skip to main content
Art Of Space

Práce odkudkoli a kdykoli. Firmy v Česku dávají králíkárnám sbohem

3 minuty čtení

Jestli zrovna pracujete na důležitém úkolu a potřebujete se soustředit, nebudete asi nadšení, když se kolegové v přeplněné kanceláři už hodinu dohadují, kam půjdou ten den na oběd. Stejně nepříjemné bude brainstormovat v místnosti, která svým zařízením plným hran a kovu a ostrým světlem připomíná vězeňskou celu.

Možná řeknete, že jde o maličkosti, jenže prací tráví člověk asi třetinu života. A prostředí, kde ji vykonává, má vliv nejen na to, jak je efektivní, ale zda se bude cítit spokojeně i v době, kdy má padla. Tohle už naštěstí řada firem ví, a cíleně tak zavádějí koncepty firemní kultury, které lze shrnout slovem „flexibilita“.

společné prostory pokus 2
„Stálý pracovní stůl je něco jako koule u nohy. Dnes máme notebooky, iPady, wi-fi a chytré telefony, které nám umožňují pracovat kdykoli a odkudkoli a lépe tak sladit osobní a profesní život,“ říká Bert Hesselink, provozní ředitel české pobočky americké poradenské společnosti CBRE, která pořádá soutěž Zasedačka roku, o níž jsme na Forbes.cz už psali a na jejíž letošní ročník se firmy mohou registrovat do 30. října.

„Podle našeho výzkumu dávají mladí lidé před výší platu čím dál víc přednost flexibilnímu prostředí pro práci,“ dodává Hesselink. Podívejte se, jak s tímhle trendem naložily globální společnosti působící v Česku.

Reklama

Když sedíte na více židlích

Místo přímé kontroly vzájemná důvěra a osobní zodpovědnost. Místo počtu odpracovaných hodin hodnocení podle výsledků. To jsou hlavní principy, na nichž Microsoft postavil projekt „práce odkudkoli“ a které začal před dvěma lety zavádět i v české pobočce.

„Možnost pracovat mimo kancelář a flexibilní pracovní dobu využívá v Microsoftu téměř každý. Nejde jen o práci z domova, řada lidí pracuje třeba u zákazníka nebo mezi jednáními ve městě,“ vysvětluje manažerka komunikace Lenka Čábelová.

microsoft_in
Většina zaměstnanců tak nemá vlastní stůl a židli, což ale neznamená, že lidé do kanceláře nechodí vůbec. Ta jen mění svůj účel, přičemž k dispozici jsou různé typy prostor pro různé činnosti, ať už jde o neformální setkání s kolegy, jednání se zákazníky, společnou práci na projektech nebo koncentraci, kterou doma ztěžují rozdováděné děti. Ohrožena přitom není ani týmová práce, protože lidé z každého oddělení se pravidelně scházejí na porady určitý den v týdnu.

Výhody jsou evidentní – lepší skloubení práce a osobního života přispívá ke spokojenosti, nižší míře stresu a vyšší výkonnosti. Zaměstnanci totiž mohou trávit prací i čas, který by jinak trávili dojížděním, a systém navíc umožňuje zapojení těch, kteří se starají o malé děti nebo starší rodiče. „Plusem je i fakt, že když lidé nepracují stále na stejném místě – už proto, že nemají vlastní stoly a mohou si sednout kamkoli -, setkávají se s různými lidmi, což přispívá ke kreativitě a inovaci,“ dodává Lenka Čábelová s tím, že společnost flexibilitu a mobilitu v práci podporuje každoročně – vždy první čtvrtek v listopadu – i kampaní Den práce odkudkoli.

Světlo rozhodne, kdo jste

Podobně to funguje v české pobočce společnosti Philips v pražském Karlíně, kde vlastní stůl nemá ani generální ředitel. Zaměstnanci tu využívají jednotlivé prostory podle toho, co zrovna dělají, přičemž výrobce svítidel klade důraz i na to, čemu rozumí nejvíc. „Jak je koncipován pracovní prostor včetně jeho dispozice, materiálů, barev a nasvícení, dokáže ovlivnit, zda se budete cítit podřízeně nebo naopak sršet nápady,“ říká marketingový ředitel Boris Zupančič.

philips_relax

Reklama

Zní to sice zvláštně, ale vysvětlení je prosté – naše tělo funguje pod vlivem hormonů, z nichž konkrétně melatonin a kortizol určují, jak se budeme cítit během různých fází dne. Zatímco první – produkovaný mozkem v noci – přispívá k regeneraci, druhý nás během dne nabíjí.

Podobně působí i barevnost světla. Lépe řečeno bílého světla, které má různé odstíny. Zatímco teplá bílá v nás vyvolá pohodu a hodí se pro domov, kde chceme odpočívat, studená nebo studenější bílá nás nakopne k soustředění. Proto se taky používá hlavně v továrnách. U kanceláří je to složitější. V ideálním případě se tu odstíny světla kombinují podle účelu, kterému daná místnost slouží.

„S lidmi to dělá neuvěřitelné věci. Impulz v podobě světla, které dopadá na sítnici oka, totiž pronikne do mozku nesrovnatelně rychleji, než je tomu třeba při změně teploty,“ vysvětluje Boris Zupančič a na příkladu dvou meeting roomů ukazuje, nakolik můžete vliv světla umocnit typem nábytku a barevností.

philips4

První místnost sice jako obývák nevypadá, zato je tu velký kulatý stůl, podlaha ze dřeva a světlo v kombinaci teplé a studené bílé. „Když chcete, aby se lidé zapojovali do diskuse a byli kreativní, vezměte je sem. Kulatý stůl budí podvědomě pocit, že všichni přítomní včetně šéfa jsou si rovni. Jestli ale chcete, aby lidi poslouchali a příliš se neprojevovali, vezměte je do místnosti, kde je obdélníkový stůl, konzervativní barvy a svítí studené či studenější světlo. Nadřízený tu bude podvědomě direktivnější a jeho lidi submisivnější,“ říká.

philips_meeting

Zelená má přednost

Flexibilita ale nosí i zelenou. Nová budova centrály Vodafone, kterou společnost od ledna obývá v pražských Stodůlkách, tak například spotřebuje o dvě třetiny méně energie než podobně velké stavby. Kromě toho se tu využívá recyklovaných materiálů a zdrojů od lokálních dodavatelů. K tomu, aby zbytečně netiskli materiály, jsou vedeni i zaměstnanci, z nichž většina – stejně jako u firem výše – nemá vlastní stůl.

VFrelax

V nové budově tak sice pracuje zhruba 1200 lidí, pracovních míst je tu ale o zhruba 20 procent méně. „Lidé jsou každý den na schůzkách mimo budovu, mají dovolené nebo home office. K situacím, že by si neměli kam sednout, tak nedochází,“ říká viceprezidentka pro lidské zdroje Veronika Ivanovič.


Úvodní ilustrační fotografii poskytla společnost Steelcase, v článku jsou použity fotografie z kanceláří CBRE, Philips a Vodafone.

Reklama
Reklama