Pandemie koronaviru a uzavřené kamenné obchody nasměrovaly na internet i ty zákazníky, kteří na něm dříve nenakupovali, nebo aspoň ne v takovém množství. Není proto divu, že módní e-commerce loni vyrostla o čtrnáct procent.
Češi loni zaplatili za oděvy, obuv a další doplňky koupené na pár kliků z pohodlí domova celkem 31,31 miliardy korun, tedy bezmála o čtyři miliardy více než v roce 2019. Vyplývá to z každoročního průzkumu Fashion (Re)search módního vyhledávače Glami. Celý trh s módou, na němž se online prodeje podílejí přibližně 23 procenty, se podle něj nicméně o necelou desetinu propadl.
„Mnohým kamenným obchodům nezbylo nic jiného než si založit nebo posílit e-shop. Často jsme registrovali úplně nové uživatele, kteří neměli s online nákupy vůbec žádné zkušenosti,“ komentuje Tomáš Hodboď, spoluzakladatel a CEO vyhledávače Glami, který soustřeďuje internetové obchody s módou na jednom místě.
Z pohledu na křivku vývoje loňských tržeb módní e-commerce lze velmi dobře odvodit, jaká v Česku zrovna panovala covidová opatření. Přesně totiž kopíruje průběh pandemie u nás.
Nejprve počátkem roku kvůli strachu z blížícího se viru křivka klesla, aby posléze během prvního lockdownu na jaře otočila a vystřelila vzhůru. V létě, kdy vláda rozvolnila pravidla a znovu otevřela obchody, pak přišel mírný propad, který se zastavil na konci prázdnin.
Následný pozvolný vzestup na podzim se přeměnil ve strmý růst způsobený vánočními nákupy, slevovým šílenstvím Black Friday a také dalším uzavřením kamenných prodejen do 3. prosince. Pandemie a s ní spojené restrikce, které lidi „uvěznily” doma, mimo jiné výrazně promluvily do jejich nákupních priorit.
Oproti roku 2019 zaregistrovalo Glami mimořádně zvýšený zájem o pohodlné mikinové šaty (+737 procent), kabelku 2v1 (+714 procent), džínové šaty (+549 procent) či teplákové soupravy (+423 procent). Mnohem více také Češi poptávali oblečení na spaní (+105 procent) a spodní prádlo (+67 procent). Pohoršily si naopak plavky (-80 procent) nebo svatební a společenské šaty (-67 procent).
O pozici nejnavštěvovanějšího e-shopu přišel řetězec se sportovním oblečením Sportissimo, který se propadl až na čtvrté místo. Prvenství poměrně jednoznačně připadlo německému About You, které za sebou nechalo národní konkurenty Zalando a Bonprix.
Do elitní desítky internetových obchodů s oblečením s největší návštěvností webu se vešly postupně ještě Decathlon, Eobuv, Tchibo, Astratex, Zoot a Answear. Vypadl z ní naopak Urbanstore.
Velké oblibě se u zákazníků těší rovněž platforma Vinted, na níž se prodává oblečení z druhé ruky. Kdyby se řadila mezi „klasické“ e-shopy, vysoká návštěvnost by ji v žebříčku vynesla na třetí příčku.