skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Princ na hrášku. V čem tkví úspěch postelí, na kterých spí každý třetí český miliardář

„Před pár lety k nám přišla paní učitelka s tím, že dva roky šetřila, aby si naši postel koupila. A nejhezčí bylo, že se za pár týdnů objevila v showroomu i s pekáčem buchet a byla dojatá a nadšená, jakou investici udělala,“ vypráví Karel Vágner, majitel firem Vagner Design a Dreambeds, který už šestnáct let učí Čechy spát v nejdražších postelích.

Odhaduje, že každý třetí český miliardář spí na posteli z jeho showroomů, příběh spořivé paní učitelky mu ale udělal možná větší radost než zájem těch nejbohatších. „Mě na našem byznysu nejvíc baví úsměvy klientů, kteří nám přijdou poděkovat, že jsme jim zlepšili život. Jsou to inteligentní lidé, kteří nekupují naše postele, aby udělali dojem. Dělají to kvůli sobě. Aby byli lépe vyspaní a výkonnější než ti druzí. A když těmto lidem naplníte očekávání, nebo ho ještě překonáte, často se z vás stanou kamarádi,“ vysvětluje Vágner.

Výhradně ručně vyráběné postele Hästens v Praze prodává už šestnáct let. Prémiovou švédskou značku postupně doplnily postele dalších špičkových světových výrobců v cenách od sto tisíc až po několik milionů korun. A postelové impérium se rozrostlo, i v pandemickém roce 2020 utržilo 92 milionů, meziročně vyrostlo o patnáct procent a letos to zatím vypadá na růst o další desetinu. Patří do něj dva pražské showroomy na Vinohradech, další v brněnských Žabovřeskách, prodává i v Ostravě̌ a také v outletu v Praze na Jarově.

Do Česka míří nejdražší postel světa

Nejdražší postele z nabídky v ceně pěti milionů korun si pořídilo už osm Čechů. Vágner jedná o dodání ještě velkolepějšího kousku – Grand Vividus, nejdražší postele na světě v hodnotě deseti milionů. Tohle umělecké dílo z dílny Hästens má namířeno do luxusního hotelu, který by se měl do roka otevřít na zámku nedaleko Prahy. O design postele, připomínající obří lodní kufr od Vuittona, se postaral kanadský designér Ferris Rafauli a o slávu jeden z nejbohatších raperů světa Drake, jenž si první Grand Vividus nechal na míru vytvořit do své majestátní rezidence v Torontu. Výroba jedné takové postele zabere 600 hodin výhradně̌ ruční práce… 

Ve Vágnerových showroomech Grand Vividus neuvidíte, je to extrémní unikát. I tak firma v Česku nabízí špičku. Aby se luxusní postele staly dostupnějším zbožím a showroomy mohly k tradičnímu modro-bílému designu Hästens nabízet i větší škálu barev a látek, rozšířil Vágner v roce 2010 sortiment o britské značky Vispring a Somnus, přidal i švédský Zleep a multibrand sjednotil pod názvem Dreambeds. Jeho součástí je i vlastní značka Aston.

„Objevil jsem v Anglii výrobce s technologiemi, které jsem neviděl v žádné jiné fabrice. Domluvili jsme se a vznikla postel Aston, plná přírodních materiálů, kombinující moji filozofii a jejich um i produktivitu. Naučil jsem je dělat luxusní postele a většina jejich produkce dnes míří k nám do Česka,“ vypráví Vágner, jak vznikl jeho vlastní brand.

Vlna, kašmír i koňské žíně

Kvalita matrací tkví v precizně vyskládaných vrstvách čistě organických materiálů, shetlandské vlny, kašmíru, mohéru, bavlny, koňských žíní a unikátním systému kapsičkových pružin, kterých v matracích najdete i několik tisíc. „Skladba matrace působí jako klimatizace. Nejenže ta postel dýchá, ale aktivně odsává vlhko od povrchu a člověk spí ve stále teplém a suchém prostředí. Tělo se do našich postelí doslova ponoří a ty ho dokonale podepřou po celé jeho křivce,“ zaujatě popisuje Karel Vágner.

