Steven A. Schwartz mířil spokojeně do soudní síně. Zastupoval naštvaného pasažéra letecké společnosti a na protistranu měl desetistránkový spis neprůstřelných dřívějších rozsudků, díky kterým cítil vítězství v kapse.

Když dotyčný právník ještě ten samý den ze soudní síně odcházel, už tak spokojený nebyl. Použité judikáty proti jiným aerolinkám, mluvící jasně ve prospěch Schwartzova klienta, měly malý háček – nikdy se nestaly. A sám Schwartz dnes stojí před soudem.

Advokát, kterého případ proti kolumbijské aerolince Avianca vynesl mezi nejvyhledávanější právníky světa, si v zápalu nadšení do nových technologií u přípravy klientovy argumentace pomohl umělou inteligencí. Podání smyšlených judikátů a falešných soudních stanovisek, které mu pomohl sestavit jazykový model ChatGPT, pak suverénně přednesl během soudního slyšení.

Až poté, co se advokát zástupce zmateně probíral všemi databázemi a zmiňovaná rozhodnutí nenašel, nařídil soudce Schwartzovi prozradit, kde na ně přišel. Právníkovi nezbývalo než přiznat, že si dopomohl umělou inteligencí.