Může to být tak patnáct let, kdy korejská Kia přecházela z fáze „auto, které si koupíte, když nemáte na nic lepšího“ do fáze „hodně muziky za málo peněz“. Teď je o patnáct let později a ta samá značka jde po krku velkým klukům na automobilovém hřišti. Se svým EV6 GT se staví proti Audi, Porsche nebo BMW.
Start! Teď! Mezi těmito dvěma slovy mi uteklo 3,6 sekundy života, které jsem strávil na sedadle spolujezdce v autě značky, od které byste nic takového před lety nečekali. Jenže nová doba. Kia přetáhla evropské designéry i inženýry a vývojová centra má kromě Koreje taky v Los Angeles a Frankfurtu nad Mohanem. A těch 3,6 sekundy je jeden z výsledků dlouhého snažení.
Za volant EV6 GT jsem si však ve Frankfurtu sednout nemohl. Svézt ano, řídit ne. Byl to totiž jediný exemplář, který Kia v Evropě momentálně má, takzvaný předprodukční kus. To ale profesionálnímu testovacímu řidiči nijak nebránilo v tom, aby ukázal, že mu na životě zase tak moc nesejde. Zároveň mně předvedl i to, že na prolamování rychlostních limitů nutně není potřeba porsche. Kia to bez problémů dokáže taky.
Zvládla totiž postavit elektroauto, které má 585 koní a maximálku 260 kilometrů za hodinu, což jsou údaje, které se minimálně vyrovnají výkonům celé řady vozů z továren konkurenčních prémiových značek, a některé i hravě překonají. Fakt, že těch 260 kilometrů za hodinu dost dobře v Česku nejspíš nikdy nevyužijete, je věc druhá.
Navíc v éře, kdy třeba Volvo striktně omezuje rychlost svých aut na nanejvýš sto osmdesát kilometrů v hodině a ani třísetkoňová Škoda Enyaq Coupé RS se svižněji nerozjede, je rozhodnutí automobilky Kia nechat lidi svištět rychlostí 260 kilometrů za hodinu přinejmenším odvážné.
My jsme to na dálnici u Frankfurtu prubli. A i když jsme jeli rychlostí, při které se tryskáč odlepuje od země, EV6 GT držela směr jakoby nic. Ten hlavní rozdíl byl prakticky jen v tom, že jsme auta ve vedlejších pruzích míjeli jednou tak rychleji, než je člověk zvyklý.
EV6 GT má podobně jako „emková“ BMW na volantu tlačítko k přepínání jízdních režimů. Když si řidič navolí GT, celé auto se přenastaví tak, aby řidiče a posádku udrželo při životě i při rychlostech nad dvě stě kilometrů v hodině. Odpružení ztuhne, brzdy reagují rychleji, citlivost volantu stoupne…
O všechno se stará počítač, ale když si někdo za volantem věří, může se přes displej sám pustit do nastavení vlastností auta ve snaze sáhnout si na co nejsyrovější zážitek i na palubě elektromobilu.
Co při ostré jízdě ale samozřejmě dostává na zadek, je dojezd. Za normální situace tohle auto, jehož standardní varianta dostala od evropských motoristických novinářů ocenění Auto roku, ujede na jedno nabití baterie s kapacitou 77,4 kWh přes 420 kilometrů. Šílená jízda po německé dálnici tohle číslo ale srazí klidně i víc než o polovinu. Oboje je samozřejmě extrém, takže reálně se dá počítat s něčím kolem 360 kilometrů. Pak už je potřeba hledat dobíjecí stojan.
Běžná Kia EV6 i brutální verze GT mají technologii osmisetvoltového rychlodobíjení, což je něco, co umí třeba Audi e-tron GT nebo Porsche Taycan, takže je tu šance, že z deseti na osmdesát procent kapacity baterie dobijete ani ne za dvacet minut. Když tedy narazíte na ten správný dobíjecí stojan od Ionity, kterých je v Česku rozesetých jen pár. U mnohem častějších 50kW dobíjček je lepší počítat alespoň s třičtvrtěhodinou.
Kia EV6 GT ale umí energii i rozdávat. Můžete z ní nabíjet telefon, notebook, elektrickou pilu, ale třeba i jiný elektromobil. Auto si přitom samo ohlídá, aby toho rozdávání nebylo moc, takže jakmile energie v baterii klesne pod přijatelnou hodnotu, tohle elektrické milosrdenství samo ukončí.
Korejská Kia zkrátka ukazuje, že dávná minulost je definitivně zapomenuta. V jiných automobilových třídách se jí o tom zákazníky přesvědčit už povedlo a teď se vrhla do vod, kde kralovali jiní predátoři. A je skoro jisté, že i tady uspěje. Kia EV6 je prostě dobré auto a jeho upgrade do varianty GT ho vyšvihl ještě o mrakodrap výš.
Automobilce nejspíš pomůže i cena, za kterou EV6 GT bude nabízet. Kia ji zatím oficiálně nezveřejnila, ale mluví se o tom, že by se mohla pohybovat kolem 1,8 milionu. Za něco, co zrychluje jako raketa, to v dnešní době není vůbec marné.