Říká se, že není malých cílů. Pro Alžbětu Královou není naopak cílů, které by byly moc velké. Po studiích politologie se rozhodla kultivovat českou občanskou společnost – a světe div se, ono se jí to vážně daří.
V době, kdy byl u nás politický marketing v začátcích a volební kampaně sestávaly hlavně z billboardů u krajnice, založila neziskovou organizaci Institut politického marketingu. S myšlenkou profesionalizace politiky a kultivace českých voličů začala analyzovat domácí i zahraniční kampaně, komentovat politické dění a školit kandidáty, nevládní organizace, ale i veřejnost.
Před pěti lety navíc založila vlastní firmu, kterou dodnes vede a kde s druhým zakladatelem Karlem Komínkem radí politikům na všech úrovních – od místních zastupitelstev až po prezidentské kandidáty.
„Otevíráme diskusi. Aby si lidé dokázali představit, že když mluví prezident, tak si to zrovna teď nevymyslel, ale že je za tím konzistentní práce mnoha lidí v jeho týmu. A že třeba inaugurační projev se píše klidně i půl roku před tím, než je kandidát zvolen,“ vysvětluje Králová a připomíná, že dnes se lidé orientují mnohem lépe než v době, kdy institut zakládala.
„Pořád je tady ale hodně bizáru,“ směje se podnikatelka a specialistka na politický marketing, která pomáhala i s kampaní Emmanuela Macrona.
Před třemi lety se také zasadila o zvýšení účasti mladých lidí při tehdejších volbách do Poslanecké sněmovny. Podle dostupných dat totiž mladá generace chodí k volbám dvakrát méně než jejich rodiče. Králová rozjela apolitickou kampaň „Tvoje poprvé“, která měla jasný cíl: naučit mladé volit.
„Mladá generace u nás nemá vybudovaný ten návyk k volbám chodit, narodili se v demokratické společnosti a ani si neuvědomují, že tomu může být jinak,“ vysvětluje Králová. Zapojila influencery a natočila virální video, které nakonec vidělo téměř milion lidí a samotná kampaň vyhrála několik cen za PR. Co je ale nejdůležitější: volební účast byla vyšší než v předchozích volbách.
Dnes chce Králová se stejnou vervou podpořit zastoupení žen – a to nejen v politice, ale i v byznysu a na všech pozicích, kde budou mít rozhodující vliv. „Motivovala mě moje cesta po Americe, kde jsem v rámci programu americké ambasády cestovala s dalšími devatenácti ženami z celého světa a učila se, jak inspirovat ženy, aby se nebály kandidovat do rozhodujících pozic.“
V rámci cesty se potkávala s kongresmenkami, s týmy prezidentských kandidátů i s novináři. Domů se vrátila s tím, že dokáže, aby do politiky kandidovalo více žen.
„Jenže čím víc jsem se ptala žen v okolí a dělala průzkum, tím víc mi docházelo, že tohle není jen problém politiky, ale problém celé společnosti – ženy si často málo věří a neucházejí se o pracovní místa, o vyšší pozici, bojí se začít podnikat,“ popisuje Králová.
Letos tak spouští půlroční vzdělávací program nazvaný Ženský byznys. V průběhu šesti přednášek má v plánu naučit ženy věřit si, zvládnout si říct o férový plat nebo samy sebe prezentovat.
Mezi přednášejícími mentorkami bude například Dita Stejskalová z Ogilvy PR, mentorka Ivana Šedivá (dříve CMO v McDonald’s), nebo ředitelka poradenských služeb v Deloitte Tereza Di Bardi. Celá akademie je zdarma a dostupná online po celé republice.
Oproti zavedené praxi není Ženský byznys určený jen pro ženy v metropolích, ale také v místech, kde by se zájemkyně k podobným programům nedostaly. „Chceme ženám ukázat, že je možné uspět a že všude je spousta úžasných úspěšných žen, kterými se můžeme všechny inspirovat,“ uzavírá tvůrkyně projektu.
V momentě, kdy to protipandemická opatření dovolí, jsou v plánu také offline akce, kde se ženy budou moci potkávat a navazovat nové kontakty.