Působí to samozřejmě jako nesmysl. Vzít supersportovní legendu a udělat z ní auto, se kterým se můžete honit po lesních a polních cestách nebo třeba v písečných dunách. Záleží, co zrovna máte za domem. Jenže tady stojí Porsche 911 a v jeho případě se nesmysly nedělají. Už šedesát let.

Kdyby tohle auto byl skutečně nesmysl, během chvíle by se jich nevyprodala celá plánovaná produkce dvou a půl tisíce kusů. Navíc s cenovkou někde kolem šesti milionů korun za kus. Přesně to se totiž stalo a sehnat dnes 911 Dakar přímo od dealera zkrátka nejde. Funguje jen sekundární trh, ovšem s tučným příplatkem k oněm zmíněným milionům.

Porsche šest dekád existence modelu 911 zkrátka umí slavit. A umí taky prodávat. Loni to bylo 1250 kusů Porsche 911 Sport Classic s 542 koňmi a manuálním řazením. Následně 2500 kusů 911 Dakar a letos 1963 kusů 911 S/T, verze s motorem z GT3 RS, opět manuální převodovkou a váhou jen 1380 kilogramů.

Jestli už teď máte pocit, že se vás snažím utlouct zkratkami, vlastně máte skoro pravdu, ale pro ty, kteří mají pocit, že už se ztratili, to zkrátím asi takhle: Porsche 911, něco výjimečného, něco drahého a všechno vyprodané dřív, než řeknete 911. Clermont-Ferrand. Francie.

Když jsem se dozvěděl, že tady se potkám s 911 Dakar, následoval povzdech a rychlý pohled do mapy, kde to vlastně je. Střed Francie? Probůh, proč? Copak centrální Francie není placka, kde na jednoho čekají silnice, na kterých bude vrchol zábavy představovat předjíždění důchodců za volantem Renaultu Clio?

Forbes Digital Premium