České dráhy a společnost Škoda Group uzavřely v uplynulých dnech kontrakt na dodání prvních duálních elektricko-bateriových vlaků určených pro českou železnici. Dopravce firmu vybral v otevřeném tendru, patnáct vlaků bude jezdit na tratích Moravskoslezského kraje. Hodnota zakázky je 3,5 miliardy korun.

„Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení, anebo z trakční baterie,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Nasazení duálních vlaků podle něj sníží emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a zároveň nabídne cestujícím více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace. Půjde o bezbariérová vozidla s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících cestujících, s prostorem pro přepravu lidí na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola, moderním audiovizuálním informačním systémem, elektrickými zásuvkami či USB.

Zhruba polovinu nových vlaků dodá výrobce nejpozději do devětadvaceti měsíců od podpisu kontraktu. Nejméně sedm vlaků tak podle Českých drah bude k dispozici nejpozději v listopadu 2026.

„Hodnota kontraktu za dodání všech patnácti dvouvozových jednotek, za sady vybraných komponentů výměnného systému, např. kompletní podvozky na jednotku, školení personálu a zajištění servisu na dobu až 15 let je 3,5 miliardy korun. Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému,“ uvedly České dráhy.