Stavebního materiálu je na trhu málo, tak proč s ním plýtvat. Přesně tohle si řekli developer Serge Borenstein, majoritní akcionář developerské skupiny Karlín Group, a umělec Federico Díaz při založení inovátorské firmy So Concrete. Ta pomocí 3D tisku navrhuje a staví designové objekty a konstrukce z takzvaného ultra-vysokopevnostního betonu (ultra-high-performance concrete, zkráceně UHPC).

Výše uvedená výroba má podle česko-argentinského umělce Frederica Díaze tři hlavní výhody: úsporu materiálu, ekologickou šetrnost a neotřelý design. A právě taková je nová tramvajová zastávka, kterou firma So Concrete vyvinula pro Prahu.

Nový přístřešek u zastávky Výstaviště je vůbec první v Česku vyrobený za pomoci technologie, které se v So Concrete věnují. Tisk trval třicet šest hodin a podoba přístřešku vznikla na základě algoritmu umělé inteligence.

Díky vlastnostem UHPC betonu má přístřešek subtilní tvary a design, kterého by s klasickým betonem nebylo možné dosáhnout.

„Náš tým používá nástroje takzvané topologické optimalizace. Máme vlastně jen betonovou desku podepřenou třemi sloupy. A všechny ty viditelné linie jsou nutné z hlediska statiky,“ popisuje Díaz. „Díky pevnosti UHPC betonu je to opravdu jednoduchá struktura a také pokrokový způsob, jak navrhovat designově zajímavé věci a zároveň šetřit materiál,“ dodává.

Oproti běžným technologiím tento přístup ušetří až šedesát procent materiálu. Parametrický design tramvajové zastávky přitom vychází z přírodních principů především v oblasti rozkládání sil a tahů. Podoba zastávky, umístění a tvary žeber, sloupy, to vše maximálně využívá efektivitu přírodou ověřených řešení.

Z dílny So Concrete pochází například také monumentální sousoší čtyř děl s názvem „Na Horu“, zdobící prostranství před kancelářsko-obchodním komplexem Bořislavka Centrum.

Ten loni dokončila skupina KKCG druhého nejbohatšího Čecha Karla Komárka za více než 3,5 miliardy korun a plastika Frederica Díaze je jedním z uměleckých děl, které jsou součástí projektu. „Sousoší je ze stejného materiálu a vytvořené stejným postupem jako nová zastávka na Výstavišti,“ přibližuje Díaz.

Plastika s názvem Na Hrou u komplexu Bořislavka Centrum

Firma pracuje také na několika domech a fasádách. Další betonovou zastávku, tentokrát autobusovou, umístí do Bratislavy vedle developerského projektu Čerešne, budovaného slovenskou společností ITB Development.

Ultra-vysokopevnostní beton chce více využívat také Praha. Už se používá například při rekonstrukci Barrandovského mostu nebo výstavbě nové Štvanické lávky a počítá se s ním i při rekonstrukci Libeňského mostu.