Přestože v Česku teď nemáme příliš důvodů k oslavám, o to naléhavější se stává imperativ carpe diem. S bublinkami z Champagne jsou dny jaksi perlivější a každou lahví navíc pomůžete producentům z malebného francouzského regionu, kteří se letos potýkají se značnou odbytovou krizí.

Zatímco v roce 2019 se po celém světě prodalo 300 milionů lahví celkem za pět miliard eur, letos vinaři odhadují pokles odbytu o třetinu.

„Je to dáno jednak úbytkem exportu do Spojených států v důsledku zavedení daně, ale i klesající poptávkou způsobenou koronavirovou krizí – zavřené restaurace a bary se do celkových čísel určitě promítnou velmi negativně,“ konstatuje Markéta Zázvorková ze společnosti LVMH, distribuující do Česka značky, jako jsou Krug, Dom Pérignon či „lidovejší“ Moët & Chandon.

„Největší propad postihl levnější vína ve stokorunových řádech,“ konstatuje Zázvorková. Neochabuje však zájem o exkluzivní sběratelské limitky nad půl milionu za lahev – těch se obvykle na celosvětový trh dostanou desítky či nanejvýš stovky lahví z ročníku.

„Objednávky máme i letos, byť jde každoročně o prodeje v jednotkách kusů, víc se na český trh ani nedostane,“ upřesňuje zástupkyně LVMH.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

? [#ChampagneDay2020 à l’international] ✈️ Découvrez notre sélection des différents établissements ayant participé au Champagne Day au mois une fois depuis sa création en 2009. ?✨ Où que vous soyez à travers le monde, souriez et partagez vos émotions sur les réseaux sociaux avec le hashtag : #ChampagneDay et faites de ce moment, un moment exceptionnel le 23 octobre 2020 ! ?? ~~~~~~~~~~ ?? Discover our selection of the different establishments that have taken part in Champagne Day at least once since its creation in 2009. ?✨ Wherever you are in the world, smile and share your emotions on social networks with the hashtag: #ChampagneDay and make this moment, an exceptional one on October 23rd, 2020! ?? ? More infos : https://urlz.fr/dYTi ©️ Pattern : Tiphaine Gthrt Design #champagneday #globalchampagneday #23october #champagne #champagnelife #champagnemoments #champagnelifestyle #withfriends #withlove #familytime #popthecork #bubbles #allaroundtheworld #instagood #beautiful #happy #amazing #nature #travel

Příspěvek sdílený CHAMPAGNE’DAY (@champagnedayfr),

Abyste si však dnešní den Champagne užili, nepotřebujete k tomu šesticiferný rozpočet. Forbes nabízí pár tipů, které můžete klidně bouchnout i o víkendu nebo prostě libovolně, kdy vám přijde trocha šumivého štěstí vhod.

Párujte šampaňské s jídlem

Šéfkuchaře pražské restaurace The Eatery Pavla Býčka zařadil letos Maison Krug do svého mezinárodního výběru šéfkuchařů, usilujících každoročně o dokonalé jídlo z konkrétní zadané suroviny, která by v kombinaci s bublinkami vytvořila správnou chuťovou explozi.

Letos byl tématem celer, který Býček hostům naservíroval s omáčkou z chlebového kvásku. Než si budete moct delikatesu opět vychutnat v restauraci, zkuste třeba kulinářskou kreativitu nakopnout Krugem ve vlastní kuchyni dle Pavlova receptu.

Celer v hlíně podle Pavla Býčka
Celer dáme do pekáče a zasypeme hlínou. Vše lehce navlhčíme, zakryjeme alobalem a dáme péct na 140 °C cca 3—4 hodiny dle velikosti. Mezitím na másle orestujeme 150 g žampionů, 100 g cibule, 100 g pórku a šest stroužků česneku, zalejeme litrem silného zeleninového vývaru a provaříme.

Na konci zahustíme žitným kváskem a opětovně provaříme. Omáčku rozmixujeme a propasírujeme, ochutíme kmínem, bobkovým listem a divokým kořením. Celer necháme vychladnout, důkladně omyjeme a před servisem zprudka opečeme na otevřeném ohni.

Degustujte, investujte

To nejlepší v životě nelze uspěchat, takže i výroba šumivého kultu zabere od sklizně několik let. Ta byla letos kvůli klesající poptávce výrazně nižší, což znamená, že ceny vín nejspíš za pár let porostou. Vy si zatím v domácí karanténě můžete užívat plodů bohatých a zdařilých sklizní první dekády.

Znalci doporučují především ročníky 2002 a 2008. Pokud šampaňské nechcete vypít, ale uložit do sklepa jako investici, zkuste třeba Cristal Vinothèque. Tuto sbírku vyrábí Louis Roederer jen v nejlepších letech a šampaňské pak nechává zrát na kvasinkách alespoň 20 let.

V těchto dnech vyráží na trh teprve ročník 1999!

Personalizujte

Značka Veuve Clicquot je známá svými kreativními nápady. Aktuálně nabízí dárkové balení, zahrnující magnetickou značku ve tvaru směrové šipky.

Do značky navíc můžete vepsat i osobní vzkaz. Ten náš už zní jen: na zdraví!