Jeden se otevřel na podzim loňského roku, další dva přibudou na mapě Prahy letos na jaře. Řeč je o nových, respektive staronových, luxusních hotelech, které se v poměrně krátké době otevírají v hlavním městě.
Loni doplnil pražský hotelový trh zrekonstruovaný Hotel Evropa na Václavském náměstí, který pod názvem W Prague provozuje celosvětový řetězec Marriott jako součást své luxusní sítě W Hotels.
Majitelem je zakladatel cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr, který ho koupil od společnosti Julius Meinl. Se 161 pokoji včetně prezidentského apartmá, hotel po několika letech nečinnosti rozšířil pražské prémiové ubytovací kapacity.
Na jaře čeká Prahu dlouho očekávané otevření pětihvězdičkového hotelu Fairmont Golden Prague, který zahájí provoz v budově bývalého hotelu InterContinental.
Ten v lednu roku 2019 přes investiční společnost R2G koupili miliardáři Oldřich Šlemr, Pavel Baudiš a Eduard Kučera a po rozsáhlé a několikaleté rekonstrukci ho taktéž vracejí na pražský hotelový trh.
V Náplavní ulici, nedaleko Tančícího domu, otevře v polovině března nový hotel Sir Prague se šestasedmdesáti pokoji. Stojí za ním amsterdamská síť butikových hotelů Sir Hotels, která poprvé vstupuje na český trh.
V neorenesanční budově z roku 1884 bude kromě pokojů a atypického apartmá ve věži také bar, posilovna, knihovna i první restaurace z rodiny Seven North v Česku.
To, že se během několika měsíců v hlavním městě otevírají hned tři hotely z luxusního nebo vyššího segmentu, je souhrou několika okolností.
„Jednak byl hotelový trh v době covidu kompletně zamrzlý a teď se vrací odložená poptávka investorů. Druhá věc je, že rekonstrukce a jednání s provozovateli trvají v Praze velmi dlouhou dobu, což je příklad Fairmontu, kde rekonstrukce byla rozsáhlá a dlouhá,“ vysvětluje Lenka Šindelářová, vedoucí výzkumu a konzultací české odnože poradenské společnosti Knight Frank.
Foto se souhlasem Sir Prague
Sir Prague
Foto se souhlasem Sir Prague
Sir Prague
Nyní se, oproti covidovým letům, cestovnímu ruchu extrémně daří, na což hotely reagují.
„Loňský rok za celou Evropu byl z pohledu tržeb rekordní. Jediná potíž je, že banky ještě pořád nerady hotely financují, ale i to se začíná měnit. Tím, jak se prodávají velké hotely, banky zjistily, že to je byznys, který by je měl zajímat,“ potvrzuje Jan Adámek, majitel realitních kanceláří JAN Reality a JAN Hospitality.
Dalším faktorem je to, že na pražském trhu pořád ještě chybějí čtyřhvězdičkové a především pětihvězdičkové hotely nejvyššího standardu a trh zatím není nasycen.
„Segment od čtyř hvězd níže je v Praze docela uspokojen, ale ve vyšším segmentu byl velký potenciál, a tím pádem na to aktuální nová nabídka reaguje. I z hlediska brandovaných hotelů velkých značek měla Praha deficit, což ukazuje právě ten Fairmont,“ míní Šindelářová.
„V Praze pořád chybí ten nejluxusnější trh,“ souhlasí Adámek. „Hotel Mandarin Oriental na Malé Straně má lokalitu, která z něj nedělá zas tak atraktivní sousto, takže zbývá akorát Four Seasons a v budoucnu Fairmont. A možná W Prague, který ale cílí více na mladší klientelu,“ shrnuje s tím, že prostor pro další přepychový hotel v Praze stále je.
Město může z dalších pětihvězd benefitovat novou klientelou a také zvýšením průměrné ceny za noc.
Foto se souhlasem W Prague
W Prague
Foto se souhlasem W Prague
W Prague
Otázka dalších nových luxusních hotelů je ale trochu problematická především v tom, že ubývá míst, kde by takové hotely mohly vzniknout. Další výstavbu zkrátka limituje nedostatek pozemků a také tuzemské složité povolovací procesy.
Přesto se očekává otevření ještě dalšího hotelu, a tím je ten od řetězce iQ Hospitality Group, který v poslední době posiluje partnerství se skupinou PPF na poli cestovního ruchu.
V ulici Na Poříčí by měl v druhé polovině roku otevřít iQ Space Hotel & Hub se zhruba osmdesáti luxusními pokoji, který bude ale kompletně self-service.
To je ostatně podle Adámka další z trendů na pražském trhu. „V odvětví chybějí lidé a hotely musejí automatizovat a digitalizovat. Proto vznikají koncepty, kde se hotel obejde bez většiny zaměstnanců i například bez recepce. Ale přitom to zůstává ve znamení luxusu,“ dodává Adámek.
Komu patří nejvýznamnější tuzemské hotely, psal Forbes na začátku letošního roku.