Česká televize mění generálního ředitele. Opouští ji Petr Dvořák, který ji vedl dosud nejdéle ze všech jejích šéfů a vytvořil z ní respektovanou instituci. 

Na pražských Kavčích horách je v posledních měsících rušno. Česká televize mění k 1. říjnu generálního ředitele. Po dvanácti letech instituci opouští zkušený manažer Petr Dvořák. Tenhle text je posledním velkým psaným rozhovorem, který médiím poskytl Dvořák ještě ve své funkci CEO.

Je bilancováním za jeho působením v čele veřejnoprávní instituce, která je v poslední době v hledáčku médií: ať už jde o kauzy ve zpravodajství, či navýšení koncesionářského poplatku, ke kterému by mělo dojít po patnácti letech. Dvořák nás s fotografem vítá v dobré náladě, s úsměvem a v nažehlené bílé košili a saku.

Pokud bych si směla dovolit osobní poznámku, v České televizi jsem pracovala v součtu patnáct let, prostředí dobře znám, ale s Petrem Dvořákem jsem nikdy přímo osobně nemluvila. Působil na mě vždy však spíš introvertně a rezervovaně. Realita mě mile překvapuje: jeden z nejvlivnějších českých manažerů vypadá uvolněně, je milý a bezprostřední.

A také vypadá smířeně, i když sám přiznává, že se mu neodchází lehce. „Neměl jsem žádný plán B, takhle nepřemýšlím. V momentě, kdy si řeknu, že chci nějakou věc udělat, tak jedu na 150 procent a nedělám si ústupové varianty. Prostě to nevyšlo. To je život,“ líčí mi své pocity z poslední volby generálního ředitele, na kterou vsadil.

Svůj post napotřetí neobhájil, radní nakonec zvolili jeho protikandidáta: Dvořákova podřízeného Jana Součka, dosavadního ředitele brněnského studia ČT. Kdyby byl Dvořák potřetí zvolen, šéfoval by České televizi dohromady osmnáct let.

I bez toho se však zapsal do televizní historie: stal se totiž nejdéle sloužícím generálním ředitelem této veřejnoprávní instituce s rozpočtem více než sedm miliard korun, která má tři tisíce zaměstnanců a stejný počet externistů. Scházíme se spolu jen čtrnáct dní předtím, než bude muset vyklidit svou prostornou kancelář s dechberoucím výhledem na Prahu.

Opouštět takové místo je pro něj těžké: doslova i obrazně. Post ředitele České televize je totiž specifický a podle Dvořáka to v mediálním managementu prostě nelze dotáhnout výš. Když zpětně analyzuje výsledek volby, vnímá to tak, že rada chtěla prostě změnu. A někoho, kdo se nejmenuje Petr Dvořák.

„To se projevovalo dlouhodobě. Já jsem ale dovedl Českou televizi do nejlepší kondice, v jaké kdy byla. Byla nejsledovanější, respektovaná, důvěryhodná, plná tvůrčího potenciálu. Věřil jsem, že tyhle argumenty budou pro radu relevantní,“ tvrdí odcházející ředitel, kterému nelze upřít, že se Česká televize pod jeho vedením zásadně proměnila.

Forbes Digital Premium