Naplnění touhy. Tak by se dalo přeložit jméno Nelisa, které pochází od kmene žijícího na území Jihoafrické republiky. A právě tenhle název si pro svůj nový projekt vybrala investiční skupina Miton a kariérní portál StartupJobs.
Společně chtějí rozvířit strnulé vody trhu práce. Vytvořili proto platformu, kde kandidáty s firmami propojuje umělá inteligence, kde testování dovedností probíhá ve virtuálním světě a kde na klasické životopisy můžete rovnou zapomenout.
Spustili ji před třemi měsíci a už během této krátké doby s ní slaví úspěch. Uchazače pomocí Nelisy hledají firmy jako Sazka, Deloitte, Seznam, Česká televize nebo NNIT – IT hub NN pojišťovny. A zakladatelé projektu mají ambice dostat ho i do světa.
Na začátku všeho byl přitom jeden velký fuckup. Podobný projekt se totiž zakladatel StartupJobs Filip Mikschik pokusil spustit už v roce 2016. Jeho portál, který se zaměřuje na nabídky práce od startupů, se v té době dostal do černých čísel a Mikschik se rozhodl, že je ta správná doba pustit se do něčeho dalšího.
Založil tak projekt Hiri, který byl obdobou dnešní Nelisy. „Zpětně viděno, jsme tehdy udělali spoustu chyb. Pustili jsme se do toho ještě dřív, než jsme měli zajištěné financování. Stavěli jsme na technologii, kterou nikdo neznal. A všechno šlo přese mě, takže jsem dělal šestnáct hodin denně,“ vypráví Mikschik.
Po čase projekt totálně vyhořel a spolu s ním málem i jeho tvůrce. Dál ho ale hlodala myšlenka, se kterou do toho původně šel – vytvořit nástroj, díky němuž by hledání práce byla zábava a kde by chytré technologie pomáhaly lidem najít tu nejvhodnější pozici podle jejich potenciálu.
Ten správný moment nakonec přišel během pandemie, kdy spousta lidí zničehonic přišla o práci. Miton a StartupJobs proto vytvořili portál Bezprace.cz, kde dobrovolníci z řad HR odborníků radili nezaměstnaným při hledání nové práce.
„Pomáhali jim najít nový směr. Spousta lidí najednou zjistila, že ve skutečnosti ve svém původním zaměstnání nebyli naplnění a že by chtěli zkusit něco nového, co je bude víc bavit a na co se budou víc hodit,“ popisuje Mikschik.
Z podobné myšlenky vychází i Nelisa, která se zrodila jako další spolupráce Mitonu a StartupJobs. Společně do něj vložili 13 milionů korun. Portál slouží jako kariérní rádce, který se nedívá jen na pracovní zkušenosti, ale i to, co vás baví a také na vaše aspirace do budoucna.
„Staromódní model životopisů tak nahrazujeme datově strukturovaným profilem, který o vás prozradí mnohem víc,“ přibližuje Jan Paulas, CEO společnosti Nelisa, který se dlouhodobě pohybuje ve světě personalistiky a HR technologií.
Portál nabízí i testování tvrdých dovedností nebo virtuální hru, která zkoumá vaši osobnost. Na šedesát minut se přesunete do virtuální kanceláře, kde v roli manažera dostanete úkol, který má být za týden splněný.
„Organizujete tak práci ve firmě, vyřizujete e-maily a řešíte problémy, se kterými za vámi chodí zaměstnanci. A na základě vašeho rozhodování vám systém zpracuje osobnostní profil. Hra vás dostane do přirozeného prostředí a výsledky jsou mnohem relevantnější než testování na papíře,“ říká Paulas.
Firmy si na druhé straně mohou definovat nejen to, jaké zkušenosti má uchazeč mít, ale i jakou osobnost, aby zapadl do firmy po profesní i lidské stránce. A Nelisa následně pomocí umělé inteligence spáruje inzerát s nejvhodnějšími kandidáty.
„Personalisté běžně přebírají stohy životopisů, které se jim z většiny vůbec nehodí. A spoustu informací navíc musí zjistit od uchazečů až osobně. Tohle všechno by měla Nelisa odfiltrovat a zajistit předvýběr jen těch kandidátů, kteří odpovídají požadavkům,“ vysvětluje Paulas.
Nabídka nejvhodnějších pozic se díky chytrému párování zobrazí i uchazečům, kterým tenhle systém pro změnu ušetří spoustu času se zdlouhavým psaním motivačních dopisů.
Stejně jako zájemci o práci si mohou i společnosti vytvořit své profily, kde představí svou firemní kulturu. A uchazeči se jim mohou hlásit, i když zrovna firma na Nelise nemá žádný aktivní inzerát. Byznysmodel projektu je přitom postavený právě na poplatcích za inzeráty, profily jsou pro všechny zdarma.
„Do budoucna chceme přidat další možnosti, jak kandidáty testovat a také vzdělávat, aby se mohli dál rozvíjet. Projektů, které využívají některé z našich dílčích nástrojů, je ve světě spousta, ale náš cíl je nabídnout všechno na jednom místě,“ prozrazuje své vize Paulas.
A Filip Mikschik k tomu dodává: „Chceme zároveň liberalizovat práci. Aby si lidé mohli sestavit pracovní týden tak, že třeba ze tří čtvrtin budou pracovat pro velkou firmu, ze čtvrtiny pro neziskovku a do toho si přiberou nějakou jednorázovou práci. A všechno jim to zprostředkuje náš portál.“
Do konce příštího roku se zakladatelé Nelisy chtějí dostat na šedesát tisíc uživatelů a tři tisíce aktivních nabídek. A do budoucna plánují také zahraniční expanzi. Věří totiž, že stvořili natolik unikátní produkt, že by mohli uspět i ve světě.