Rádi se odlišujete? A baví vás brouzdat po internetu? Pak byste měli objevit svět webových stránek, které se zaměřují na prodej zboží malých prodejců – designérů, nejrůznějších řemeslníků, návrhářů apod. -, kterým poskytují platformu k tomu, aby si tu založili svůj vlastní virtuální obchod a mohli své výrobky nabízet do celého světa. Na stejném principu funguje v Česku portál Fler, o kterém jsme psali už v tomto článku.
Podobná internetová tržiště v posledních letech rostou jako houby po dešti a najdete na nich všechno, na co si vzpomenete – ručně vyráběné věci od oblečení přes šperky až po doplňky do domácnosti nebo jídlo, ale i vintage předměty. Takže pokud máte rádi výrobky „s duší“, určitě byste měli na některá z nich zavítat. My jsme pro vás pro začátek vybrali osm z těch největších a nejzajímavějších.
Etsy – V současnosti stále nejpopulárnější internetové tržiště s neskutečně širokou nabídkou, které letos slaví už deset let od spuštění. Vedle klasických sekcí s oblečením či šperky má Etsy i rozsáhlé svatební oddělení a také sekci potřeb pro vlastní domácí tvorbu, ať už chcete malovat, pracovat se dřevem či papírem nebo třeba zahradničit.
![etsy ilustrace done](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2015/06/etsy-ilustrace-done.jpg)
Celkem tu najdete kolem 32 milionů kusů zboží od 1,4 milionu aktivních prodejců z celého světa. Díky těmhle číslům se Etsy pořád drží na špičce, i když mu konkurence šlape na paty a z řad těch, kdo přes tenhle web prodávají, se ozývají hlasy, že už ztratil kouzlo alternativnosti a stal se obrovským obchoďákem. Loňské tržby společnosti se ale vyšplhaly na 195,6 milionu dolarů (přičemž se na stránkách prodalo zboží za 1,93 miliardy dolarů), a letos v dubnu dokonce Etsy vstoupilo na burzu, takže přes všechny potíže tenhle obchodní model stále velice dobře funguje.
Bonanza – Americký obchod, stejně jako Etsy, s nímž soupeří o popularitu. Stránky původně nazvané Bonanzle začaly vznikat v roce 2007 pod vedením zakladatele a současného CEO Billa Hardinga, ke kterému se o rok později připojil Mark Dorsey. V roce 2010 Harding s Dorseym koupili stránky 1000 Markets a ze spojení se stala dnešní Bonanza. Dnes tu podle motta společnosti najdete „cokoli kromě všedních věcí“, hlavně oblečení a módní doplňky – celkem víc než 15 milionů položek od zhruba 50 tisíc aktivních prodejců.
DaWanda – Německé webovky DaWanda, přes které dnes nabízí své výrobky na 280 tisíc aktivních prodejců hlavně z Evropy, vám kromě nákupu pro vás samotné pomohou i s výběrem dárků – stačí do kolonky zadat, pro koho je dárek určený a kolik za něj chcete utratit. Navíc je tu i sekce tutoriálů s návody „udělej si sám“, kde se můžete naučit vyrábět nejrůznější šperky, doplňky do bytu nebo oblečení.
![da wanda ilustrace done](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2015/06/da-wanda-ilustrace-done.jpg)
Artful Home – Skvělé místo, když chcete zvelebit svůj domov. Na stránkách Artful Home můžete strávit dlouhé hodiny a probírat se nabídkou více než 18 tisíc originálních doplňků od nádobí přes sochy či obrazy až po nábytek a svítidla. Najdete tu ale i autorské šperky nebo oblečení. To všechno od autorů severoamerické provenience.
iCraft – Na tomhle online tržišti najdete jenom nové ručně vyráběné autorské kousky, žádné vintage ani jídlo. V kanadském Torontu založený iCraft si totiž zakládá na tom, že se soustředí na sdružování umělců a řemeslníků a nabízí věci s přidanou tvůrčí hodnotou. Takže pokud si tady koupíte něco na sebe či do bytu, případně tu vyberete dárek pro někoho blízkého, můžete mít dobrý pocit z nákupu něčeho speciálního. Navíc tu můžete přímo kontaktovat tvůrce, jehož věci se vám líbí, a požádat ho, aby pro vás vyrobil něco na zakázku.
![icraft done](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2015/06/icraft-done.jpg)
Supermarket – Nenechte se zmýlit názvem – na těchhle stránkách nenajdete záplavu sériově vyráběného zboží, nýbrž originální kousky, i když nabídka tu je, pravda, široká jako ve správném supermarketu. Stránky si zakládají na své jednoduchosti, na homepagi nabízejí jen čtyři hlavní kategorie výrobků s poněkud kryptickými názvy everything, wear + carry, space + place a paper + prints, v nichž pak ale najdete všechno, nač si vzpomenete. Navíc potenciální zájemci o prodej svých výrobků musejí zažádat o zařazení mezi „designéry“ Supermarketu, takže jejich výtvory musejí za něco stát.
ArtFire – Tenhle web se prezentuje jako „komunitně orientovaný“, takže se snaží propojovat prodejce, aby spolu komunikovali a inspirovali se navzájem. Zajímavé plus pro nakupující je možnost publikovat svůj vlastní inzerát a poptávat zboží, po němž toužíte, ale na stránkách jste ho nenašli, takže ho tvůrci mohou vyrobit přímo pro vás.
![artfire done](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2015/06/artfire-done.jpg)
Folksy – Obchod pro milovníky Spojeného království – je největším tržištěm, které sdružuje britské výrobce a designéry. Stránky mají základnu v anglickém Sheffieldu, vznikly v roce 2008 a dnes přes ně své výtvory každý den představuje víc než 5 tisíc aktivních prodejců. Počet nabízených věcí se pohybuje kolem 166 tisíc. Vedle oblečení, šperků, uměleckých předmětů či doplňků pro každou místnost vašeho domova na Folksy najdete i sekci ve stylu „udělej si sám“.