Jedenáctý leden 2023 v USA připomněl 11. září 2001. Americké úřady totiž na několik hodin do vzduchu nepustily žádné z tisíců letadel. Tentokrát za tím nestál teroristický útok, ale chyba důležitého softwaru.

Ve středu se ukázalo, jak je Amerika závislá na počítačovém systému pojmenovaném Notice to Air Missions neboli NOTAM. Nejde přímo o systém řízení letového provozu, ale o službu, která pilotům rozesílá informace o podmínkách, které by mohly mít vliv na bezpečnost jejich letu.

Zprávy NOTAM mohou obsahovat informace o tom, že na určité dráze nesvítí světla, že na věži v blízkosti letiště nefungují požadovaná bezpečnostní světla, je náhle uzavřená některá runway nebo že se v blízkém vzdušném prostoru koná letecká show. 

„Je to podobné, jako když řidiči kamionu řeknete, že silnice před vámi je uzavřena. Je to kritická informace,“ vysvětlil serveru CNN Mike Boyd, letecký konzultant společnosti Boyd Group International.

A právě NOTAM podle amerického Úřadu pro civilní letectví (FAA) selhal v úterý ve 20:28 východního času a znemožnil rozesílání nových nebo upravených oznámení pilotům.

FAA se přes noc snažil udržet odlety za pomoci telefonní horké linky, denní provoz ale záložní systém zahltil a FAA musel všechny odlety zastavit. Povolení odstartovat dostaly jen vybrané zdravotnické lety.

Výsledkem bylo 1300 zrušených letů a dalších deset tisíc letadel, která v průběhu středy nabrala zpoždění. Jednoduše –⁠ nebe nad Amerikou bylo ochromeno tak, jako nikdy po 11. září 2001. Co za problémem stálo, FAA ale stále neví. Jisté je jen to, že nešlo o kybernetický útok.

Poslední informace z twitterového kanálu organizace říká, že po příčině softwarového selhání se pátrá a FAA přijímá veškerá potřebná opatření, aby k podobným problémům už nedocházelo.

Může tak extrémní situace nastat i v Evropě? Podle Richarda Klímy, mluvčího Řízení letového provozu ČR, nikoli.

„V USA je vydávání upozornění, tedy NOTAMů, centralizované. Pokud se tedy systém zhroutil, nebylo možné najít náhradu. V Evropě si je ale každá země vytváří a rozesílá sama,“ vysvětluje Klíma.

A podotýká, že jednotlivé státy navíc pracují s rozdílnými softwary. „Můžeme využívat náhradní řešení. To v USA není,“ upozorňuje.

Pokud by systém v Česku nefungoval, tak by pilot, který by letěl například z Prahy do Švýcarska, dostal všechny potřebné informace prostřednictvím švýcarského řízení letového provozu. 

Popstar
Vydání Forbesu Popstar

„Kromě toho v Evropě funguje ještě Eurocontrol. Je to agentura pro bezpečnost letového provozu, která si databáze kritických informací sbírá. Jde tak o další mezinárodní nadstavbu,“ dodává Klíma.

Český vzdušný prostor ale jeden zásadní problém řešil. Loni v polovině června totiž přestal fungovat software TopSky francouzského dodavatele Thales, kterým se řídí letový provoz nad českým územím.

Pražské řízení letového provozu v tu chvíli zastavilo všechny odlety z Prahy. Přílety pak dovolilo pouze letadlům, která už byla ve vzduchu na cestě do Prahy. Po zhruba hodině se problém podařilo odstranit a provoz obnovit.