Polští řidiči kamionů ve čtvrtek 23. listopadu 2023 rozšířili svůj protest a zablokovali už čtvrtý hraniční přechod s Ukrajinou Medyka-Šehyni. Informoval o tom dnes podle serveru Ukrajinska pravda mluvčí ukrajinské pohraniční stráže Andrij Demčenko. U polského přechodu Medyka se k řidičům protestujícím proti konkurenci z Ukrajiny přidali i zemědělci, kterým se nelíbí pokles cen zemědělských produktů způsobený dovozem ukrajinského obilí.

Od začátku listopadu jsou pro kamiony neprůjezdné hraniční přechody Dorohusk-Jahodyn, Hrebenne-Rava-Ruska a Korczowa-Krakovec. Kvůli tomu čekají u hranic kilometrové fronty, nejdelší z nich je aktuálně u obce Korczowa, kde stojí ve směru na Ukrajinu asi tisícovka kamionů. Asi 750 nákladních vozů čeká u přechodu Dorohusk a kolem 620 u přechodu Hrebenne, uvedla agentura AFP.

Polským dopravcům se nelíbí, že jejich ukrajinští konkurenti stále využívají výjimku, která jim od ruské invaze umožňuje bez povolení vjezd na území EU. Podle nich to škodí konkurenceschopnosti. Poláky podporují i jejich kolegové z dalších zemí střední Evropy včetně Česka.

„Dnes zahajujeme třídenní výstražný protest proti tomu, co se děje v zemědělství a dopravě,“ řekl AFP vůdce demonstrace farmářů u přechodu Medyka Roman Kondrów.

Ukrajina 23. listopadu 2023 zdůraznila, že dříve než začnou jakákoli jednání o změnách ohledně povolení ke vjezdu kamionů na území unie, musí blokády na polských hranicích skončit.

„Naším úkolem je nejdříve otevřít silnice a pak hovořit o požadavcích, které protestující mají,“ uvedl podle agentury Reuters náměstek ukrajinského ministra pro hospodářský rozvoj, obchod a zemědělství Taras Kačka.

„Je třeba to řešit u jednacího stolu. V Bruselu, ve Varšavě nebo v Kyjevě, nikoli na silnici v zimě, kde to působí oběti nejen na ekonomice, ale také na zdraví a životech řidičů, kteří tam uvízli,“ dodal.

Podle ukrajinských médií v noci na dnešek zemřel u obce Korczowa ukrajinský řidič kamionu, který tam ve svém autě čekal. Další ukrajinský řidič zahynul u hranic 11. listopadu.

Ukrajinské úřady uvádějí, že polské hranice přes osm přechodů s Ukrajinou každý měsíc překročí asi čtyřicet až padesát tisíc kamionů, což je dvakrát tolik než před začátkem války. Většina kamionů patří ukrajinským dopravcům.