Praha je krásnější než Paříž nebo New York, rozhodlo 27 tisíc lidí z celého světa, kteří hlasovali v anketě časopisu TimeOut. Zkrátka nejkrásnější na světě. Dokáže ale svůj titul správně využít a proměnit v peníze?

„Titulu si samozřejmě vážíme, stejně jako dalších, které Praha získala,“ komentuje ocenění Vít Hofman, vedoucí oddělení médií pražského magistrátu. „Stala se například sedmým nejlepším městem světa, městem s nejkrásnějšími parky světa a dlouhodobě se řadí mezi pět nejbezpečnějších měst a pět měst s nejlepší městskou hromadnou dopravou,“ připomíná.

Tituly lze podle jeho slov využít dlouhodobě při komunikaci nejrůznějších témat. „Pro město jsou taková ocenění i výborná vizitka v zahraničí a pevně doufám, že sem přiláká i turisty,“ věří Hofman. 

Mluvčí Prague City Tourism Klára Malá potvrzuje, že zprávu ihned zveřejnili na českých i zahraničních sociálních sítích a viděli, že má velký ohlas.

„Navíc anketu zveřejňuje světově známý magazín Time Out a o to víc si ocenění vážíme. Praha se dostane do povědomí milionu potenciálních turistů, kteří ji mohou v budoucnu navštívit,“ přidává se k zástupci magistrátu.

Jenže se zahraničními turisty to vypadá pořád docela bídně. Zatímco v prvním a druhém čtvrtletí předpandemického roku 2019 jich Prahu navštívilo téměř 3,7 milionu a ročně okolo sedmi až osmi milionů, o rok později ve stejném období, kdy už se nákaza začala naplno šířit, to bylo necelých 1,3 milionu hostů.

„Přestože se hranice otevřely již na konci června, počet zahraničních návštěvníků v segmentu luxusních hotelů, kteří by přijeli na dovolenou, byl v červenci minimální,“ konstatuje ředitelka marketingu pražského hotelu Four Seasons Martina Vávrová.

V obsazenosti pomáhají filmové produkce.

Situace se začala v hotelu na pražském nábřeží, kde se rády ubytovávají hollywoodské hvězdy, zlepšovat v srpnu, kdy byl počet hostů v porovnání s loňským srpnem dvojnásobný a v září trojnásobný.

„V obsazenosti nám pomáhají také filmové produkce a korporátní skupiny, nicméně k pochopení poptávky po Praze bych se dívala zejména na počty těch, kteří přijíždějí do metropole za volnočasovými aktivitami,“ říká Vávrová. 

Pokud bude současný trend pokračovat, hotel počítá s třetím čtvrtletím zhruba sedmdesát procent pod výsledky roku 2019 a posledním čtvrtletím s ukazateli o pětapadeát procent nižšími oproti období před dvěma lety. Už teď tu ale evidují zájem o adventní víkendy, vánoční svátky a nový rok.

„Od letošního července tvoří většinu hostů turisté z USA, Německa, Francie, Švýcarska a Středního východu. Nově vidíme i Polsko a v září například hosty z Izraele,“ popisuje Vávrová. Naopak chybí tradičně silná klientela z Velké Británie a Ruska.

„Klienti z Ruska k nám nemohou, ale od kolegů z Budapešti víme, že tam je poptávka obrovská,“ doplňuje marketingová ředitelka a zároveň věří, že po uvolnění restrikcí budou znovu čile cestovat turisté z Velké Británie.

Majitelům hotelů a restaurací tak nezbývá než doufat, že pandemie opadne a zájem turistů podpoří i samotná Praha. „V současné chvíli za sebou máme kampaň k programu V Praze jako doma, který skončil v srpnu. V rámci ní jsme cílili na domácí návštěvníky a turisty z evropských zemí,“ informuje Klára Malá z Prague City Tourism.

Organizace připravuje podzimní a zimní digitální kampaň, u které společně s Asociací hotelů a restaurací ČR, Letištěm Praha a společností Mastercard vytipovali hlavní destinace, ve kterých poběží. Její konkrétní podoba bude představena zkraje října.