Když padá letadlo, nabízí se pro ně jen pár šancí. Jednou z těch nejprověřenějších jsou záchranné padákové balistické systémy čili padáky pro letadla liberecké firmy Galaxy GRS. Vývoj jde ale dál a u letadel tahle rodinná firma nekončí. A tak vyvíjí roje padáků pro létající stroje budoucnosti.

Představte si hypotetickou situaci, že letíte svým ultralightem z Benátek do Salcburku a v horách nad Slovinskem se vám v nimbostratu ve třech tisících metrech ukroutí křídla. Stane se.

Popravdě řečeno, přesně tohle se před nějakým časem skutečně stalo, když pilot v dešťovém oblaku ztratil orientaci, neboť jeho letoun nebyl vybaven umělým horizontem, což je zásadní přístroj pro létání v mracích. Posádka měla ale zatracené štěstí – letadlo bylo vybaveno padákem, který jí umožnil s ultralightem vertikálně dosednout na zem kousek od jakési slovinské hospody. 

„A co bylo pak?“ ptám se muže, bez něhož by ten konkrétní padák v tom letadle nebyl. „Pak?“ pozvedne obočí pan Bábovka. „No, vylezli z letadla a šli do té hospody na panáka.“

Milan Bábovka je zakladatel a šéf rodinné firmy Galaxy GRS, jejíž padáky pro letadla zachránily už 107 lidí. Jeho Galaxy GRS s historií sahající až do roku 1984 sídlí v samém centru Liberce, v několikapatrovém domě, v jehož jednotlivých patrech se padáky navrhují, šijí i lisují ve speciálně vyvinutých hydraulických lisech.

Forbes Digital Premium