Na českém trhu je tahle firma třicet let. Tehdy ji doslova z nuly vybudovali dva kamarádi – Karel Květoň a Jiří Jelínek. Dnes jsou svítidla pod značkou Halla známá po celém světě a její tržby se pohybují kolem čtvrt miliardy korun.
Aby se podnikatelům dařilo, museli během let zvednout nejeden kmen ležící přes cestu. Tím největším byla hrozba několika insolvenčních návrhů, které na ně byly podány. Až nedávno byl i ten poslední odmítnutý soudem jako nedůvodný.
Teď čeká firmu další zkouška. K ní už se ale zakladatelé rozhodli dobrovolně. Hallu chtějí postupně předat do rukou svých dětí. Ostatně do ústraní se stahují již delší dobu a jak Jiří Jelínek přiznává, je to logický vývoj. „Firmu řídí skoro deset let v operativě zaměstnanci, my dohlížíme a spoluvytváříme vize a strategie,“ říká. „Důvod ke změně je i to, že naše generace už není většinou moc progresivní a ochotná přijímat výzvy,“ dodává.
Firmě se přitom daří. Uplynulý rok se pro ni stal pátým nejúspěšnějším v její historii. Tržby dosáhly 245 milionů korun a zrealizovala přes tři a půl tisíce projektů, pro které se vyrobilo přes třicet tisíc svítidel. Největší zásluhu na tom má export, který tvořil přes 72 procent. Svítidla dodává Halla do více než padesáti zemí světa. Daří se zejména na trzích Evropské unie, Velké Británie nebo v Izraeli, Kanadě, Latinské Americe a Novém Zélandu.
A plány jsou mnohem ambicióznější. Stojí za nimi nově právě potomci zakladatelů. Trojice mladých lidí teď řeší vize pro další tři roky, ještě pod dohledem svých rodičů. Těch dalších pět, do roku 2030, už ale bude čistě na nich. A nemají malé cíle.
Do deseti let chtějí vyrůst až čtyřnásobně a podobně znásobit i tržby. „My s Hallou rosteme odmalička, ale není to tak, že bychom vyrůstali s tím, že ji jednou převezmeme. Spíš jsme to podnikání sledovali zpovzdálí a s velkou pokorou,“ upozorňuje dcera Jiřího Jelínka Tereza Hanzlová. Ta má ve firmě na starosti marketing a stejně jako její bratr Ondřej Jelínek a dcera druhého ze společníků Markéta Květoňová drží po deseti procentech akcií.
Aby zjistili, zda jim společné podnikání půjde, vyzkoušeli si jej ještě předtím v jiné firmě. Ta se zabývala nikoli výrobou, ale měřením osvětlení, tedy službami. S jejím zakladatelem se nakonec rozešli, chtěli jít jiným směrem než on, i to ale byla zkušenost, která se jim v Halle hodí.
A navíc se jim potvrdilo, že spolu dokážou pracovat a rozhodovat. „Nás rodiče vždy podporovali v tom, ať děláme, co nás baví a dává nám smysl. Díky nim jsem mohl studovat v zahraničí a ke spolupráci s Hallou jsem se dostal tak trochu oklikou. Věnuji se designu a k první práci pro Hallu jsem se dostal tak, že jsem tátovi pomáhal tendrovat dodavatele tehdejšího loga firmy a web jsem nakonec kreslil celý sám,“ vysvětluje Ondřej Jelínek.
Se svou sestrou se shodují, že nejvíce práce je teď na Markétě, která zastává funkci HR managera. Ani ona ve firmě dříve nepracovala, coby HR specialistka se pohybovala v korporátu. „V minulosti jsem tu občas s něčím vypomáhala, ale teď je to práce na plný úvazek,“ zmiňuje. Firma má přes sto zaměstnanců, sídlí v Praze, v moderní budově, jejíž součástí je i showroom, která svým vzhledem vyčnívá mezi paneláky na sídlišti Střížkov.
Výrobu pak má v Novém Městě nad Metují. Také ji zasáhla pandemie covidu a hlavně válka na Ukrajině. Zejména počátek koronaviru ovlivnil tržby a fungování. Od začátku letošního roku pak šly nahoru ceny hliníku a mědi, tedy dvou komodit, které jsou pro výrobu svítidel Hally stěžejní. „K tomu se přidal i pokračující růst ceny dopravy a značné prodlužování dodacích lhůt vstupních materiálů i prudké oscilace směnného kurzu,“ prozrazuje ředitel firmy a člen představenstva Daniel Černý.
Nová generace šéfů vidí potenciál firmy hlavně v zahraničních zakázkách. První vlaštovkou může být otevření pobočky v Anglii s tamním obchodním partnerem. „Měli jsme e-shop i kamenné prodejny. Od toho jsme ale ustoupili. Dává nám daleko větší smysl vyrábět svítidla ve větších sériích. Čím větší projekt, tím lépe dokážeme zoptimalizovat výrobu, a tím pádem mít vyšší marži,“ přibližuje Ondřej Jelínek. Do budoucna se tak chtějí soustředit na velké zakázky a klienty.
Současným trendem je minimalizace svítidel, ovšem za předpokladu maximalizace užitku. Halla se zaměřuje na projekty, v nichž se neustále zpřísňují normy, svítidla dodávají hlavně do kancelářských prostor nebo do nemocnic, do domácností prakticky vůbec.
To, v čem vynikají, je kvalita svícení. „Design je až v druhé řadě, na nejprodávanějších produktech je v podstatě neviditelný. Dnes se vše zmenšuje, v souvislosti s cenami energií je kladen velký požadavek na efektivitu – co největší svítivost s co nejmenšími náklady,“ doplňuje Tereza Hanzlová. A to vše musí zapadat do chytré kanceláře.
Nejžádanější jsou mezi klienty sice jednoduché tvary, několik svítidel má ale firma i od externích designérů, třeba od Matuše Opálky nebo Simony Hruškové či Roba van Beeka. Jejich svítidla září třeba v budově Livesportu, Komerční bance, Paláci Euro nebo v budapešťské Puskás aréně a Centru Černý most, které získalo britské prestižní ocenění za světelný design. Nejnověji dodávali svítidla také do komerční budovy Northcliffe House na londýnské Kensington High Street.
Podle trojice mladých akcionářů se firma z rodinné posune k mezinárodní. „Pořád budeme mít podobné hodnoty, jen se bude firemní kultura trochu měnit. Naší hlavní vizí je růst,“ podotýká Markéta Květoňová. Z její rodiny doplní od nového roku řady akcionářů ještě bratr.
Jako přirozené pokračovatele rodinné firmy je bere i současné vedení a zaměstnanci. „Myslím, že už jsme prokázali, že nejsme ti, kteří dostanou firmu jen proto, že jsou něčí děti. Jde nám o stejnou věc,“ zmiňuje Tereza Hanzlová. Ani otcové jim neradí. „Nechávají nás, my se naopak chodíme ptát jich. Když něco řešíme, tak nám k tomu řeknou svůj názor, ale to, aby nás manipulovali svým směrem, to se neděje.“
A to potvrzuje také Karel Květoň. „Máme radost, že děti chtějí firmu posunout. Do jaké míry se jim to podaří, bude záviset od jejich vytrvalosti, pracovitosti a zejména i na štěstí. Rozhodně to ale není nereálný plán, pokud se obklopí schopnými a loajálními zaměstnanci.“