Pandemická internetová nákupní horečka nakopla nejen e-shopy. Z uzavřených kamenných obchodů těžily také kategorizované online vyhledávače, propojující zákazníka s tisíci prodejců na jednom místě.

Tato skutečnost musí činit radost obzvláště v pražském Karlíně, kde sídlí investiční skupina Miton, držící podíl například v Rohlíku či Bonami. Miton zmíněné agregátory vlastní rovnou tři: Glami (zaměřené na módu), Biano (nábytek a dekorace) a Stileo, což je v podstatě Glami, avšak působící pouze v Itálii.

Loni tato trojice, kterou Miton sjednotil pod divizi nazvanou Product Discovery, vyrostla přibližně o sedmdesát procent. Do necelé pětitisícovky e-shopů přivedla celkové tržby dosahující téměř sedm a půl miliardy korun, přičemž sama poprvé v historii dosáhla obratu přes miliardu.

Ziskovost tria firem, jemuž plynou příjmy výhradně z návštěvnosti zprostředkované obchodům, Miton nekonkretizuje. Podle informací Forbesu by však profitabilita měla přesahovat deset procent.

„Pandemie růstu jednoznačně pomohla,“ potvrzuje Tomáš Hodboď, partner Mitonu a CEO Glami, který se dříve podílel i na založení internetového srovnávače cen Heureka.

Glami, Tomáš Hodboď
Tomáš Hodboď, CEO Glami

„Prodejci či jednotlivé značky neměli jinou možnost než prodávat online, jít do přímého kontaktu s koncovými zákazníky. A vyhledávače typu Glami, Biano jim pro navázání kontaktu dokážou vytvořit prostor,“ pokračuje Hodboď.

Platformy tohoto typu bývají pro obchodníky stále důležitější, což ukazují i čísla. Společně se sociálními sítěmi a „klasickými“ vyhledávači (typově Google) jim přivádějí drtivou většinu příjmů z online prostředí.

Důvod je prostý: pro uživatele představují jednodušší cestu ke kýženému produktu, šetří mu úsilí i čas. „Myslím, že zvýšený zájem o tyto platformy je přímo úměrný tomu, co nabízí. Jejich kvalitě obsahu, technologií, funkcí,“ soudí šéf Biana Michael Zelinka.

Biano, Michael Zelinka
Michael Zelinka, CEO Biana

„Příkladem je naše vizuální vyhledávání, které uživatelům umožňuje hledat produkty pomocí obrázku. Už tak nemusí bojovat s tím, že se jim něco líbilo v zahraničním e-shopu nebo na Instagramu a následně zboží složitě hledali v Česku,“ přibližuje.

Svůj přístup k těmto vyhledávačům pozvolna mění i velké zavedené brandy, u nichž jsou lidé zvyklí nakupovat nepřímo. Jestliže dříve se zalistování svých produktů stranily, neboť se nechtěly objevovat vedle menších, ne tolik relevantních značek, nyní chápou, že jde o prodejní kanál, který by bylo škoda nevyužít.

Začátek pandemie přitom nenasvědčoval tomu, že by rok 2020 měl být pro agregátory rekordní. Nejistota z toho, co se v následujících týdnech, měsících odehraje, zastihla i tuto oblast a nastal krátkodobý pokles.

Ve chvíli rozjíždějících se hromadných home officů vymizela potřeba kupovat si nové šaty nebo obleky. V dubnu a květnu se už však lidé pustili do zvelebování domácností a zahrad, díky čemuž se výrazně zvyšoval zájem o produkty z oblasti home decor, ať už to byl nábytek, či trampolíny.

Jak se lockdown prodlužoval a kamenné obchody zůstávaly uzavřené, zvedl se postupně i segment módy. Přetrvávající enormní poptávka po nákupech přes internet nakonec pozici vyhledávačů ze skupiny Miton značně posílila.

Klíčové Glami se napnulo už do sedmnácti zemí, Biano – nejrychleji rostoucí agregátor ve své kategorii – přidalo k Česku, Slovensku, Rumunsku, Nizozemsku a Brazílii další dva trhy: Maďarsko s Portugalskem.

Ambicí Mitonu, který už pokukuje i po dalších oblastech (nabízí se například kategorie second hand), je pokořit letos se svou divizí Product Discovery hranici jedné a půl miliardy obratu. Dopomoct by mu k tomu měla nejen další expanze, ale i naplnění potenciálu stávajících trhů.

„Chceme se také více zaměřit na personalizaci. V nabídce milionu produktů začíná být složité si vybrat. Rádi bychom tak ještě více využívali data, abychom na základě pár interakcí sestavili profil pro každého uživatele a ještě zlepšili jeho zážitek z nakupování,“ popisuje vizi Hodboď.