Ještě nevznikla ani první stanice nové linky metra D a Praha už hledá další možnou trasu, kudy by mohlo metro jezdit. Náměstek primátora hlavního města pro dopravu Adam Scheinherr dnes představil vizi s názvem metro O, tedy dvaatřicet stanic na šestatřiceti kilometrech nové okružní linky.

Má propojit čtvrti, jejichž spojení hromadnou dopravou dnes vázne. A podle náměstka má také metropoli pomoci se připravit na další nárůst obyvatel, na který není dnešní infrastruktura připravena.

„Představte si, že se do Prahy přistěhuje celá Ostrava nebo dokonce téměř celé Brno. Takový růst města nás v následujících desetiletích čeká jen v rámci zástavby brownfieldů. Když nezačneme včas řešit radikální posílení veřejné dopravy pod zemí, pražské ulice se zahltí a Praha se zadusí. Ulice nejsou nafukovací a další obrovský počet aut nebo třeba autobusů se do nich nevejde,“ říká Scheinherr.

Právě místa, kde se v následujících letech bude hodně stavět, by mělo metro O propojit v první fázi. Analýzy, které má město k dispozici, hovoří o tom, že už dnes by nová linka metra O mohla ve své jižní části obsloužit minimálně 150 tisíc lidí denně. A až se v následujících dekádách vyplní plány všech pražských developerů, bude potřeba obsloužit dalších 270 tisíc obyvatel.

Okružní metro má podle Scheinherra také více motivovat Středočechy, aby k cestám do práce využili hromadnou dopravu. Denně jich už dnes do Prahy jezdí zhruba 240 tisíc. Příliv aut chce Praha zásadně omezit a umožnit řidičům nechat automobily na okrajích města a dále využívat hromadnou dopravu.

Trasa metra O má být navíc napojena i na železnici a na stávajících linkách metra by mělo vzniknout osm přestupních uzlů: Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek.  

Předběžný plán páté linky pražského metra. Jako první by se měla stavět část z Podbaby k Terminálu Sever (na mapě označená přerušovanou čárou).

Podle Scheinherra by měli radní ještě letos projednat zadání podrobné studie proveditelnosti, která má být hotová v roce 2025. „Máme základní dopravní analýzu, která ve spojení s očekávaným rozvojem města jasně říká, že je třeba začít se metrem O urychleně zabývat,“ říká náměstek a dodává, že studie by měla řešit možnosti nové trasy z dopravního, ekonomického, ekologického a sociálního hlediska.

Po dokončení studie proveditelnosti by se měla začít zpracovávat projektová dokumentace. A stavební povolení na první etapu Podbaba – Terminál Sever by podle Scheinherra mohlo být vydáno v první polovině třetí dekády tohoto tisíciletí.

Je ale otázka, nakolik je v případě, že se začne metro O skutečně připravovat, reálné takový harmonogram dodržet. Například u linky D se během příprav mluvilo o zahájení stavby v roce 2014. Letos v lednu přitom pražský dopravní podnik teprve dokončil geologický průzkum, který vyšel na zhruba 1,82 miliardy korun.

Teď čeká na hlavní stavební povolení k zahájení úseku z Pankráce na Olbrachtovu. Stavět by se mohlo začít letos na jaře. Je důležité také připomenout, že je letošek volebním rokem pro obecní zastupitelstva a velkých vizí, jako je metro O, proto zřejmě můžeme nejen pro Prahu čekat více.

Metro D, na kterém město nyní pracuje, má stát téměř sto miliard a hotové by mohlo být do roku 2029. Propojí Písnici s centrem města, konkrétně se stanicí Náměstí Míru, a ulehčí tak dopravě na jihu města.