Výkonnější auto Škodovka ještě neprodávala. Na hranici 300 koní se dostala s elektromobilem Enyaq Coupé iV, který dnes ukázala světu. Prodávat ho začne během února. Cenu automobilka zatím nezveřejnila.

Zkratka RS ve škodovácké řeči znamená Rallye Sport. Zároveň je to označení, které automobilka dává jen těm nejsilnějším modelům. Jako první elektrický model ho dostala i Škoda Enyaq Coupé iV, která se od loni uvedeného Enyaqu liší hlavně vzadu se svažující střešní linií.

Škoda Enyaq Coupé iV

Dvě kouzelná písmena RS ale samozřejmě nejsou to hlavní, co je navíc. Hlavní je výkon. Ten maximální dosahuje u Enyaqu Coupé RS iV 300 koní. Jenže není napořád. Majitelé elektrického „eresa“ si ho budou moct užít jen občas.

Podmínek, kdy čtyřkolka Enyaq Coupé RS dovolí ze dvou elektromotorů na třicet sekund vydolovat maximum, je totiž celá řada. Ty hlavní? Bude potřeba mít nabito.

Jakmile úroveň nabití baterie klesne pod osmaosmdesát procent, na 300 koní je potřeba zapomenout. To samé platí i ve chvíli, kdy teplota akumulátoru nebude v rozmezí třiadvaceti až padesáti stupňů Celsia. Takže třeba zima a extrémní vedra přidrží divočící řidiče a řidičky zkrátka.

Když ale všechno klapne, Enyaq Coupé RS zrychlí z nuly na sto za 6,5 sekundy. A může jet rychlostí až 180 kilometrů za hodinu. Ano, kdysi to šlo u třistakoňových aut i mnohem rychleji, ale ta doba už je, zdá se, pryč. Řidiče tak může hřát alespoň pocit, že v běžném Enyaqu Coupé je maximálka o dvacet kilometrů nižší – 160 kilometrů za hodinu.

Předplatné Forbesu Jak přežít podzim

Enyaq Coupé RS iV vybavený baterií s kapacitou 82 kilowatthodin pak oproti standardní verzi nabídne v rámci základní výbavy také nepřehlédnutelnou zelenou barvu pojmenovanou Mamba, kterou žádná jiná škodovka nemá a mít nebude.

Model RS, což bude mimochodem jediná varianta, kterou půjde zhruba prvního půl roku objednat, dostane i efektní světelný podpis, který v praxi představuje 131 diod osvětlující celou masku chladiče auta. Všechny varianty nového auta pak budou mít standardně dodávané zatmavené panoramatické střešní okno – větší Škodovka do svých aut nikdy předtím nedávala.

Není zároveň jen na efekt. Protože je tenčí než klasická střecha, nabídne i přes klesající linii střechy dostatečný prostor hlavám třech dospělých cestujících na zadních sedadlech.

Šéfdesignér škodovky Oliver Stefani na novém Enyaqu, který vzešel z dva roky staré studie Vision iV, vyzdvihuje skulpturální tvary a krystalické prvky, které autu zajišťují dynamický vzhled. Atletickými liniemi podle něj Škoda Enyaq Coupé iV vzbuzuje ještě víc emocí než Enyaq iV. 

„Verze Coupé iV také nabízí známé přednosti vozů Škoda, mezi které patří velkorysý prostor a vysoká funkčnost,“ pochvaluje práci svého týmu Stefani. Je ale fakt, že třeba zavazadlový prostor modelu Coupé se jako daň za sportovní design zádi oproti běžnému enyaqu zmenšil z 585 na 570 litrů.

Škodovka se chlubí i skvělou aerodynamikou, která pomáhá k lepšímu dojezdu. Součinitel odporu vzduchu dosahuje údaje 0,234, což je nejlepší hodnota v této třídě. Poráží i Teslu Model X nebo Volkswagen ID.5. Enyaq Coupé iV 80 s pohonem zadních kol a výkonu 150 kilowatthodin díky tomu na jedno nabití za ideálních podmínek ujede 545 kilometrů.

Nejnovější auta nejenže musí být elektrická, musí používat i udržitelné materiály. V Enyaqu Coupé iV se tak dá narazit na potahy kombinující přírodní vlnu a recyklované PET lahve. Co zatím z nabídky nezmizelo, je kůže – alespoň však vyčiněna ekologickým způsobem. Přeloženo do češtiny to znamená, že se k jejímu vyčinění namísto chemikálií používá extrakt z listů olivovníku.

Škoda Enyaq Coupé iV asi v následujících letech určitě nebude nejprodávanější model. Už jen proto, že jeho cena v základní verzi se nejspíš bude pohybovat nad hranicí 1,2 milionu korun. Pro škodovku ale bude něčím jako výkladní skříní.

Je pro ni zásadní i to, že Enyaq je jediný model v Evropě postavený na nejnovější koncernové platformě MEB, který se vyrábí mimo Německo.

Obecně se enyaqu daří dobře. Z výrobní linky loni sjelo přibližně padesát tisíc aut, objednávek bylo o dvacet tisíc víc. Na výrobě se tak podepsala čipová krize. A protože výrobní linka v Mladé Boleslavi nejede naplno, zákazníci na nový elektromobil musí čekat. 

„Dodací lhůty se mohou lišit podle jednotlivých výbavových stupňů, ale nové auto jsme schopni dodat přibližně šest měsíců od jeho zadání do výroby,“ říká mluvčí škodovky Pavel Jína.

Automobilka ale předpokládá, že s tím, jak se do výroby dostane i verze Coupé, kterou lze objednat už teď, kapacita výroby obou modelů Enyaq postupně vzroste o dvacet aut denně. To za rok představuje přes sedm tisíc elektromobilů s logem škodovky navíc.