Když se na Googlu podíváte na graf zájmu o server BuzzFeed.com v průběhu času, spatříte ikonické znázornění pojmu „vzestup a pád“. Internetové médium se od svého vzniku v roce 2006 těšilo prudce narůstajícímu zájmu – až do roku 2015, odkdy následuje už jen pozvolný sešup.
Grafické znázornění jeho tržní hodnoty vypadá ještě hůř. Nejvyšší hodnotu měla vydavatelská společnost za webem BuzzFeed při loňském vstupu na burzu NASDAQ. Už vstup samotný byl však zklamáním – navzdory očekávaným 250 milionům dolarů se firmě podařilo vybrat jen šestnáct milionů a cena za akcii spadla za první víkend z 9,62 dolaru na 8,56.
Ovšem za rok, co je BuzzFeed na burze, jeho hodnota stačila padnout o 90 procent na současných 1,04 dolaru.
V současné chvíli plánuje BuzzFeed propustit přibližně 180 zaměstnanců, dvanáct procent své pracovní síly. Jeho CEO Jonah Peretti o tom hovoří jako o opatření proti „obratu ekonomiky, který se patrně protáhne do roku 2023“, a o vůli se na situaci adaptovat.
BuzzFeed skutečně není jediná mediální nebo zábavní platforma, kterou ve světle pohybů současné ekonomiky potkává masivní propouštění. V uplynulém měsíci se mu například nevyhnula ani společnost Warner Bros Television, která svou pracovní sílu osekala o plných 26 procent.
Pád BuzzFeedu z nejvyšších příček oblíbenosti a zájmu u internetového publika má ovšem hlubší základy. A pokud si vygooglujete termín „Why I left BuzzFeed“, tedy proč jsem opustil BuzzFeed, dopátráte se nálože argumentů, proč BuzzFeed během let opustila nejen kvanta jeho čtenářů, ale také kvanta jeho zaměstnanců.
Je ironií osudu, že stránka, která se svého času stala extrémně oblíbenou díky publikování virálních videí, se postupem času sama stala zdrojem přesně takových videí – jak vidno třeba na článku na Yahoo!Entertainment ve znění „Nejnovější virální hit BuzzFeedu: Bývalí zaměstnanci na něj hází špínu na YouTube“.
Jedním z leitmotivů byla manažerská neschopnost, která lidi v BuzzFeedu tlačila k důrazu ne na kvalitu, ale na kvantitu, a šponovala jejich výkonnost k vyhoření.
Jako červená nit se ale stejnými výpověďmi táhne rostoucí důraz BuzzFeedu na prosazování ostře levicového pohledu na svět, jímž se server začal prudce vyhraňovat proti značné části svého dosavadního čtenářstva.
Názorová diverzita je žádaná a krásná věc, ovšem legendární články typu „Why It’s Time To Ban Straight People“ (proč je načase zakázat heterosexuály) a „Women Try Manspreading For A Week“ (ženy zkouší týden manspreading) publikum rozeštvaly.
BuzzFeed se usadil v centru kulturní války, postavil muže (špatní) proti ženám (dobré) a gaye (hodní) proti heterosexuálům (zlí) a začal pálit pepřovými náboji. Žádné vzájemné porozumění, jen konflikt, který se projevil kupříkladu na 60procentních podílech dislajků u videí na YouTube.
Ze zábavného liberálního média, plného zajímavých názorů a videí, se BuzzFeed proměnil v radikálního štváče. Jeho pověsti pak už jen dále ubližovaly medializované incidenty jako ten, kdy jedna z jeho autorek Scaachi Koul publikovala výzvu pro nové autory v následujícím znění: „Chcete pracovat pro @BuzzFeedCanada? MŮŽETE… BuzzFeedCanada se o vás rád dozví, zejména pokud nejste běloch a nejste muž. JSTE-LI BÍLÝ MUŽ A ŠTVE VÁS, ŽE HLEDÁME ZEJMÉNA NE-BÍLÉ NE-MUŽE, JE MI TO ÚPLNĚ ŠUMÁK…“ A tak dále.
Přitom tu hovoříme o serveru, který byl v počátečních časech označovaný i za nejživotaschopnější alternativu upadajících tradičních médií. K tomu měl našlápnuto zejména v roce 2011, kdy najal Bena Smitha ze serveru Politico, aby rozšířil sekci serveru věnovanou reportážím a žurnalistice dlouhé formy.
Hovoříme o serveru, který svého času disponoval naprosto unikátními videoformáty typu BuzzFeed Unsolved nebo The Try Guys, z nichž opisují youtubeři dodnes, a jejichž tvůrce si nechal BuzzFeed prostě utéct, aby ve formátech úspěšně a s tvůrčí svobodou pokračovali sami.
Když v roce 2017 vydala univerzita v Missouri studii o nejdůvěryhodnějších a nejméně důvěryhodných mediálních zdrojích ve Spojených státech, umístil se BuzzFeed na druhém místě jako nejméně důvěryhodný zdroj hned po obskurní clickbaitové stránce „Occupy Democrats“.
Ačkoli se respondenti výrazně přikláněli k médiím na liberální straně politického spektra, BuzzFeed to přepískl i u nich a v hodnocení nejopovrhovanějších médií se vyšplhal výše než ostře konzervativní Breitbart (třetí místo) a konspirační kanál Alexe Jonese Infowars.
Je tedy značka BuzzFeed definitivně mrtvá? Ještě ne. Ve svých řadách má stále i unikátní talent, který její zpravodajskou sekci BuzzFeed News v minulém roce (před vstupem na burzu) dostal až k metě nejvyšší, Pulitzerově ceně za sérii o čínském pronásledování muslimů v provincii Sin-ťiang.
Na jedné straně tu tak máme extrémně nedůvěryhodný zpravodajský zdroj, na straně druhé pod stejnou hlavičkou držitele nejprestižnějšího novinářského ocenění. Jenže BuzzFeed News se už od původního BuzzFeedu oddělily pod samostatnou doménu. Poslední výstřel nás tu asi ještě čeká.