten říkal, že nejdůležitější pro firmu je přikovat k sobě zaměstnance i zákazníky emocí. Myslím, že drahám se v posledních letech daří v lidech probouzet emoce v pozitivním slova smyslu. Jsem přesvědčen, že stane-li se člověk naším novým pravidelným zákazníkem, bude strašně překvapený, jak dlouhou cestu České dráhy ušly. 

Dokládá to i rekordní zisk čtyř miliard za loňský rok?

Pro České dráhy to byl naprostý milník: smazaly kumulovanou historickou ztrátu, přehouply se do zisku. Jde o velmi silný signál a byl to nejlepší hospodářský výsledek skupiny od roku 2008, kdy jsme si půjčili peníze na dluhopisovém trhu, a jsme tak od té doby posuzováni podle mezinárodních účetních standardů. Dráhy dělají i spoustu dalších činností, ale klíčové pro nás je, že ve významném zisku byla osobní doprava, to se povedlo poprvé v historii.

Jak se to povedlo?