Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

A je náš!

Německo převzalo kontrolu nad tamní částí ruského dovozce ropy Rosněfť a jeho dceřinou firmou RN Refining & Marketing. Cílem je zajištění energetické bezpečnosti země a udržení provozu ve třech německých rafineriích. Společnost převzala státní Spolková agentura pro sítě.

Jde o klíčové rozhodnutí hlavně pro rafinerii ve Schwedtu, v níž většinu drží právě Rosněfť, a která je závislá na ruské ropě. Zároveň je rafinerie jednou z největších v Německu a její produkce je zásadní pro zásobování ropnými produkty hlavně na východě země. Síťový regulátor má mít podniky pod kontrolou zatím do poloviny března příštího roku.

Rusům se ovšem takový záměr spolkové vlády vůbec nelíbí – podle představitelů Rosněfťu jde o nezákonný krok a společnost zvažuje, že ho napadne u soudu.

Slušný výdělek

Díky aktuálním vysokým cenám plynu by mohla automobilka Volkswagen slušně vydělat. Společnost, která má ve Wolfsburgu vlastní elektrárny, měla původně přejít z uhlí na plyn. Kvůli jeho vysokým cenám se ale automobilka zřejmě chystá své zásoby plynu, nakoupené ještě v levných dobách, prodat. Podle propočtů agentury Bloomberg by tak mohla vydělat okolo 400 milionů eur. 

Na home office nesahat

Radši dám výpověď nebo přijdu o část platu, než abych nemohl alespoň občas pracovat z domova – přesně to si říká čtvrtina Němců. Podle aktuálního průzkumu ekonomického institutu ifo si Němci během pandemie koronaviru zvykli na práci z domova natolik, že se jí už nechtějí příliš vzdávat. V průměru nyní Němci pracují 1,4 dne týdně z domova.

Autoland

Navzdory všem snahám o útlum automobilové dopravy jezdí v Německu nyní víc aut než kdy dřív. Letos počet osobních vozů stoupl na 48,5 milionu, ještě před jedenácti lety jich přitom bylo o šest milionů méně. Vysvětlení přitom není dané tím, že by rostl tak výrazně i počet lidí v zemi, naopak: stoupá i počet aut na osobu. Na tisíc lidí tak nyní připadá 580 vozů, v roce 2011 to bylo jen 517 aut.

Situace se výrazně liší podle jednotlivých regionů. Nejvíc automobilů mají lidé na západě země a v Bavorsku, nejméně ve městech, jako je Berlín, Hamburk a Brémy, kde mnoho lidí využívá půjčoven a sdílených aut.

Tesla u Berlína brzdí

Americká automobilka Tesla brzdí své investiční plány v Německu. Původně měla vedle její továrny u Berlína vyrůst ještě další bateriová, kde mělo vzniknout přes dva tisíce pracovních míst. Teď to ale vypadá, že Tesla poslala tyto plány k ledu a mění svou strategii.

Podle The Wall Street Journal automobilka stojí o daňové zvýhodnění v USA, nově podporující výrobce například baterií pro elektroauta. Pro Teslu by tak mohlo být zajímavější využít amerických pobídek než pokračovat v původních plánech nedaleko Berlína. Tamní partneři nicméně o změně plánů údajně nevědí a sami zástupci Tesly nijak informace nekomentovali.

Bez bublin

Už jen neperlivá voda a pivo s mnohem méně bublinkami – to jsou překvapivé důsledky energetické krize. Tvrdě dopadá na chemický průmysl, dodávající nápojářským společnostem oxid uhličitý. Toho je už teď málo – zhruba třetina oproti dřívějšku – a zatím to nevypadá, že by se situace mohla zlepšit.

Nedostatek brzdí jak pivovary, tak výrobce minerálek, kteří už omezují výrobu. Podle šéfa Německého svazu pivovarů Holgera Eicheleho je situace velmi znepokojivá.