„Spolupracujeme se specialisty na anatomii, s fyzioterapeuty a u každého klienta se individuálně díváme i na další aspekty kvality spánku. Lidé mají velký problém s bederní částí zad i s krční páteří a nevědí, jak spát. V Česku máme pitomou spánkovou kulturu, i co se týká polštářů. Obrovské polštáře neposkytují správnou podporu pod krční páteří, zabíhají pod rameno, celá páteř se dostává do nepřirozené polohy, a my tak nevyužíváme maximálně vlastnosti, které by postel měla mít,“ vysvětluje.

S manželkou většinu modelů týdny i měsíce osobně testuje, aby pak zákazníkům předal vlastní zkušenost. A pokud o vyzkoušení projeví zájem zákazník, postel mu na týden nainstalují do jeho ložnice. Úspěšnost je 99 procent. „Naše postele prostě nejde prodat po telefonu, je lepší, když se zákazníci se svou postelí dokonale seznámí. Já jsem spal na posteli týden ve Švédsku a změnilo mi to život,“ vzpomíná Vágner na začátek svého podnikatelského příběhu.

Příběh, který začal bombastickým noclehem

Rodák ze Zlína se s rodiči ve svých pěti letech přestěhoval do Švédska a nakonec ve Skandinávii strávil čtvrt století, než se vrátil do Česka. Původní profesí IT odborníkovi pak převrátila život návštěva u sestry ve Stockholmu. „Sestra nebyla doma a přenechala nám na týden jejich ložnici. Vyspal jsem se jako nikdy předtím. Nepotil jsem se, nepřetáčel, naprostá bomba. Podezření na zázračnou, leč neviditelnou klimatizaci, které jsem kvalitní spánek přičítal, rozsekla až sestra prostým konstatováním: ‚To bude tou postelí. Má v sobě nějaké žíně. Běž se zeptat do showroomu v ulici.‘ Výběr tam měli obrovský, jen ceny byly dvojnásobné, než co nám sestra avizovala. Řekli jsme si s manželkou, že se podíváme po této značce jinde v Evropě a nakoupíme levněji. Ale takové postele nikde nebyly,“ vzpomíná Karel Vágner.

Když vyprávěli v Česku přátelům, jakou postel si chtějí ve Švédsku objednat a hlavně proč, přidali se další tři kamarádi a výsledná objednávka zněla na čtyři postele po 300 tisících korun. „Se Šárkou jsme se na sebe večer podívali a řekli si: ‚Myslíš, že je tady víc lidí, kteří by chtěli takovou postel? Co kdybychom tu značku začali zastupovat,‘“ usmívá se Vágner tehdejší lehkovážnosti. Švédský Hästens totiž český trh nezajímal, nevěřili zdejší kupní síle. Po několika telefonátech se Vágner do Švédska rozjel i s připravenou prezentací v PowerPointu. „Mám výhodu, že jsem vlastně Švéd. Když jsem začal prezentovat, spadla jim brada. Viděli zapáleného chlapa, který opravdu chce kupovat a prodávat jejich postele. Ale nebylo to tak, že by řekli: Hned podepiš a jedem.“ 

Najít vyhovující prostory v Praze, vybavit showroom a připravit si deset milionů. To byly podmínky Hästens pro rozjezd spolupráce. „Zastavili jsme dům, vzali si úvěr a věřili jsme, že se tady najde dost lidí, kteří chtějí dobře spát,“ říká Karel Vágner. Vyplatilo se.

Další rozšíření impéria plánuje v trendu udržitelnosti. Zahájil jednání s firmou, která nabízí, že matrace bude recyklovat. „Jsou to Holanďané. Staví fabriku a budou vyrábět matrace z recyklovatelných funkčních materiálů. Musí jen dořešit systém distribuce matrací. To je budoucnost, kterou se teď zabývám.“