Zavřít posilovny a fitka v době, kdy k nejlepší obraně proti útočícímu viru patří dobrá kondice, znamenalo čáru přes rozpočet všem, kdo chtějí s koronavirem bojovat s činkou v ruce a proteinem v srdci.

Makat na fyzické zdatnosti nicméně vyžaduje i monumentální vůli a právě tato vůle našeptala spoustě cvičenců spásnou myšlenku – když nemůže jít svalouš do posilovny, musí jít posilovna ke svaloušovi. A tak si lidé v obrovských kvantech vybudovali posilovny doma.

Trend pocítili především prodejci a výrobci posilovacího náčiní, kterým letí prodeje vzhůru jako na steroidech. Stoupající tendenci v prodejích sleduje kupříkladu Filip Novotný z obchodu Fitness4U, zaměřeného na prodej fitness doplňků a sportovní výživy.

„Zájem o fitness a posilovací vybavení je zvýšený od března minulého roku,“ říká Novotný. Fitness4U od té doby zaznamenává vyšší zájem o pomůcky pro domácí posilování a o vitaminy. „Prodej vitaminů stoupl o 200 procent, všechny ostatní sektory vyskočily v průměru o 70 až 80 procent,“ dodává.

Nejinak je tomu i v eshopu Sport-D.cz, který se namísto velkých posilovacích strojů zabývá právě především potřebami pro domácí cvičení. „Poptávka po tomto zboží je v současnosti mnohem vyšší než obvykle. Od jara jsou například zcela vyprodané činky do dvou kilogramů a od června už není možné je ani doobjednat,“ říká za Sport-D.cz Renáta Daňková.

K nejpoptávanějším produktům patří činky, karimatky na cvičení, bloky na jógu, powerbally, gymbally a posilovací gumy. „Osobně se domnívám, že covidová krize na dovozce teprve dolehne – kvůli nedostatku zboží,“ dodává Daňková.

Vydání Forbesu Zázrak

Vybavení do domácí mikroposilovničky nabízí i e-shopový gigant Alza.cz. „Oproti roku 2019 jsme, co se týče zájmu o sportovní a fitness vybavení, zaznamenali zvýšení obratu o 151 procent,“ říká divizní ředitel pro nákup a prodej Ondřej Hnát. Nyní v polovině ledna je podle něj na hodnocení ještě brzo, nicméně při meziročním srovnání eviduje Alza dvojnásobné navýšení prodejů.

Nejvíce se na Alze v covidovém roce prodávaly běžecké pásy, rotopedy, cross trenažéry a další typy posilovacích strojů. Z pomůcek vyčnívaly činky, kettlebelly a posilovací gumy. „A to velmi výrazně,“ říká Ondřej Hnát. „Jen za první čtvrtletí roku 2020 u nás zákazníci objednali více kettlebellů než za celý rok 2019.“ 

Podobné zkušenosti mají i ve specializovaném shopu HomeGym. „Dodavatelé přitom momentálně fungují bez problému,“ dodává za HomeGym Vladan Sedláček. Problémy podle něj nicméně mohou přijít, pokud dojdou skladové zásoby dodavatelů nebo nastane zdržení ze strany dopravce.

„První vlna nás ale všechny hodně naučila, a tak už teď věděli, do čeho jdou,“ říká Sedláček. Nárůst o stovky procent pozoruje v celé posilovací kategorii, s tím, že kralují prodeje vitaminů, minerálů a jejich alternativ, stejně jako zdravá výživa typu kaší a proteinů.

A Lukáš Harnol, ředitel e-shopu eFitness.cz, dodává následující: „Ta situace je velmi složitá. Vypuklo to už téměř před rokem uzavřením posiloven v celé Evropě. Zpočátku bylo zboží dost, ale to se změnilo zhruba po dvou měsících.“ Obchod s fitness pomůckami v Evropě líčí jako styl „ber, nebo nech být“, kdy v jednu chvíli přijede kontejner s fitness zařízením pro domácí potřeby a za den je rozprodaný.

„Nás se to zatím moc nedotklo, jelikož máme široký sortiment. Někteří naši dodavatelé ale mají problémy, jelikož jsou upnutí jen na své zásoby a výrobní kapacity v Číně,“ říká Harnol. Nemají tak už prakticky zboží, případně jej mají málo a velice rychle ho vždy vyprodají.

Co se týče zboží z Číny, přichází do toho ještě fakt, že cena dopravy raketově roste. „Nyní jsme na trojnásobné ceně oproti dřívějšku,“ poznamenává Harnol, který prodává do celé Evropy a meziročně roste trojnásobně (z přibližně 70 milionů obratu z roku 2019 je nyní na 210 milionech obratu za rok 2020). A dodává ještě jedno zajímavé shrnutí:

„Březen 2020 – to byla fitness etapa, kdy celá Evropa nakupovala věci na cvičení; květen až srpen 2020 – bazénová etapa, kdy celá Evropa nakupovala bazény, jelikož si lidé uvědomili, že nepojedou k moři; vánoční etapa pak posílila covidový trend nakupovat na e-shopech; a pak nastal leden 2021 – což je zimní etapa, kdy lidé skupují boby a sáně.“

A tak už se nyní eFitness.cz chystá znovu na bazénovou etapu. „Šílené,“ dodává Harnol. „Problém je, že se v tomto růstu nestíháme vylepšovat a rozvíjet se, alespoň ne tak, jak bychom si představovali. Snad nás to nepohltí. Takto to ale podle mého nelze dělat věčně.“ 

Jeho eFitness.cz ve snaze pokrýt poptávku jede nonstop i v nočních směnách, nabírá lidi a posiluje spedice a sklady. „Doba si to prostě žádá a já to beru jako příležitost. Není to ale jednoduché, protože za ten téměř rok jsou vztahy mezi dodavateli a odběrateli už napjaté. Je to neustálý boj, říká ředitel eFitness.cz. „Trošku Divoký západ.“