Představte si, že máte rozjetý startup a jednoho dne na letišti uvidíte investora, který by vám mohl změnit život. Co uděláte? Půjdete za ním? V mikině, džínách a s prázdnýma rukama? Vojtěch Ciml to přesně takhle udělal – a bylo to rozhodnutí za miliony.

Díky němu teď se svojí firmou SlidesLive, která má platformu na natáčení přednášek a konferencí, expanduje do světa a stěhuje se do Ameriky. A záda jí přitom kryje investice za víc než milion dolarů.

„Přesedal jsem tehdy ve Frankfurtu a zahlédl Edu Kučeru, spoluzakladatele Avastu,“ vzpomíná Vojtěch Ciml. „Tak jsem za ním přišel, dobrý den, pane Kučero, a začal jsem mu vyprávět o naší firmě. On mě vůbec neznal, já jeho z novin. Ale pozval nás, ať za ním v pondělí přijedeme do kanceláře. A oknem nás nevyhodil,“ rozesměje se.

FBS_vojtech_ciml_2_web

Vlastně naopak – Kučera se před třemi lety rozhodl věřit v budoucnost Cimlova byznysu s natáčením konferencí a za minoritní podíl na SlidesLive (které se tak tehdy ještě ani nejmenovalo) do něj investoval 120 tisíc dolarů. „A několik hodin měsíčně, které nám pravidelně věnuje. A které byly možná ještě cennější než ty peníze,“ rekapituluje Ciml.

Tahle první (letištní) investice ale byla spíš předehra – teď se totiž Eduard Kučera spojil s Václavem Dejčmarem a společně do SlidesLive nalili milion dolarů. A za to podle informací Forbesu dostali přes 30 procent firmy.

Co dál? Díky téhle investici Ciml věří, že se mu splní jeho sen: natočit všechny přednášky na světě. Jasně, zní to trochu hollywoodsky – a Ciml se taky startupovému uvažování učil na stáži v Americe –, ale našlápnuto mají SlidesLive slušně.
Během pěti let se od první vlastně náhodně natočené přednášky na ČVUT („Měl přijet někdo z Googlu a já si říkal, že by bylo fajn moct si to pustit i později,“ vzpomíná Ciml.) nápad dostal až k hotové platformě, na které je přes pět tisíc přednášek.

FBS_vojtech_ciml_5_web

„Začali jsme vývojem softwaru, který zachycoval slidy na obrazovce. A lidé, kteří chtěli natočit svoji přednášku a mít tam i informace z prezentace, si ho mohli koupit.“ Postupně ale Cimlovi došlo, že by klienti mohli mít zájem o zajištění celého natáčení – kameramana, záznam zvuku, informací ze slidů i následné online sdílení pro publikum.

A zájem byl, takže byznys SlidesLive je dnes založený právě na tomhle. „Zavolá nám třeba firma z Bostonu, že chce za měsíc natočit konferenci pro vývojáře čipů, a naše týmy kameramanů a techniků, máme jich 50 po světě, to zajistí,“ vysvětluje Ciml. „Včetně uploadování videa na naši webovou platformu, kde mají klienti možnost si vybrat, jestli má být konference veřejná a může se na ni podívat každý nebo má být na heslo nebo za ni mají diváci platit,“ vypočítává.

To jsou podle Cimla taky výhody proti konkurenci. „Firem, které natáčejí konference, je ve světě hodně,“ přiznává rovnou. „Ale ty většinou nahrají přednášky na DVD, ty pokrokové na YouTube, někdy to trvá i týdny. My pracujeme rychle a žijeme v cloudu.“

FBS_vojtech_ciml_3_web

Výsledek potom vypadá tak, že na stránkách SlidesLive vedle sebe vidíte video řečníka a simultánně i snímky, které při prezentaci pouštěl.

Takhle si u Cimla na webu můžete prohlédnout třeba videa z americké konference Digital Summit, kde přednášejí esa světového online marketingu. A tímhle směrem míří i investice Kučery a Dejčmara. „My už ve světě jsme, ale teprve se tam rozkoukáváme. Loni jsme poprvé získali zajímavější zakázky v Americe, letos tam chceme pořádně proniknout,“ vysvětluje Ciml. Proto se on i SlidesLive brzo stěhují do NewYorku a za jménem firmy přibyla tři písmena Inc.

Pro Cimla i jeho tým – ve kterém je ještě vývojář Vojtěch Drbohlav, designérka Tereza Horáková a produkční Jan Búda – to bude celkem změna oproti současnému sídlu firmy. „V prádelně babiččina domu, kam se chodí ze zahrady, tam teď máme kanceláře,“ vysvětluje Ciml. Firma je totiž pořád ještě o dost menší než vize jejích zakladatelů.

„My jsme chudí,“ směje se Ciml při otázce na tržby – ty loni dělaly jen něco kolem 2,5 milionu korun. A proto taky SlidesLive míří do světa – aby se tohle číslo znásobilo. „Za celodenní konferenci si v Česku vezmeme kolem deseti tisíc korun, v Americe klidně 10 tisíc dolarů,“ shrnuje Ciml, proč teď vyráží hledat klienty za oceán.