skip to main content
Rozhovor

Pořád věřím kamenným prodejnám, říká Ivana Šachová ze Scanquilt

4 minuty čtení

Její příběh znáte z Forbesu – a její zboží zase z obchodů v desítkách nákupních center po celé republice. Podnikatelka Ivana Šachová je majitelkou tradiční české značky Silex Scanquilt, která vyrábí povlečení, prostírání nebo bytové textilní doplňky a dekorace.

Zavedená česká značka se v uplynulém roce potýkala se stejnými výpadky příjmů jako většina maloobchodních prodejců.

„Všech našich dvaapadesát prodejen bylo vloni zavřeno na více než tři měsíce a letos to bude pravděpodobně ještě déle,“ popisuje podnikatelka, jejíž firma má 85 procent příjmů na nule a rok 2020 uzavírala s tržbami 283 milionů korun.

„To je nakonec pokles jen o sedm procent oproti předchozímu roku, obrat v maloobchodních prodejnách nám spadl meziročně o šestadvacet procent. Výsledky nám pomohl dorovnat prodej na e-shopu,“ uvádí Ivana Šachová.

Reklama

Přesto neklesá na mysli, dál svou firmu rozvíjí a má i pro letošek velké plány.

„Vloni jsme otevřeli dvě nové prodejny a i v této době jsme se rozhodli uzavřít nové smlouvy na otevření dvou dalších prodejen v Praze od června 2021 – s vírou, že se vše vrátí nejpozději během léta do normálního života. Člověk má velkou zodpovědnost. I za svoje lidi,“ zmiňuje Šachová svých 177 zaměstnanců.

Zaměstnanost se jí povedlo stoprocentně udržet. I na to je pyšná. Proč navzdory nepochybnému vzestupu e-commerce stále věří také kamenným prodejnám? Jak se v Česku podniká v textilu, když máte přes padesát obchodů střídavě zavřených? A co považuje v uplynulém roce za svou největší chybu?

Jaký rok máte za sebou? Jak vás a váš byznys ovlivnilo uplynulých dvanáct měsíců?

Uvědomila jsem si, že relativně stabilní fungování firmy a příjmů může být velmi rychle ze dne na den ohroženo a s tím ovlivněny příjmy dalších 300 rodin zaměstnanců a obchodních partnerů. Největší zdroj tržeb z maloobchodních prodejen byl ze dne na den zastaven, zavřeli jsme padesát dva prodejen v obchodních centrech.

Museli jsme získávat informace, jak pomůže stát, co můžeme dělat sami, přeorientovat se na e-shop. Začali jsme šít textilní roušky, začali jsme jednat o získání úvěrů na překlenutí doby, o které jsme nevěděli, jak bude dlouho trvat.

A co je největší výzvou pro vaši firmu letos?

Pokud budeme moci otevřít prodejny, pak aktivizovat prodavačky k maximalizaci prodejů, udržet e-shop na stabilní úrovni, sledovat i nadále nákladovost prodeje, vytvářet jako dosud finanční rezervy pro obdobné případy, sledovat vývoj skladových zásob. Zorientovat se na trhu a zjistit, jak se změnil.

Reklama
Ztráty chceme dohnat během příštích dvou let.

Změnil uplynulý rok zásadně váš byznys?

Naše aktivity výrazně měnit nechceme, chceme si i nadále ponechat síť kamenných prodejen a podporovat e-shop, jsme dokonce připraveni i na nové výzvy pro rozšíření prodejní sítě tam, kde nám to dává ekonomický smysl. V blízké době otevřeme dvě nové prodejny, tak jako vloni. Letošní rok ještě zdaleka není u konce, ale pokud ho zvládneme, tak bychom ztráty tržeb chtěli během příštích dvou let dohnat.

Jaké bylo nejdůležitější strategické rozhodnutí, které jste v souvislosti s pandemií a svým byznysem udělali? Co se vám nejvíc vyplatilo?

Nevzdali jsme to, hledali jsme cesty, jak fungovat dál, propagovali jsme i nadále naše služby v e-shopu a dávali o sobě vědět svým zákazníkům, že nekončíme. Byli jsme nadále v kontaktu také s obchodními partnery a zaměstnanci, i když byli doma na překážkách v práci, a informovali je o situaci.

A dopustili jste se loni i nějakých velkých chyb? Litujete něčeho?

Nebyly to snad ani chyby, ale i přes velké ztráty na tržbách některé věci zamrzí. My jsme se snažili ztráty snížit a dorovnat, ale zdá se, že je všude podpora hlavně pro ty, kteří nic nedělali a čekali, co jim dá stát.

Kdybyste mohli loni jednu věc udělat jinak, co by to bylo?

Nepodcenit dlouhodobost vládních opatření a omezit třeba nákup a výrobu zboží, které nám teď leží na skladech a váže finanční prostředky.

Vidíte v boji s covidem nějaké světlo na konci tunelu? Co to je? Jak se z téhle krize můžeme co nejrychleji dostat?

Věřím, že v létě by se mohly prodejny otevřít, lidé se již naučili respektovat epidemiologická doporučení. Ti příznakoví by vždy měli jít do karantény, ale přijde mi zbytečné testovat stále dokola zdravé lidi. Cesta ven je zdravý rozum pro nás všechny a vrátit se do běžného života co nejdříve.

Co by vám teď, po roce boje s koronavirem, ze strany vlády nejvíc pomohlo?

Proočkování, otevření prodejen. Pokud ne, pak když není možná náhrada tržeb ve výši těch loňských nebo aspoň sedmdesáti procent, tak doplatek do sta procent všech fixních nákladů, které jsme museli zaplatit na základě smluvních závazků, kdy bylo zavřeno bez možnosti realizovat tržby.

Dosud šel příspěvek Antivirus zaměstnancům, Covid nájemné pokrylo sotva třicet procent nákladů spojených například s nájemním vztahem v obchodních centrech a ostatní náklady nebylo z čeho hradit. Nám se naštěstí povedlo udržet stoprocentní zaměstnanost, to mi dělá radost.

Reklama
Reklama