Jak vyjednat úspěšný prodej společnosti za co nejlepších podmínek? O tom přišli do podcastu Forbes BrandVoice hovořit Jan Rozlivka, zakladatel a dnes menšinový vlastník fullfilmentového giganta Mailstep, a Tomáš Petržela, partner poradenské společnosti Tarpan Partners zaměřený na transakční poradenství.

Když Rozlivka hledal vhodného partnera pro prodej majoritního podílu ve firmě Mailstep, pomohl mu právě Petržela s týmem zkušených poradců. Do jedné z největších tuzemských logistických firem v sektoru e-commerce v roce 2021 vstoupila investiční skupina Emma Capital miliardáře Jiřího Šmejce.

„Uvědomili jsme si, že jsme teprve před startovní čárou a ten správný závod je ještě před námi,“ vzpomíná na své rozhodnutí o prodeji většinového podílu zakladatel Jan Rozlivka, který ve firmě dodnes vlastní podíl minoritní.

„Chtěli jsme najít partnera se stejnými hodnotami a z Mailstepu vytvořit velké zvíře. V roce 2020 jsme se proto spojili s Tomášem a řekli jsme: Pojďme najít někoho, kdo s námi tento sen bude sdílet.“

Spolu tak pátrali po někom, kdo by byl ochotný jejich vizi posunout ještě o krok dál. „Nikdy nejde jen o peníze. Jde hlavně o to, kolik díky této transakci vyděláte v dlouhodobém horizontu, a to se velmi špatně oceňuje,“ líčí Petržela.

Jeho společnost odhaduje budoucí hodnotu a radí zakladateli, jak správného partnera vybrat a který partner bude umět takovou hodnotu vytvořit nebo ho třeba dostat na zahraniční trhy.

„A pak samozřejmě v transakční dokumentaci všechny tyto podmínky vyjednat,“ doplňuje Petržela.

A zároveň upozorňuje, že nejlepší čas na prodej firmy je ve chvíli, kdy se jí daří. Klienti to přitom často chtějí naopak, poohlížejí se po kupci v situaci, kdy se chtějí společnosti zbavit.

„V takové situaci se výhodné podmínky vyjednávají těžko, ideální čas začít uvažovat nad prodejem svého byznysu je proto období, kdy se firmě daří a když roste,“ vysvětluje Petržela.

Jak zajistit, aby firma přešla do dobrých rukou? Jak správně vybrat transakčního poradce? A co je na prodeji byznysu nejtěžší? Poslechněte si další díl Forbes BrandVoice podcastu.