Téměř osmdesát procent kontrol internetových prodejců, které loni provedla Česká obchodní inspekce (ČOI), odhalilo porušení právních předpisů. Nejčastěji obchodníci neinformovali o možnostech reklamace a někteří uváděli nepravdivé informace o výrobku nebo o sobě, uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich v tiskové zprávě 17. března.

Výsledek podle Fröhlicha není obrazem celého trhu, protože kontroly byly zaměřené převážně na prodejce, na které se sešlo více stížností, nebo u nichž inspekce odhalila problémy už v minulosti.

U internetových prodejců ČOI loni provedla 1064 kontrol. Porušení předpisů zjistila v 839 případech. U některých prodejců inspektoři zjistili více nedostatků zároveň. Jen porušení zákona o ochraně spotřebitelů bylo přes osmnáct set. Dalších 230 prohřešků se týkalo jiných právních předpisů, na jejichž dodržování ČOI dohlíží.

Nejčastěji, ve 464 případech, se loni prodejci provinili proti povinnosti řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace. Ve 383 případech inspekce zjistila klamavé jednání, jakým je poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících zákazníka v omyl.

V 309 případech obchodníci či poskytovatelé služeb spotřebiteli opomenuli sdělit podstatné informace, případně je zatajili nebo informace poskytli nejasně. „Ve 300 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů,“ uvedla ČOI.

Právní moci loni nabylo 863 pokut udělených inspekcí při kontrole internetových prodejců. Dohromady šlo o 13,76 milionu korun. Nejvyšší pravomocná pokuta, 750 tisíc korun, byla uložena společnosti LUNZO s.r.o. Firma na svých stránkách mimo jiné uváděla nepravdivé informace o spokojenosti uživatelů, čímž se dopustila nekalé obchodní praktiky.

Inspekce loni rozšířila seznam rizikových webů na www.rizikove.cz o dalších 365 nových adres. Zároveň varuje před takzvanými nákupními galeriemi, u nichž není znám faktický prodávající a které požadují výhradně platby předem. „ČOI registruje stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání zboží vůbec,“ uvedl Fröhlich. Řešení reklamací nebo vracení zboží může být v takovém případě pro spotřebitele obtížné.